השוק

מה קרה לבנקים מאז שהתחילה המלחמה ולאן הם הולכים

מניות המערכת הבנקאית צללו מאז שפרצה המלחמה בכ-17% וזה תהליך ברור וטבעי, השאלה הגדולה היא מה עובר על המערכת ואיך היא מתאוששת מהמצב הזה
ניצן כהן |  1
בנקים (צילום Magma Images)
מניות המערכת הבנקאית צללו מאז פרצה המלחמה בכ-17%. הירידות האלה הן תהליך טבעי במצב עניינים כמו שאנחנו נמצאים בתוכו. אבל השאלה הגדולה שנשאלת היא לאן הולכת המערכת הבנקאית ומתי זה יקרה.
אם כן נתחיל מההתחלה. כשפרצה המלחמה באופן שהיא פרצה היה ברור שיהיו לה השלכות כלכליות והמערכת הבנקאית שהיא שיקוף של המקרו כלכלה, אמורה לספוג את המצב החדש. עכשיו, באופן עקרוני אנחנו יכולים לצפות לכמה דברים: הדבר הראשון הוא ירידה בכושר הקניה של הציבור ומכאן ירידה ביכולת שלו לפרוע התחייבויות שלקח על עצמו טרם הלחימה.

השלב השני הוא לחץ ציבורי על המערכת הבנקאית להקל על הלקוחות שלהם ואחרי שאנחנו מתפללים את האירועים האלה, אנחנו צריכים לשאול את עצמנו עד כמה המדינה תהיה מעורבת בשיקום המדינה, בשיקום המערכים האזרחיים ומכאן יכולת הקניה של הציבור ויכולת פירעון החובות שלו.
נכון להיום המערכים האזרחיים לא חזרו לפעילות בטח לא מלאה ונטל ההטבות שהמערכת הבנקאית נותנת ללקוחות רובץ פיתחה. הנחת העבודה היא שכל שהמערכת הבנקאית תקל כרגע על מי שהיא יכולה, אותו לקוח לא יקרוס ובבוא היום יוכל לפרוע את ההלוואות שלו בין אם המדינה תישא בעול ובין היא תישא בחלק מהעול.
השאלה הגדולה היא שאלת הריבאונד. כלומר אחרי המלחמה, איך אנשים יחזרו ממנה ועד כמה המערכת הבנקאית תאפשר מימון לבניית ממ״דים חדשים, שיקום מעבר להשתתפות של המדינה וכן הלאה.
בשוק ההון אומרים היום שנכון לרגע זה המערכת הבנקאית נמצאת במצב טוב. היא נכנסה למלחמה כשהיא יציבה ויש בה די הון לספוג ירידה בכושר ההחזר של הלקוחות בטווחים הקצרים. עוד אומרים בשוק ההון שהשאלה הגדולה היא הטווחים הבינוניים וכאן אנחנו מדברים על מצב בו דירוג החוב של הבנקים נכנס בדיקה מחודשת על ידי חברות הדירוג שזה פועל יוצא של הכנסת החוב של המדינה לבחינה מחודשת ומכאן עלויות גיוס החוב של הבנקים יתייקרו.
כך או אחרת, בשוק ההון מדברים על מצב בו המערכת הבנקאית חזקה מספיק כדי לספוג דחיות בתשלומים של הלקוחות ומכאן צריך לצפות להגדלה של ההפרשה לחובות מסופקים וזה בשונה ממחיקת חובות. הפרשה כזו עשויה במעלה הדרך לעבור ריקברי, כלומר את אותם החובות שהמערכת דחתה כרגע והפרישה בגינם, ישולמו במעלה הדרך ומכאן החיות שמתבצעות היום, ונכון לעכשיו הם כרית ביטחון לעתיד.
בשורה התחתונה, בשוק ההון אומרים את הדברים שבאים: המערכת הבנקאית נכנסה למלחמה כשהיא יציבה וחזקה והתפקוד שלה והיציאה מהמלחמה תהיה בהלימה לאיך המדינה כולה תצא מהמלחמה.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    לכל גיבורי המקלדת
    צפוני 10/2023/30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    עכשיו הבנתם למה צריך בנקים חזקים, אז תפסיקו כל היום להסית, הגופים החזקים המשק הם כרית לכלכלה יציבה, אם הבנקים היו חלשים, ואחד מהם יתמוטט, הקטסטרופה רק תחמיר
    סגור