השוק

תתעודדו, מה שנה של 'ממשלת השינוי' עשתה לתעסוקת החרדים

הנתונים שפרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה על מבנה שוק העבודה בישראל גילו תמונה מדאיגה (לא שלא ידענו אותה קודם), אבל גם תקווה אחת קטנה - והיא מה ששנה אחת של ממשלת השינוי עשתה לעולמות תעסוקת החרדים | טור שישי
ניצן כהן |  16
יאיר לפיד (צילום shutterstock, פלאש 90/ אבשלום ששוני)
נתונים שהתפרסמו השבוע על מבנה שוק העבודה הישראלי גילו כמה אמיתות מדאיגות אבל עם  נקודה אחת חיובית והיא שהחשש מפני ממשלת השינוי שלח את הגברים החרדים לעבודה. לא, לא צריך להתלהב לא את כולם ואפילו לא רבים מהם אבל חלק אחד קטן החליט שהוא יוצא לעבודה וזו נקודה חיובית.
בשיחה עם כלכלן בכיר השבוע נתוני סקר כוח האדם של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ניסינו להבין מה גרם לחלק קטנטן מהגברים החרדים לצאת לעבודה (תודה רבה) בחודש יוני האחרון הגענו לתובנה שהתהליך הזה לקח כמה חודשים. כלומר, מהרגע שהגבר החרדי הבין שממשלת השינוי עומדת לעשות שינויים בהזרמה הבלתי פוסקת למגזר הדשן הזה, הוא התחיל לחפש משהו ובסוף גם מצא משהו שהולם את כישוריו (או היעדר כישוריו) וכן הלאה. 
"התהליך הזה לקוח זמן" אמר לי הכלכלן הבכיר "מהרגע שאדם מבין שהוא חייב לצאת לעבודה, עד הרגע שהוא מתחיל לעבוד בפועל לוקח סדר גודל של חצי שנה ואולי אפילו שנה. המחקר מכיר בזה יותר בשם 'השפעת תמריצים על שוק העבודה' ואם שאלת את עצמך אם תמריצים עובדים? אז כן. הם עובדים ואני לא מחדש כלום" הוא אמר.
אם כן, שאלתי, האם צריך תמריצים חיוביים כדי שהגבר החרדי יואיל בטובו לצאת לעבודה? "באופן עקרוני, לא בטוח שתימרוץ חיובי היה עובד כאן. אנחנו מנסים את זה כבר עשרות שנים. הגבר החרדי מגיב טוב יותר להיעדר תימרוץ. כלומר, פשוט כשמפסיקים לשלם לו על לימודים או מבקשים ממנו לעבוד במשהו כדי להמשיך לקבל את אותה קצבת אברך" הוא אמר.
לפני שניכנס לנתונים נסביר כי הכלכלן הבכיר איתו שוחחתי השבוע מכיר על בוריה את הכלכלה הישראלית. הוא נמצא בליבת תהליך קבלת ההחלטות הכלכליות בישראל ולכן כדאי להקשיב לו.
עכשיו קצת נתונים מעודכנים. כוח העבודה הכולל של ישראל עומד נכון להיום על כמעט 64% (63.9%) בחודש מאי כוח העבודה היה כמעט ללא שינוי (64.1%). נכון שמדובר בשינוי מינורי אבל עדיין שינוי לרעה. צריך לקחת בחשבון שהאוכלוסייה בישראל גדלה והמאפיינים שלה נשארו פחות או יותר ללא שינוי.
ללא שינוי? אז זהו. לא שמספר החרדים גדל בחודש אחד למספרים שלא הכרנו אלא מדובר בראשיתו של תהליך זוחל שמוכר היטב במחקר על הכלכלה הישראלית. החברה החרדית נחקרת על ידי הכלכלנים והסוציולוגים כבר הרבה שנים ואם יש משהו שלמדנו מהמחקר הבלתי נגמר הזה הוא שהחברה החרדית מגיבה מהר מאוד לשינויים בפוליטיקה הישראלית וכשהם מבינים שהממשלה החדשה הולכת לזרוק עליהם כסף מהליקופטרים, אז למה לעבוד? וככה כוח העבודה של הכלכלה הישראלית נשחק (הם פשוט יוצאים מהסטטיסטיקה) וכמובן גם היציאה בפועל לעבודה נשחקת.
עכשיו שימו לב לנתון הזה. קצת פחות מ-56% מהגברים החרדים עובדים. וזה לעומת 52% בשנת 2019 (בקירוב) מספר זהה לשיעור תעסוקת הגברים החרדים ב-2014. אם כן, אנחנו מדברים על פחות מ-3% מהגברים החרדים שיצאו לעבודה בשנים האחרונות. אגב, שיעור התעסוקה הכולל של גבים בישראל עומד על 70% (גם כשלוקחים בחשבון את ההטיה הסטטיסטית שנובעת מחוסר עבודה של גברים חרדים).
טוב, לא נמשיך עם הנתונים כי הם פשוט רעים, רעים מאוד כי הרי אם במשפחה אחד מבני הזוג לא עובד ועדיין אוכל ושותה וקונה דירה וכן הלאה, הרי שאיכשהו הוא צריך לייצר הכנסה מאיפה שהוא. נו, אתם בטח מבינים מאיפה 'האיפה שהוא' הזה מגיע.
כשאנחנו מנסים לגזור משהו לעתיד שוק העבודה מהנתונים שהצטברו בלשכה המרכזית לסטטיסטיקה אנחנו מגיעים לתובנה לא משהו, והיא שהציבור הכללי, כלומר זה העובד, משרת בצבא, משרת במילואים ואחר כך מתנדב לשירות מילואים, זה שמשלם מסים וכורע תחת נטל היום-יום הישראלי לא יכול לחשוב ולו לרגע אחד על מצב בו לפחות לא יחטוף גידופים כשהוא נושא בנטל הציבוריות הישראלית. אבל זה רק חלום רחוק, בטח כשאנחנו קוראים את הניתוח של S&P, מוד'יס וסיטי בנק לכלכלה הישראלית בעידן הזה.
שיהיה בהצלחה לכולם.
תגובות לכתבה(16):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 16.
    כתבה ברמת גן חובה
    יעל 08/2023/15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    פחחחחחחחח
    סגור
  • 15.
    בנט אייכה? הבורא יודע, זמנו יגיע,בע"ה והצדק (ל"ת)
    רק בנט אבנט 08/2023/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 14.
    האם אתם חושבים ש-1500 שח מחזיקים משפחה
    אבו 08/2023/05
    הגב לתגובה זו
    2 0
    הגברים יוצאים לעבודה לא בגלל שהפסיקו להם קצבה אדירה של 1500 שח אלא שתנאי המחייה בארץ לא מאפשר לחיות ממשכורת אחת
    סגור
  • 13.
    וואו משרות ממשלתיות וגובים
    ציקו 08/2023/05
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ברגע שתעלם ממשלת המדון הזאת כך גם תעלם העבודה החרדית , איין גובים... איין עבודה
    סגור
  • 12.
    כלכלן אנונימי
    אבי 08/2023/05
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הכי קל להמציא כלכלן מומחה שמכיר ויודע. מי זה? למה לא לחשוף את שמו? ממה הוא מפחד?(אם הוא באמת קיים). ממשלת השינוי גרמה רק נזקים בהרבה מאוד הבטים בחברה הישראלית, חלק מהם אנחנו רואים היום.
    סגור
  • טען עוד
  • 11.
    יש לכם את השנאה והגיזענותיותר מזוקקת?
    אביב אטלס 08/2023/05
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אנחנו אוהבים שנאה ואוטואנטישמיות?
    סגור
  • 10.
    אז למה הם ממשיכים לעבוד גם תחת ממשלת ימין?
    שוש 08/2023/05
    הגב לתגובה זו
    1 0
    הנתון היחיד שהבאתם הוא העליה באחוז החרדים העובדים. הסיבה שהעלתם היא ספקולציה ותו לא. בכל מקרה, אם אכן הם התחילו לעבוד כי פחדו מהיעדר תזרימים, סביר להניח שהיו מפסיקים לעבוד עם עליית ממשלת הימין. אולי, רק אולי זה תהליך טבעי בחברה?
    סגור
  • 9.
    רכשו מקצוע ותעבדו
    חיים מרעננה 08/2023/05
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מה אחוז החרדים באוכלוסיה ומה הביטוי שלהם בעבודה תורמת בבתי חרושת, בתי חולים, רופאים, כנהגים, כחיילים, שוטרים, בהייטק ובמה לאז? הכל בעבודות פשוטות בדרך כלל בתוך המגזרללא תרומה למדינה.
    סגור
  • 8.
    חילונים מתקשים לעבוד בהתאם לכישוריהם גם עם תארים
    1 08/2023/04
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אצל חרדים זה עניין של לחץ חברתי קבוצתי, והיכולת להתנגד ללחץ לבזבז זמן גם על ריקודים מטופשים נוסח שמחת בית השואבה, רק כי כך הקהילה החליטה. מחוץ לקהילה החרדית, איומים וסנקציות רק גורמים נזק לאנשים משכילים.
    סגור
  • 7.
    חולה נפש אנטישמי עצלן בשם ניצן הפלצן.. (ל"ת)
    לוכד המתחנגלים 08/2023/04
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 6.
    חרדי עובד
    חרדי עובד 08/2023/04
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בולשיט
    סגור
  • 5.
    יש את זה ביותר אנטישמי? היעדר כישוריו...
    יואל 08/2023/04
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אני רוצה לראות אתכם מכניסים חרדי לחברת החדשות שלכם, למשרד שלכם, חרדים שמנסים אפילו לא מוזמנים לריאיון
    סגור
  • 4.
    למרות ממשלת השינוי לא בזכות
    דב 08/2023/04
    הגב לתגובה זו
    0 0
    עאלק בכיר כלכלי. מפחד להחשף ברור. הגבר החרדי מגיב טוב יותר להעדר תמרוץ זה שקר. מכירה טוב את העולם. הם ימשיכו להגביה חומות. כתבה נוראית. האגנ'דה שלכם שקופה. ממשלת השנוי לרעה.
    סגור
  • 3.
    ילה השתכנעתי רק לפיד
    אריאל 08/2023/04
    הגב לתגובה זו
    0 0
    האנטיפתי שלא מעניין אותו כלום כולו חלול ודואג למקורבים שלומ
    סגור
  • 2.
    מצחיק שאת האינפלציה, יוקר המחיה, מחירי הדיור, הטרור
    עיוורון סובייקטיבי 08/2023/04
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הסכם כושל עם לבנון ועליית המוצרים שבפיקוח שכחתם לזקוף לזכות ממשלת ה״שינוי״.
    סגור
  • 1.
    זה קרה בגלל הדיקטטורה שעבר החוק עילת הסבירות
    דובי 08/2023/04
    הגב לתגובה זו
    0 0
    זה בגלל הדיקטטורה
    סגור