השוק

הפד חושש מקריסה של הבנקים בארה"ב: הריבית עולה רק ב-0.25%

בהתאם לתחזיות המוקדמות הפדרל ריזרב מעלה את הריבית בארה"ב ב-0.25% ל-5%; הסיבה המרכזית להעלאת הריבית המתונה היא החשש מהשפעה שלילית של העלאת ריבית חדה על המערכת הבנקאית
ניצן כהן | 
ג'רום פאוול (צילום shutterstock, flickr/ Federalreserve, unsplash)
בהתאם לתחזיות המוקדמות הפדרל ריזרב העלה את הריבית בארה"ב ב-0.25% לרמה של 5%. הסיבה המרכזית להעלאת הריבית המתונה היא החשש מפני השפעה שלילית של הריבית על היציבות של המערכת הבנקאית וזאת למרות שהאינפלציה ואינפלציית הליבה עדיין גבוהים.
נזכיר כי קצב האינפלציה בארה"ב ירד בפברואר לרמה של 6% ואמנם מדובר בחודש שמיני רצוף של ירידה אבל מדד הליבה יורד בקצב איטי יותר ובפברואר הוא השלים עלייה בקצב שנתי של 5.5%. ניתוח נוסף של הכלכלה האמריקאית מעלה כי הקצב השנתי של מחירי היבוא  ושל מדד המחירים ליצרן המשיכו לרדת ושיעור העסקים הקטנים שדיווחו בסקר על עליית מחירים ירד מתחת ל-40%, אך הוא עדיין גבוה משמעותית מהרמות הרגילות שלו שנעו בין 10%-20%. 

קונצנזוס התחזיות בוול סטריט היה להעלאת ריבית של 0.25% כשאלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב מעריך שבסיכוי סביר מאוד זאת תהיה עליית הריבית האחרונה של ה-FED. "להערכתנו הסיכוי לירידה של כ-1% בריבית ב-6 פגישות של הבנק המרכזי שיוותרו עד סוף השנה, כפי שמגולם בשווקים, יחסית נמוך" הוא אומר.
כאמור, החשש הגדול של הפדרל ריזרב הוא מיציבות המערכת הבנקאית האמריקאית בעיקר זו המקומית. לאחר שמספר בנקים היו זקוקים להזרמה של כסף כדי לעמוד בהתחייבויות שלהם הרי שהפדרל ריזרב החל לחשוש שהוא לא העריך נכון את ההשפעה של הריבית על יציבות המערכת וזה משמעותי מאוד.
באופן עקרוני עדיין הריבית עלתה והתוואי הוא עדיין כלפי מעלה ולכן ניתן להניח שבמהלך החודשים הקרובים נראה עוד העלאת ריבית בארה"ב ואולי אפילו עוד שתיים כדי להשלים את המלחמה באינפלציה ובמקביל לתת מספיק זמן למערכת הבנקאית האמריקאית (בדגש על הבנקים המקומיים) להיערך יותר טוב להתמשכות התקופה בה הריבית תהיה גבוהה.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה