השוק

דירוג מניות הקבלנים: המשקיעים מתחילים להכות בקבלנים

ענף הנדל"ן רגיש מאוד לריביות ואלה ממשיכות לעלות; בחודש פברואר ירד היקף המשכנתאות שלקח הציבור בשיעורים חדים, וכל אלה השתרשרו מהר מאוד למניות הקבלנים, שחטפו בפברואר הרבה יותר מכל השוק
ניצן כהן |  3
התרסקות בשוק הנדל"ן (צילום shutterstock, פלאש 90/ גילי יערי)
ענף הנדל"ן רגיש מאוד לשינוי בריביות והרגישות הזו מועצמת כשתהליך עליית הריבית הוא מתמשך ועדיין לא מצא את נקודת האיזון שלו. באופן עקרוני חודש פברואר היה חודש לא טוב בשווקים אבל מניות הקבלנים חטפו כאן פעמיים: פעם אחת מהסנטימנט הלא טוב בשוק ופעם שניה מעדכון שווים שמייחסים לחברות האלה המשקיעים בעולם של ריבית עולה.
ענף הנדל"ן הוא ענף רווח כסף ומכאן הרגישות הגדולה שלו לעולם הריביות המשתנות. באופן עקרוני מה שקרה לקבלנים בשנים האחרונות היה מתעתע, כלומר בשנים בהם שוק הנדל"ן שיקף עליית מחירים דו-ספרתית מידי שנה, חששו הקבלנים שלא תהיה לה מספיק סחורה, כלומר דירות, קרקעות וכן הלאה ולכן הם הסתערו על כל מכרז אפשרי של רמ"י והמחירים טיפסו.

בשל העובדה שמבנה ההון של חברה קבלנית כזה שבשנים הראשונות הן צורכות כסף לרכישת קרקע, תשלום עבור בניה וכן הלאה ורק בשלב הבא הם נפגשים עם הכסף הרי שהקבלנים היו זקוקים להון ואת זה הם השיגו מהבנקים והחברות החוץ בנקאיות וככה הם נחשפו לעולם הריביות בפעם הראשונה. בפעם השניה הם נחשפו לעולם הריביות בנקודת המכירה, שם הציבור שעד לפני שנה לקח משכנתאות בקצב של 10 מיליארד שקל בשנה החל להוריד את הרגל מהגז וזה אומר פחות ביקושים. לפחות כרגע.
המשקיעים שמבינים היטב שהקבלנים עלולים להיתקל לראשונה בשנים האחרונות במצב בו הם לא יוכלו לקבל את הסכומים הגבוהים שקיבלו עד לפני שנה וזה אומר שהרווחיות שלהם תיפגע שלא לומר יהיו פרויקטים שיחליפו ידיים בין קבלן שנחשב לחלש יותר לקבלן שנחשב חזק יותר, כלומר חשבון הבנק שלו מלא מביותר מזומנים ומכאן כל משקיע עושה את החשבון שלו ומתקנן את החשיפה שלו לענף.
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    הריבית פה לעלות עוד ולהישאר
    72 03/2023/09
    הגב לתגובה זו
    1 0
    וכל זאת כדי ללמד את תאוות הבצע והמינוף מהו שפע אמיתי ופרופורציונאלי וצניעות. ואת השיעורים האלויולמדו בשנים הבאות. כל מה שהיה פה לא היה ביקוש אלה בצע מבטסס ריבית אפס מלאכותית ומינוף מה שניפח המחירים לבועה אימתנית שכבר התפוצצה. את הנתונים האמיתיים וראשית ירידות תלולות נראה בחודשים הקרובים.
    סגור
  • 2.
    פריירים
    שמי 03/2023/08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    עשו מילירדים בוכים על אלפים.צבועים
    סגור
  • 1.
    והשאלה הגדולה?
    צחי 03/2023/08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לאן זה מוביל? האם יש מצב לקריסות המוניות של קבלנים, הרבה פעמים הכל נשאר בסדר ובבום מתפוצץ. כידוע בועה ידוע שיש רק אחרי שהיא מתפוצצת..
    סגור