השוק

נבחרת הכלכלנים: אל תתעלמו מהאזהרות של פיץ'

הכלכלנים הבכירים בישראל ממליצים שלא להתעלם מהאזהרות של חברת הדירוג פיץ' על ההשפעה של המהפכה המשפטית על הכלכלה; המשך היחלשות השקל ילחץ את האינפלציה מעלה והריבית תעלה לפחות עוד פעמיים בקצב של 0.25% בכל פעם
ניצן כהן |  1
נבחרת הכלכלנים - גיל בפמן, עופר קליין, אורי גרינפלד, יונתן כץ, ויקטור בהר (צילום shutterstock, אורן דאי, יונתן בלום, רמי זרנגר, צביקה דור, ענבל מרמרי)
הכלכלה המקומית ממשיכה לנוע בחוסר ודאות סביב המהפכה המשפטית. הכלכלנים תמימי דעים כי השלמת מהלכי החקיקה הנוגעת למהפכה המשפטית תביא לפגיעה כלכלית בישראל.
אורי גרינפלד, האסטרטג הראשי של בית ההשקעות פסגות אומר כי למרות שחברת דירוג האשראי פיץ' הותירה את דירוג החוב של ישראל ללא שינוי הרי שאת האזהרה שלה לגבי ההתפתחויות צריך לקחת בכובד ראש. "אפשר אמנם לקחת מההודעה של פיץ' בשבוע שעבר את העובדה שהדירוג ואופק הדירוג של ישראל לא הופחתו כשורה התחתונה אבל אי אפשר להתעלם מהאזהרה שניתנה" אומר גרינפלד.

הסביבה הכלכלית הנוכחית בישראל היא מצוינת, הן בהיבט של הכלכלה הריאלית, הן בהיבט של החסינות הפיסקאלית והן בהיבט של ארגז הכלים המוניטארי של בנק ישראל שכולל 201 מיליארד דולר למקרה של משבר מטבעי.
"לכן, אין לחברות הדירוג ברירה אלא להותיר את הדירוג של ישראל ואת אופק הדירוג ברמתם. עם זאת, אי אפשר להתעלם מההתייחסות של פיץ' לרפורמה ולכך שעל אף שזו עדיין נתונה למו"מ היא עשויה להחליש אינדיקאטורים של איכות הממשל או את המוסדות שאחראיים על האיזונים.
"הערות אלו הן למעשה הכוונה עתידית של פיץ' לכך שבמידה והרפורמה תחוקק באופן שאכן עלול לפגוע באותם אינדיקאטורים שהם חלק מציון ה-ESG של ישראל, אופק הדירוג כנראה יעודכן ל"שלילי", מה שייתן לחברות הדירוג את הזמן לבחון את ההשפעה של הרפורמה על הסיבה הכלכלית והפיננסית בישראל".
ויקטור בהר, מנהל המחלקה הכלכלית בחטיבה הפיננסית של בנק הפועלים אומר כי הציפיות לאינפלציה עלו והן חורגות מהיעד בשנתיים הקרובות. אנו צופים אינפלציה בשיעור של כ- 3.5% ב- 12 החודשים הקרובים, שיעור שדומה לזה שמגולם בשווקים עתה. מדדי המחירים של החודשים הקרובים יוסיפו להיות משופעים מהפיחות ומהתייקרות במחירי המזון. כפי שציינו התמתנות עליית השכר, מאותתת על אינפלציה נמוכה יותר בחצי השני של השנה.
"תשואת המק"מ לשנה שהונפק בשבוע החולף נושקת ל- 5%. בנק ישראל הגדיל את מכסות ההנפקה בכדי לעמוד בביקושים הגבוהים. התשואה מגלמת ציפיות שריבית בנק ישראל תגיע השנה לכ- 5.25%. לאור זאת שהציפיות חורגות מהיעד נראה שהריבית תעלה גם בהחלטה הבאה (3 באפריל), וכנראה גם בזו שאחריה, במינונים של 25 נקודות בסיס כל פעם" הוא אומר.
יונתן כץ, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות לידר שוקי הון מעריך היום שללא פשרה בעקרונות המהפכה המשפטית של הממשלה, הפיחות בשק יתחדש ויגביר את הלחצים האינפלציוניים. כץ כותב כי המשך העלאות הריבית והיחלשות השקל יפגעו בצריכה הפרטית שהיא כזכור מנוע הצמיחה של הכלכלה.
כץ מעריך עוד כי בנק ישראל יעלה את הריבית באפריל כשעוצמת ההעלאה תהיה נגזרת של המשך היחלשות השקל. נזכיר כי בשבוע החולף התחזק הדולר מול השקל ב-0.2% כשהמשך תהליכי החקיקה בכל הנוגע במהפכה המשפטית, ידחפו את הדולר שלב אחד נוסף קדימה.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    כסף כסף ועוד כסף.. תירדוף
    רינת 03/2023/06
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כמה שקרים של יורשי מפא"י שודדי שודדי הקופות הציבוריות...חוששים שמע לא יצליחו להמשיך לגנוב ולשדוד... והנ אחרי כל הפייק... פיץ לא רק שלא הורידה דירוג האשראי , גם היללה הכלכלה הישראלית !!! וכן הסבירה את תנודות השקל הטבעיות, שירדו הרבה פחות מאשר בחמשדת הנוכלטת של חרבנט והלפידיוט
    סגור