השוק

מס הכנסה בעקבותיכם: מחזיקים בדירה להשקעה? זה הדו"ח שתגישו

ממשלת נתניהו מעוניינת לחייב את כל מי שמחזיק דירה להשקעה בבעלותו שיחוייב בדו"ח שנתי גם אם הוא פטור ממס; בנוסף הממשלה מעוניינת לשחוק את תקרת הפטור ממס על דירה להשקעה
ניצן כהן |  5
בצלאל סמוטריץ' ובנימין נתניהו (צילום פלאש 90/ יונתן זינדל)
טיוטת חוק ההסדרים מעלה הצעה לפיה ממשלת נתניהו תחייב כל מי שמחזיק דירה בבעלותו להגיש דו"ח שנתי למס הכנסה. הדו"ח יוגש בדיווח הרגיל למס הכנסה בסוף השנה במידה ובעל הנכס חייב בלאו הכי בדו"ח. אולם מי שאינו חייב בדו"ח יוכל להגיש אחד כזה באתר האינטרנט של רשות המסים.
בנוסף מעוניינת הממשלה החדשה לשחוק את תקרת הפטור ממס שצמודה למדד. נסביר כי באופן עקרוני מי שיש לו דירה יחידה להשקעה (דירת מגורים ועוד דירה להשקעה) אולם דמי השכירות שהיא מניבה נמוכים מ-5,400 שקל (נכון ל-2023) פטור ממס ופטור מהגשת דו"ח. תקרת הפטור צמודה למדד המחירים לצרכן וזה אומר שככל שהאינפלציה עולה, תקרת הפטור עולה ואם מבטלים את ההצמדה הרי שתקרת הפטור נשחקת לאורך השנים.

נסביר כי ההיגיון בביטול ההצמדה למדד המחירים לצרכן הוא למנוע עליית מחירי השכירות. כך למשל אם בעל דירה להשקעה הקפיד שלא להעלות את שכר הדירה שהוא גובה מעבר לתקרת הפטור, כדי לא לשלם מס ולא לדווח על ההכנסה הרי שאם שוחקים את התקרה הזו, הלוגיקה אומרת כי בעלי הדירות ימנעו מלהעלות את שכר הדירה כדי לא להיקלע לדיווח.
בעוד ביד אחת יש היגיון במה שהממשלה רוצה - למנוע עליית מחירי שכר הדירה, הרי שהטלת חובת דיווח משמעותה הכבדת הנטל על בעלי הדירות ואם בלאו הכי הנטל עליהם הולך וגדל, הרי שכבר כדאי יהיה "לגלגל" את הנטל הזה על השוכרים.
צריך לזכור שבמהלך השנים ניסו באוצר להכניס למעגל הדיווח את בעלי הדירה היחידה להשקעה. הניסיונות האלה נבלמו במהלך השנים בעיקר בשל החשש מהכבדה מיותרת על מי שירש דירה אחת או רכש דירה אחת ומשכיר אותה בסכומים צנועים יחסית (שנופלים בפטור). מי שיש לו יותר מדירה אחת להשקעה אז בלאו הכי הוא אינו מקבל את הפטור ולכן הוא אמור להגיש דו"ח שנתי ולכן הכבדת הנטל על משק הבית העובד הממוצע בישראל נבלמה לאורך השנים.
תגובות לכתבה(5):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 5.
    ושני הנבלות יהזבזו כספים ללא פיקוח .
    אנחנו נגיש דוחות 02/2023/06
    הגב לתגובה זו
    1 0
    פלא שכולם עובדים במזומן .
    סגור
  • 4.
    אם צריך להגיש דו"ח נעלה את שכר הדירה ב 40% כי יש ביקוש
    דודו 01/2023/28
    הגב לתגובה זו
    2 0
    בדיוק מתחלף אצלי דייר. אז אם כל השנים לקחתי שכר דירה מתון (קצת מתחת לפטור) למרות שדירות דומות בבניין הושכרו ב7000 ש"ח לחודש, כעת גם אני אעדכן. האם לזה ביבי וסמוריץ' התכוונו כשאמרו שמבטלים חסמים? בסוף המדד יזנק מכל הצעדים שלהם.
    סגור
  • 3.
    צוחק על כל השאר
    מוצי 01/2023/27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הצחקתם לי את סקובידו. וסדובידו אינו צוחק בדרך כלל
    סגור
  • 2.
    אגב עמ'מה
    חעכ 01/2023/27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ני נניח לי ג
    סגור
  • 1.
    מי שיש לו 2 דירות
    יעקב משה 01/2023/27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    למיטב ידיעתי גם מי שברשותו 2 דירות מלבד הדירה שבה הוא מתגורר, עדיין מקבל את הפטור
    סגור