השוק

בג"ץ מחזיר את האמת למקומה הטבעי - תקווה לכלכלה | טור שישי

בג"ץ מנסה להחזיר את הסוסים לאורווה, להחזיר את האמת למקומה ואת השקר למקומו; דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים, מזהיר מרבולוציה שתעשה שמות בכלכלה, ורגע לפני שהשוק בורח להן: הראל וישרכארט יוצאות למלחמה | טור שישי
ניצן כהן |  14
אסתר חיות, אריה דרעי (צילום פלאש 90/ יונתן זינדל)
השבוע הזה זימן לנו עוד מאותו הדבר רק בעצימות גדולה יותר. כנראה שזה מה שעומד לעבור עלינו בחודשים/ שנים הקרובות. מופעי צרחנות וצווחנות, מופעי פייק ניוז והיפוך -  כשאמת הופכת לשקר ושקר הופך לאמת. השבוע זו הייתה שעתה הגדולה של מערכת המשפט.
11 שופטים ושופטות הכריעו בנושא מינויו של אריה דרעי לשר בממשלת הימין-חרדים. הם לא אמרו יותר מידי אלא את המובן מאליו, את מה שכל בר-דעת הבין וראה בשידור ישיר בבית משפט השלום. "הוא מתרחק מענייני הציבור" אמר אז נשיא בית משפט השלום, ואף אחד לא העמיד אותו על "טעותו", לא כי הוא טעה, אלא כי נשיא בית משפט השלום אמר (וכתב) את שעיניו ראו ואוזניו שמעו. ועל זה שופטי העליון חזרו.

אריה דרעי התחייב בפני בית המשפט לדבר אחד, זמן קצר לאחר מכן אמר את שאמר בפני הציבור שלו - הפוך לגמרי, והשופט לא הבין? השופט הבין הכל, ראה הכל, וכתב הכל ואת מופע הנכלוליות בעליון דחו השופטים (11 במספר) בשאת נפש.
למה כל זה קשור לעולם הכלכלי? קשור גם קשור. אריה דרעי אמור (לפי ההסכמים הקואליציונים) להתמות לשר האוצר בתוך זמן קצר ואין גרוע מאדם שמתחייב על אחד ועושה שני לשמור על הקופה הציבורית.
גם ככה חברות דירוג האשראי מתחילות לתמחר אחרת את הכלכלה הישראלית, אז מינוי מהסוג הזה, על כל מה שהוא מביא איתו, היה עושה שמות לתמחור הזה והיה מאיץ תהליכי הדרדרות כלכלית למהירות שאין מכמונת מהירות שהייתה יכולה לנטר ומכאן הדרך קצרה מאוד לחטוף קנסות בחו"ל. ונזכיר, בעיני עצמנו אנחנו מעצמה, בעיני העולם אנחנו הגפרור שיכול להצית בעירה עולמית.
דב קוטלר, אורי לוין והמערכת הבנקאית
כשאורי לוין, מנכ"ל בנק דיסקונט, יצא נגד אפליה מכל סוג שהוא ואיים כי דיסקונט ינתק כל קשר עם ארגונים שיפלו אדם - באשר הוא אדם - עלו חיוכים אצל השחקנים בשוק ההון, בוודאי אלה שסמוכים על שולחן הקופה הציבורית. "אורי לוין הוא צעיר, המנכ"ל הכי צעיר במערכת הבנקאית" הם אמרו ורמזו שלא כדאי לקחת אותו ברצינות. "כשדב קוטלר יגיד משהו, נתחיל לחשוב" הם אמרו.
והנה זה קרה, השבוע העלה קוטלר פוסט בלינקדאין שם רמז/ אמר/ זעק את המתבקש. "צריך אבולוציה ולא רבולוציה" הוא כתב על השינויים במערכת המשפט ואז הוסיף ברוח הדברים האלה: אנחנו (בבנק הפועלים, אבל זה נכון לכל המערכת הבנקאית) נמצאים בבעלות הציבור הישראלי אבל יש לנו בעלי מניות (ולקוחות) מעבר לים ושם נעים בחוסר נוחות לנוכח מה שעובר על הציבוריות הישראלית.
אז מה קוטלר אומר לנו? רגע לפני שנסביר, נספר לכם משהו על קוטלר. מדובר באחד האנשים המנוסים ביותר בעולם הכלכלי בישראל והוא מנהל את בנק הפועלים כשהמעורבות שלו גדולה מאוד בתוך הבנק. כשיש עסקה גדולה (ומדובר  על עסקאות גדולות מאוד) צריך את מנכ"ל בנק הפועלים בתמונה.
כאן נכנסת האישיות של קוטלר, הוא מנכ"ל שמקבל החלטות. טובות יותר או פחות - את זה נראה בדו"חות הכספיים. אבל בתהליך קבלת ההחלטות שלו נלקחים בחשבון אינסוף גורמים ותתי גורמים שכולם בסופו של יום מתרגמים לשורה התחתונה של הבנק - הגדול בישראל - וכשהוא נכנס לעסקה, האפקט שלה משפיע על הכלכלה הישראלית. ההיקפים גדולים, המורכבות גדולה ואם העסקה מצליחה היא מניבה מסים, היא משלמת משכורות, היא מייצרת רווחים לבנק, המניה נהנית מזה ומכאן הפנסיות של כולנו.
נחזור למשמעות דבריו של קוטלר. אם השחקנים הבינלאומיים יחששו (וכן, זה כבר קורה) לעשות עסקים בישראל או עם ישראלים, הם פשוט לא יעשו אותם ואם הם יעשו אותם הם יבקשו מקדמי ביטחון, לא לרווחים שלהם אלא לביטחון של הכסף שלהם. ואם הם יחששו שמערכת המשפט לא יכולה להגן עליהם, הם יבקשו לעשות את העסקאות באמצעות צינורות בלונדון והצינורות האלה עולים כסף.
לא הבנקים הישראלים חזקים במשוואה הזו - אלא המשקיעים הזרים מה שגוזר שאת העלות של הצינורות האלה, תשלם המערכת הישראלית - על חשבונה. זה שוחק את הרווחים ומכאן התהליך כבר ברור, זה יגיע מהר מאוד לפנסיות של כולנו.
קוטלר הזהיר, אורי לוין אמר ושופטי העליון שפטו. מה עוד צריך כדי להבין את כל מה שכל בר-דעת מבין וזועק.
כלל ביטוח-MAX-ישראכרט והראל ביטוח
מעניין היה לראות את ההצעה של חברת הביטוח הראל לרכוש את ישראכרט. ההצעה הזו באה אחרי חודשים של ניסיונות להבין את עסקת כלל ביטוח וחברת כרטיסי האשראי MAX. וננסה לעשות סדר בדברים.
כלל ביטוח יצאה במהלך אסטרטגי פורץ דרך לרכישת חברת כרטיסי האשראי MAX. לא עוד חברת ביטוח, לא עוד חברת כרטיסי אשראי אלא גוף פיננסי שמייצר סופרמרקט של מוצרים פיננסיים שמגיעים לכל בית בישראל. אם ניקח את השיפורים הטכנולוגיים שהעולם הביא לנו הרי שעם פיקוח יעיל של הרגולטורים, אנחנו מקבלים תחרות אמיתית ויעילה למערכת הבנקאית. זה לא עוד גוף קטן שיכול להתחרות בענקים כמו בנק לאומי או מזרחי טפחות אלא גוף גדול מספיק (ועדיין לא מפלצתי) שיכול לשכלל את השוק ולעשות רק טוב לתחרות.
והנה באה הראל עם הצעה לרכישת ישראכרט. גם כאן המשחק דומה. אם יהיו לנו 5 בנקים ועוד שתי חברות פיננסים משמעותיות הרי קיבלנו תחרות של 7 גופים על כיסו של הציבור ולא 5 ועדיין לא דיברנו על כאל שתופרד מדיסקונט וכנראה תחבור לגוף אחר (הפניקס??) או אז נקבל 8 גופים שמתחרים על כספנו במקום 5 גופים.
החשש הגדול הוא מפני קרטליזציה של חברות הביטוח והבנקים וזה חשש מוצדק ואמיתי אבל כאן צריך לזכור, יש את הרגולציה וכאן היא בדיוק צריכה להיכנס לתמונה. לא עוד פיקוח בולשביקי שייצר שברירי חברות שיתחרו על שברירי משקי בית אלא כמה שיותר גופים בעל יכולת עם כמה שיותר חסמים של תקשורת בינהן.
כך למשל אם כלל הממוזגת תהיה מחוללת התחרות, הראל והפניקס יצטרכו לספק מענה ללקוחות שלהן ומכאן בנק הפועלים ולאומי ומזרחי והבינלאומי ודיסקונט וכן הלאה. הרגולציה ובעיקר בפיקוח על הבנקים שהוא הרגולטור היעיל כרגע יצטרכו לעשות את שלהם ולדאוג (יחד עם רשות התחרות) שהתחרות תישמר לא באמצעות מניעת העסקאות אלא באמצעים המקובלים בעולם. עידוד עסקאות והקמת חומות סיניות בין החברות וזה יהיה השכלול המעניין בשווקים.
תגובות לכתבה(14):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 14.
    בית משפט
    נורית 01/2023/23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    תודה לחיות ולבהרב מיארה על הנחישות מול עוכרי ישראל שרוצים להרוס את המדינה האהובה ואת בתי המשפט.יישר כח להחזיר את השפיות לעם.
    סגור
  • 13.
    טיעון מפגר
    יורם 01/2023/23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    להגיד ש15 איש קובעים מה יקרה במדינה זה כמו להגיד ש20 שוטרים שולטים על עיר שלמה או השריף קובע. מי הוא בכלל. עבריינים מדברים ככה. שופטים אין להם אינטרס. הם לא גנבים. הם לא קונים בית בעזריאלי תוך שנתיים ( ברק אהוד ). אולמרט. בילבי. דרעי. וכל השאר
    סגור
  • 12.
    ככה צריך להיות מדינת חוק ולא קניבליזם
    עורך דין 01/2023/22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ככה צריך להיות מדינת חוק ולא קניבליזם
    סגור
  • 11.
    אני שונא את אריה דרעי נוכל מספר 1 ,נוכלים מספר 2 שופטי-
    עידן 01/2023/22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    איכס נשיאה שצריכים להוריד לה את הראש שמאלנית מסריחה שמרשה לעצמה לדבר. מי את בכלל? טינופות של מדינה לפטר ולהעמיד אותה לדין ולקבור אותה בכלא זקנה. עלובה
    סגור
  • 10.
    הדמגוגיה הפכה ליסוד בתקשורת
    אביר האופל 01/2023/21
    הגב לתגובה זו
    1 0
    כדי להראות כמה דמגוגיה בכתבת הדעה הזו יש צורך בכתבה נגדית ותגובה אינה מספיקה.
    סגור
  • טען עוד
  • 9.
    חזרנו להאמין במדינה!
    ע. 01/2023/21
    הגב לתגובה זו
    1 0
    בזכות שופטי בית המשפט העליון והשופטת חיות בראשם נראה שיש עתיד למדינה! ההמנון ('התקווה') חוזר להיות רלוונטי! צריך להבין שהכח שלנו נובע מצידקתינו! מלחמת רוסיה באוקראינה מלמדת אותנו שהעולם החופשי הדמוקרטי מתגייס לעזרת הצד הצודק! אסור לשכוח שמדינות העולם הן אלו שהכירו בנו כמדינה! בלעדי תמיכת ארה"ב ואירופה כבר מזמן היינו מובסים ע'י מדינות ערב המקיפות אותנו.
    סגור
  • 8.
    טפשים
    בוזגלו 01/2023/21
    הגב לתגובה זו
    0 1
    בבגץ לא יושבים האנשים המוכשרים מכולם איך פסקו לטובת המחבל עזמי בשארה שטיווח את החיזבאלה בירי טילים על חיפה וברח מהארץ למרות אזהרות השבכ טפשים ברמות קשות.
    סגור
  • 7.
    חיפה
    Rock for ever 01/2023/21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לפני כשלושים שנה ראיתי את המוסד המשפטי הגבוה, סוג של בית מקדש, ו השופט העליון ככוהן הגדול, אבל מה לעשות שהיום ואני לא לבד המספרים מדברים בעד עצמם, אני פשוט לא מאמין למוסד הזה ולכל יושביו,ו המגמה ברורה, הדעה שלי לא השתנתה, וככל שעננה מעל המוסד הזה מתפזרת רואים איך השיטה עובדת, כל הכתבות של חכמים בגרוש נכתבים מתוך פוזיציה,מאוד מצער
    סגור
  • 6.
    דרעי
    ציקו 01/2023/21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בשורה תחתונה האדם בצע עבירות.מנסים לומר עבירה קטנה,עבירה אחרת עבר זמנה,הוא שלם את המחיר....דרעי ,תפסיק להתפלפל.זה לא לימוד תוספות או רש"י. לך לך!! כל המניפולציות הן הוכחה שעליך ללכת. גם לא להיות בכנסת. אם ביבי הכשירנאותך ,אז זה מעיד משהו גם עליו.אמור לי מי אתה ואומר לך מי חבירך. אני מגוש ימין ותומך ביריב לוין.אבל ,אתה דרעי עם עבירות אז ועכשיו,פשוט ,לך!!
    סגור
  • 5.
    חיות הרסת את בית המשפט הביתה.
    מאיר 01/2023/21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    חבר מביא חבר ויש לנו את בית הלורדים ואני שואל האם יש גזענות במדינה אני ממוצא פולני יליד 1943 שואל מה השתנה בשמאל מאז שנות החמישים.
    סגור
  • 4.
    ממשלה לאומית? אנטי ציונית
    ביביסטאן הטליבאנית 01/2023/21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לוין ורוטמן הם נציגי משפחות הפשע המאורגן ששולטים במרכז הליכוד ושס. אם ימונה לחליפי או לתפקיד ציבורי,אז הוא ונתניהו יואשמו בבזיון בית המשפט וישלמו הרבה כסף , דרעי גם יכנס על זה לכלא כי הוא על תנאי.. הממשלה רוצה להפוך את הפשע המאורגן לחוקי. מספר שרים הם נציגים שמונו ע"י ראשי הפשע המאורגן ששולטים במרכז הליכוד ושס. השב"כ ומשטרת ישראל מחויבים להגן על מדינת ישראל ועם ישראל משלטון הפשע של בית נתניהו ששולטים בממשלת העבריינים, הבטלנים והפחדנים,המשתמטים מצהל, הנצלנים והגזלנים, אעלאק ממשלה לאומית זו ממשלה אנטי ציונית
    סגור
  • 3.
    שופטים שפוסקים לפי צרכים פוליטיים
    חן 01/2023/20
    הגב לתגובה זו
    1 0
    הרי ברור שאם הקואליציה היתה של לפיד וזו היתה זקוקה לדרעי, השופטים היו פוסקים אחרת. לא זו בלבד אלא שמה שיותר מבעית הוא ש10 השופטים האשכנזים פסקו נגד ראש ש"ס ושופט ספרדי אחד לא פסק נגדו.
    סגור
  • 2.
    פושע שצריך לקבל מאסר עולם אם לא יותר. (ל"ת)
    גד 01/2023/20
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 1.
    שנאת חינם
    שימי 01/2023/20
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לא נמאס לכם גזענים מאז48 רודפים אותנו ומדכאים אותנו דיי עם הדיקטטורה השיפוטית הזאת זה התחיל בחטית ילדי תימן המפך בבחירות עם בגין הסכם אוסלו התנתקות סירוב לגרס מסתננים ולתת לחושבי דרום ת"א לסבול ועתה לא לקבל את החלטת הרוב בבחירות זה לא דמוקרטיה זאת דיקטוטרה שיפוטית
    סגור