השוק

חברת S&P על השינויים במערכת המשפט: "סיכון לדירוג של ישראל"

בצל הרפורמה המשפטית עליה הכריז שר המשפטים יריב לוין, חברת הדירוג S&P מודיעה שלצד הסכנה הקיימת בהאטת פעילות השוק, כמו בכל מקום אחר בעולם, המצב הפוליטי בארץ עלול לאיים על הדירוג של ישראל
מערכת ice | 
יריב לוין (צילום פלאש 90/ אוליביה פיטוסי)
בשבוע שעבר שר המשפטים החדש יריב לוין הכריז על התכנית החדשה לשינוי מערכת המשפט בישראל, כשזו כוללת ביטול פסקת התגברות, ביטול עילת הסבירות ועוד. בצל הידיעה הזו, חברת הדירוג המובילה S&P Global Ratings עוקבת אחר ההתפתחויות ועל השפעותיהן על דירוגה של מדינת ישראל.
מקסים ריבניקוב, האנליסט הראשי שאחראי על הדירוג של ישראל בחברה, שוחח עם 'כלכליסט' וסיפר כיצד נקבע הדירוג, מה מצבה של ישראל כעת ומה עלול להשפיע לרעה על המצב הנוכחי. 
על פי האנליסט ישנה ראייה רחבה באשר לקביעת הדירוג ואין התמקדות בממשלה אחת, מנהיג אחד או מפלגה אחת. הבחינה היא רחבה יותר ועד כה היה איזון ובלמים שסייעו למערכת לפעול בצורה אופטימית. לדבריו, המצב של כלכלת ישראל הוא טוב אך הצמיחה בשוק שצפויה לשנת 2023 היא רק 2%, בעוד שפעם היינו יכולים לראות הערכות העומדות על כ-3.5%.
לפי ריבניקוב ישנם שני סיכונים עבור הכלכלה המקומית והם ביצועים כלכליים חלשים, כפי שהם מתרחשים ברחבי העולם ואלו לא ייחודים לנו בלבד. הסיכון השני הוא זה שמגיע בעקבות המצב הפוליטי והגיאו-פוליטי.
משמע, אם תהיה פגיעה במערכת האיזון והבלמים אותה ציינו, הכוח הפוליטי יהיה נתון בידיו של אדם אחד או קבוצה ריכוזית אחרת וכך המדיניות הפיסקאלית תהיה פחות אחראית. כתוצאה מכך ניתן לצפות סיכון לדירוג שישראל תקבל.
לדבריו של ריבניקוב: "אם נראה שהמצב הפוליטי מידרדר באופן מהותי, כלומר החמרה במתיחות המקומית... או מגמה עקבית של החלשת מוסדות מרכזיים וחיוניים או של מערכת האיזונים והבלמים, אלו דברים שעלולים להוביל לעלייה בסיכון להורדת דירוג אשראי של ישראל... יש לנו חששות מהעובדה שכניסת הימין הקיצוני לקואליציה עלולה לגרום להחמרה במצב בעזה, בגדה המערבית וגם ביחסים עם ערביי ישראל".
האנליסט מסביר: "זו לא בשורה טובה לאותה מערכת מוסדית שחוקים מסוימים משתנים בצורה כזו כדי שיתאימו לאנשים ספציפיים בתפקיד". לאור המצב, החברה עוקבת אחר הרפורמות המשפטיות וההסלמה ובהתאם לכך תקבל את החלטותיה.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה