השוק

זאת המפסידה העיקרית מהסכם השותפות במאגר לוויתן

השותפות במאגר לוויתן חתמו לאחרונה על הסכם שמאפשר להן למכור קונדנסט, תוצר לוואי של הפקת גז טבעי באמצעות צינור של חבר תש"א, שעד כה נתנה לבזן ללא תמורה
מערכת ice |  5
אסדת לוויתן (צילום אלבטרוס, פלאש 90/ נתי שוחט, shutterstock)
ההסכם שחתמו השותפות במאגר לוויתן עשוי להזיק לבתי הזיקוק בחיפה (בזן). ההסכם להובלת קונדנסט, תוצר לוואי של הפקת גז טבעי מהמאגר ליבשה, יאפשר לשותפות למכור את הקונדנסט ולייצא אותו. הנזק העיקרי מההסכם היא בזן, בבעלות עידן עופר והמפעלים הפטרוכימיים שבשליטת בעלי האג"ח שלה. 
 


עד כה, הקונדנסט שהופק מהמאגר עבר לבתי הזיקוק בחיפה בחינם, על אף שמדובר בחומר גלם שמחירו מיליוני דולרים בחודש, והשותפות בלוויתן שילמו על העברת חומר הגלם לבזן. ההסכם נחתם לאחר שבזן טענה שאינה מעוניינת בחומר ממאגר לוויתן, ושתהיה מוכנה לקבל אותו רק בחינם. המשמעות עבור השותפות במאגר היא שבלי העברת החומר לגורם אחר, הן היו נאלצות להפסיק את פעילות קידוח הטבעי ולהעביר את הקונדנסט רק לבזן. 

ההסכם, שנחתם כשבועיים לפני תחילת הפקת הגז מהמאגר, נועד לאפשר לשותפות במאגר למכור את הקונדנסט ללקוחות אחרים כדי לא לתת אותו בחינם לבזן. עבור בזן מדובר במכה כלכלית משום שאם יימצאו קונים אחרים, הם לא יקבלו את האספקה החינמית שקיבלו על כה. אם בזן היתה משלמת לשותפות במאגר כמו ששולם במאגר תמר, המחיר לקונדנסט היה מסתכם בכ-4 מיליון שקלים בחודש. מי שעוד עלולה להפסיד מההסכם היא קופת המדינה, שכל עוד הקונדנסט הועבר לבזן ללא תשלום, נמנעו מהמדינה הכנסות בצורת תמלוגים בשווי של 5 מיליון דולר.


לאחרונה בזן היתה מעורבת במאבק לאחר שהחברה לישראל מכרה את מניות השליטה שבידיה לידי האחים יצחק ועידו חג'ג' ב-560 מיליון שקל. העסקה טורפדה על ידי פטרוכימיים בבעלות דיוויד פדרמן, אלכס פסל ויעקב גוטשטיין לממש את זכות הסירוב על מכירות מניות השליטה בבזן על ידי חברה לישראל, והציעה הסדר חוב שיתן להם את האופציה לקנות אותן מנויות ולקבל שליטה בלעדית בבזן. 

תגובות לכתבה(5):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    נמאס מהאחים עופר שמזהמים את האוויר הים והיבשה (ל"ת)
    וזה בחינם להם 09/2022/06
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 2.
    שאלה: למי אנרג'יאן הולכים להעביר את הקונדנסט שלהם?
    dw 09/2022/05
    הגב לתגובה זו
    1 0
    משדה תנין. גם הם צריכים להפטר ממנו.
    סגור
  • יעבירו כבר בים למיכליות שאטל שייקחו אותו לאירופה. (ל"ת)
    בני 09/2022/10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 1.
    זה איום על הקרח
    dw 09/2022/05
    הגב לתגובה זו
    2 1
    כרגע בזן מקבלת את הקונדנסט בחינם, ולוייתן כנראה מנסים לחלץ מהם משהו, מעין "תחזיקו אותי או שאני הולך". תפדל - לך. מבחינת בזן זה כסף קטן וזה גם קצת כאב ראש מבחינת איכות סביבה, וברוך השם לא חסר לה צרות איכות סביבה. כרגע לוייתן תקועים ובלי הנכונות של בזן לקלוט את הסחורה הם לא יכולים להפיק כלום, נאדה, גורנישט (ואז ניו מד עושה בנג'י ואז נושי דלק מחלטים לתשובה את החברה) לכן זה איום על הקרח. שיאמרו תודה שבזן לא גובים כסף על הנכונות לקלוט את הסחורה, כפי שעיריות נדרשות לשלם כדי לפנות משאיות זבל. הקונדנסט זה מעין הזבל של הגז הטבעי ועל פינוי זבל צריך לשלם.
    סגור
  • אנרג'יאן ערוכה להרוויח הרבה ממכירת קונדנסט ישר מאוניית
    ב 09/2022/10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כל כמה שבועות תבוא מיכלית ותיקח ישר לאירופה. קונדנסט שווה הרבה.
    סגור