השוק

משרד האוצר: השתוללות הנדל"ן נמשכת - עלייה של 21% בפעילות המשקיעים

משרד האוצר מדווח היום כי בחודש מרץ ירד היקף עסקאות הנדל"ן בישראל ב-5% ביחס למרץ אשתקד אבל ביחס לחודש פברואר זו עלייה משמעותית של 18%; משקיעי הנדל"ן ממשיכים לאסוף בלוקים והפעילות שלהם גדלה במרץ ב-26%
ניצן כהן |  1
אביגדור ליברמן (צילום פלאש 90)
ההשתוללות בשוק הנדל"ן נמשכת. מנתוני משרד האוצר עולה כי בחודש מרץ זינק מספר עסקאות הנדל"ן ב-18% ביחס לחודש פברואר כשפעילות משקיעי הנדל"ן עדיין גבוהה ועלתה ב-26% ביחס לפעילות שלהם בפברואר.
כאן צריך לסייג מעט את הדברים. חודש פברואר מאופיין במיעוט ימי עבודה ולכן סביר יהיה לראות עלייה בפעילות בין פברואר למרץ וכשבוחנים אם הפעילות במונחים של חודש מרץ 2022 ביחס לחודש מרץ 2021 הרי שאנחנו מדברים על ירידה קלה בפעילות שוק הנדל"ן.

באופן עקרוני ירידה של בפעילות בשוק הנדל"ן במונחים של מרץ 2022 על מרץ 2021 היא מעודדת מעט ואולי אף יכולה לשקף סוג של התמתנות בשוק הזה אבל עדיין מוקדם להכריז הכרזות מהסוג הזה בעיקר בשל העובדה כי כרגע האופנה היא לרכוש נדל"ן ומכל הבא ליד ולכן גם "ידיים חלשות" עושות עסקאות שיביאו אותן בסופו של יום להידוק כלכלי.
בסך הכל נרכשו בחודש מרץ 12,600 דירות בישראל כשהקבלנים מכרו 4,700 דירות. יש לציין כי כרגע פועלים שני דברים לצינון שוק הנדל"ן. הנתון הראשון הוא העלייה בריבית כשבבנקים טוענים שהרגישות של הרוכשים לריבית היא הרבה יותר גבוהה מכפי שחושבים ולכן ככל שהריבית על המשכנתאות תעלה, נראה הצטננות בהיקפי העסקאות של ה"ידיים החלשות". מהצד השני רואים שעליית מס הרכישה מצננת מעט את פעילות המשקיעים בשוק הזה.
כדאי לזכור דבר נוסף. בעולמות של ריבית עולה ואינפלציה עולה מתחילים משקיעים שרוכשים דירות רק בשביל התשואות לשקול שוב את צעדיהם בעיקר אם לוקחים בחשבון את נושא מס הרכישה ולכן, באופן תיאורטי בלבד, ככל שתשואות האג"ח יעלו (והן עולות יפה כרגע) המשקיעים, אלה שמחפשים תשואה יציבה, מצליחים למצוא אלטרנטיבה ראויה בשוק האג"ח ולכן חלקם לפחות יעדיפו את שוק האג"ח על פני שוק הנדל"ן וזה לא רגע בסה"כ.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    ככה זה כשאלקין וליברמן
    איתן 05/2022/12
    הגב לתגובה זו
    1 0
    עושים הכל למנוע ירידת מחירים אלוהים יקח אותם
    סגור