השוק
כלכלת המועדון של אל על: כך מזניקים לקוחות היוקרה את הרווחים
כך הפך מועדון הנוסע המתמיד של אל על למכונת מזומנים משומנת, עם הכנסות בסכומי עתק, רווחיות שיא, ושנמוך הטבות ללקוחות שהפכו לנדבך מרכזי במודל העסקי של החברה

בשל התחקיר של ice שמביא עדויות של לקוחות היוקרה הכבדים של חברת אל על המעידים על כך שהם אינם מקבלים לכאורה את ההטבות שמגיעות להם, אנו מציגים כאן הסבר וסקירה כלכלית נרחבת על המועדון ותרומתו לרווחי אל על, והאבסורד של החברה שמצליחה לגרום לנוסעיה הנאמנים לצבור כעס ומרירות כלפיה, ולחכות לרגע שיוכלו להחליף אותה בחברה אחרת.
אל על מפעילה את מועדון הנוסע המתמיד אשר לו כ-3.3 מיליון חברים. רק בשלושת השנים האחרונות הצטרפו למועדון הנוסע המתמיד כמיליון חברים. במקביל משווקת אל על באגרסיביות את כרטיס האשראי FlyCard ממנו היא מרוויחה בוננזה נאה, כאחוזים מהסליקה, שהגיעה כיום כבר לכ-10 אחוז משוק הסליקה ולכמעט חצי מיליון מחזיקי כרטיס.
המועדון שווה הרבה מאד כסף. מנתונים שפורסמו בעבר בגלובס עלה שנכון ל-2021 המועדון הניב לאל על רווחיות של כ-25 מיליון דולר בשנה, וזאת בין היתר כתוצאה מהתמלוגים שמקבלת החברה לצד דמי החבר של מחזיקי הכרטיס. אז, כבר לפני יותר משלוש שנים הוערך מחזור העסקאות של אל על בכ-30 מיליארד שקל בשנה.
בחצי השנה הראשונה של 2024, כ-50% מהכנסות אל על היו שייכות לחברי מועדון הנוסע המתמיד, לעומת כ-42% בחצי השנה של 2023. בשנת 2024 כולה, אל על רשמה הכנסות של 3.4 מיליארד דולר.
למרות כל זאת, כנראה שהמועדון "הצליח" לאל על יותר מידי, ואחרי שחברי המועדון ברובם עמלו קשות להגיע למעמדם, הודיעו בחברה על שינוי תנאי המועדון והחל מהחודש הבא יהיה קשה הרבה יותר להגיע למעמד היוקרה, גם אם אתם טסים כמה פעמים בשנה, וגם אם אתם צוברים יהלומים בכרטיס האשראי.
האינפלציה במספר החברים שהצטרפו למעמדי היוקרה של אל על, לאחר שתנאי המועדון שונו אך לפני פחות משנתיים, מביאה לנסיגתה של אל על מן ההטבה המשמעותית שגרמה לנוסעים רבים להעדיף את הטיסה דווקא בחברת התעופה הזו.
לחברה מספר מעמדים במועדון הנוסע המתמיד. מעמד רגיל, מעמד כסף, ומכאן והלאה אלו מעמדי היוקרה: גולד, פלטינה וטופ פלטינה. חברי מעמד היוקרה מקבלים אפשרות לשלוח כבודה ללא עלות נוספת, כמו גם בחירת מושבים ללא תשלום, הטבות בודדות לשדרוג מחלקה, אירוח בטרקלין אל על ועוד. ההטבות הללו מצטרפות לנקודות הנצברים בחשבון – המאפשרים לרכוש כרטיסי בונוס או שילוב של נקודות וכסף.
מטרת מתן ההטבות בכל חברות התעופה היא למשוך את הנוסעים הקבועים לבחור דווקא בחברת התעופה הזו לטיסתם ובכך להגביר נאמנותם. ואכן, נוסעים רבים, בוודאי אלו שטסים הרבה, נאמנים בדרך כלל לחברה, כפי שמעידים גם הדוחות הכספיים. אולם, מאז המלחמה, מטוסי אל על מלאים ברובם, חברות זרות רבות לא טסו, או טרם שבו, ובאל על כנראה מרגישים שהלקוחות שבויים יותר ועל פי תחושת הנוסעים הם מנצלים זאת כדי להמעיט במתן ההטבות.
כך לדוגמה, רק לפני פחות משנתיים הכריזו בחברה על שדרוג משמעותי בצבירת הנקודות למועדון תוך הגעה מהירה יותר למעמדות היוקרה, אולם כבר בחודש הבא משתנים ספי המעמדות, וכדי להגיע למעמד יצטרכו החברים לאסוף כ-30 אחוז יותר ממה שהיה עד כה.
עוד ב-
אז למרות רווחי הענק, נראה שבאל על לא יודעים שובע, ומבקשים ככל הנראה למקסם את הרווחים עד למקסימום האפשרי. כי למה לאפשר הטבות כאשר אפשר לא להעניק אותם?
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(2):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה
-
2.מה הקשר??דוד 03/2025/23הגב לתגובה זו1 0הסיבה שהם העלו את הסף זה מהסיבה הפשוטה שיש יותר מדי חברים שהגיעו למעמדות יוקרה והטרקלין לא עומד בעומס, וגם כמעט ל50 נוסעים על כל טיסה יש הטבת אקסטרא וכאשר הם לא מקבלים שום שידרוג כי יש יותר מדי נוסעים שממשים את ההטבה על כל טיסה, אתם פשוט עושים עם זה כתבה כאילו זה איזה תכנית זדונית לפגוע בנוסעים.סגור
-
1.אלעל גזלניםשלומי 03/2025/23הגב לתגובה זו0 0אלעל גזלו לי מעל 50000 נקודות בטענה של פג תוקף שינוי מדיניו. למרות שלא קיבלתי הודעות בזיון מתעשרים על גבינו גזלנים ושקרניםסגור