השוק
נמל אשדוד יחטוף קנס מרשות הספנות והנמלים? "לא מספק שירות רציף ויעיל"
רשות הספנות והנמלים מזמנת לשימוע את נמל אשדוד לאחר תלונות על אי שירות רציף ותקין, והציגה אוניות שלתהליך פריקתן לקח זמן ממושך. במשרד התחבורה הביעו תמיהה על ההחלטה להטיל קנס. נמל אשדוד: "חברת נמל אשדוד תציג לרספ"ן את נתוני האמת המשקפים את אחת השנים המוצלחות בתולדותיה". כל הפרטים | בלעדי
רשות הספנות והנמלים, בדרך להטיל עיצום כספי על נמל אשדוד בגין חשש לאי עמידה בתנאי הסמכה במתן שירותי נמל. במכתב שנשלח אתמול (רביעי) למנכ"ל חברת נמל אשדוד, ניסן לוי, נשלחה התראה לפני הטלת הקנס וזימון לשימוע ביום ראשון הקרוב. תגובת נמל אשדוד המלאה מובאת בסוף הכתבה.
על אף שהמכתב נשלח למנכ"ל הנמל, ברספ"ן (רשות הספנות והנמלים), סבורים כי מי שעומד מאחורי ההפרות הוא יו"ר הדירקטוריון שאול שניידר, ולפיכך ההערכה היא שהוא יאלץ להתייצב באופן אישי לשימוע. אם כי יש לציין כי על פי גורמים ההערכות הנ"ל אינן מבוססות.
מדובר בצעד משמעותי נגד נמל אשדוד, שבינתיים מתמודד עם סכסוך עבודה שהוכרז השבוע על ידי עד תפעול בנמל אשדוד, כאשר הנהלת הנמל כינתה זאת "שביתה פראית ובלתי חוקית וללא התרעה מוקדמת", ורק לאחר שעות רבות של התדיינות הסתיימו הצעדים הארגוניים כאשר כל צד מכריז על ניצחון בסכסוך בדרכו שלו. מאידך כן יש להוסיף את ההליך ההיסטורי של יציאתה של נמל אשדוד להנפקה וגידול בסיס ההון.
במה מדובר? בשבוע שעבר ביום חמישי, שלחה רספ"ן לנמל אשדוד על תלונות שהגיעו אליהם על כך שחברת נמל אשדוד לא מספקת שרות נמלי באופן רציף, יעיל ותקין לאניות מסוימות הפוקדות את השטח הכלול בכתב ההסמכה במשך שלוש משמרות ביממה לשירותי ניטול מטען מאניות, באופן שחוזר על עצמו.
בנמל אשדוד הדפו את הטענות וביקשו לראות את התלונות, ועוד השיבו אז בנמל אשדוד כי בפנייתה של רספ"ן על התלונות חל עירוב בין אספקת שירותי חובה לבין אמות מידה לשירות ואופן אספקתו.
לטענת החברה, לא מוכר לה אירוע שבו סירבה לספק שירות חובה, וכל שנטען בפניית רספ"ן הוא שלדעת המתלוננים בתלונות שהגישו, לא ניתן שירות רציף בן 3 משמרות ביממה לכל אנייה. אולם, דבר זה איננו מהווה הפרה של כתב ההסמכה ולא חלה חובה על החברה להעמיד 3 משמרות ביממה לכל אנייה. אספקת שירות לאנייה היא עניין שבשיקול דעת תפעולי ותלויה בגורמים רבים, לרבות בנוהל התור התפעולי, בזמינות הידיים, בזמינות הרציפים, במועדי הכנסת האנייה וקשירתה לרציף על ידי חברת תעבורה ימית אשדוד בע"מ ועוד.
עוד טענו בנמל אשדוד במכתב התשובה שבוע שעבר לתלונות הנ"ל כי תמוה בעיני חברת נמל אשדוד כיצד נשלחה לה הפנייה החמורה הנ"ל מרספ"ן שאין לה בסיס או תימוכין בעובדות. בכל מקרה, טענה, טווח הזמנים הקצר שנקבע להעברת התייחסות החברה איננו מאפשר לה להציג את שלל הנתונים שהתבקשו. החברה ביקשה שפניית רספ"ן ועמדת החברה ידונו בפורום העבודה שמתקיים בין רספ"ן לחברה מעת לעת ובמסגרתו ילובנו הסוגיות.
ברספ"ן אם כן, השיבו אתמול לטענות של נמל אשדוד. רספ"ן צירפו טבלאות עם מידע על אוניות שלא ניתנו להן שירותי פריקה באופן רציף, והדגישו את חוסר מתן השירות הרציף כנדרש במיוחד לאוניות מטען כללי וצובר. כך, למשל, אוניה שמובילה מטען מתכת ששירות הפריקה בנמל החל ב-19.12 אך לפי שעה טרם סיימו בנמל את פריקתה. מדובר אם כן בהמתנה של שלושה שבועות. כך גם אוניות נוספות שהוצגו על ידי רספ"ן (אונייה שהגיעה ב-4.12, החלה את פריקתה רק ב-17.12, וסיימה את הפריקה רק ב-2.1, היינו כמעט חודש מרגע שהגיעה ועוד).
ברשות הנמלים והספנות התייחסו עניינית לטענה של חברת נמל אשדוד כי "אספקת שירות לאנייה היא עניין שבשיקול דעת תפעולי ותלויה בגורמים רבים", ואמרו על כך כי הדבר סותר את כתב ההסמכה שם נקבע כי על החברה חלה חובה להפעיל את הנמל ולתת את שירותי הנמל, ולכן רספ"ן הודפת את התשובות של חברת נמל אשדוד עם הבהרה כי עליה לעמוד בחובות החלות עליה.
בחברת נמל אשדוד ביקשו שבוע שעבר כי פניית רספ"ן ועמדת נמל אשדוד ידונו בפורום העבודה ובפגישות בין הצדדים שם ילבנו את הסוגיות, אך רשות הספנות והנמלים אמנם הסכימה כי אכן הדבר חשוב שהנושאים ידונו בפורום העבודה המתקיים עם הנמל, אולם זה אינו מהווה תחליף להפעלת הסמכויות בהתאם לחוק - וזאת לרבות עיצומים כספיים בעקבות חשש להפרת החוק וכתב ההסמכה, ופגישות בפורום עבודה אינן תחליף לכך.
"אחת השנים המוצלחות בתולדות נמל אשדוד, כולל רבעון רביעי יוצא דופן, שהתאפיין בהכנסות שיא"
כאמור, ברשות הספנות והנמלים, זימנו לשימוע את חברת נמל אשדוד ביום ראשון הקרוב לפני החלטה סופית בעניין הקנס. יש לציין כי במשרד התחבורה סירבו להגיב לידיעה אך עם זאת הביעו תמיהה לאור העובדה הגלויה שנמל אשדוד נהנה מגיבוי מלא של שרת התחבורה שנאבקת בין היתר נגד הפרטתו.
מנמל אשדוד נמסר כי "חברת נמל אשדוד תציג לרספ"ן את נתוני האמת המשקפים את אחת השנים המוצלחות בתולדותיה, כולל רבעון רביעי יוצא דופן, שהתאפיין בהכנסות שיא ובגידול משמעותי בנתחי השוק בכל תחומי הפעילות הנמלית – מכולות, מטען כללי, תפזורת וכלי רכב.
תוצאות מרשימות אלו הושגו חרף אתגרים יוצאי דופן, תוך שמירה על מחויבות מלאה לצרכים האזרחיים והביטחוניים של מדינת ישראל. בין היתר, הנמל סיפק מענה רציף למערכת הביטחון ולחיל הים, כולל העתקת כלל פעילות בסיס חיל הים בחיפה לרציפים האזרחיים בנמל אשדוד. כמו כן, מספר האוניות הביטחוניות שפרקו בנמל בשנת 2024 הגיע לשיא מאז הקמתו. בנוסף, הנמל העניק שירות ומענה מלא לצוותים אמריקאים ולחיילי חיל הים, שמצאו בית חם במתקניו".
עוד ב-
לסיכום מסרו בנמל אשדוד: "נתונים אלו יתבררו במלואם עם פרסום הדוחות הכספיים לשנת 2024. אנו מאמינים שהצגת העובדות לאשורן בפני נציגי רספ"ן תבהיר את עמדתנו".
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(0):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה