השוק

בנק יוליוס בר: אלה הסיבות לכך שמחירי הזהב בשיא של כל הזמנים

בנק העושר יוליוס בר, ערך סקירה כלכלית בנוגע למספר נושאים כלכליים בוערים, בהם: מחירי הזהב ששוברים שיאים, הורדת הריבית של הבנק האירופי המרכזי, כמו גם זה של צ'ילה ובצמיחה של הכלכלה הסינית
מערכת ice | 
מחיר הזהב עולה (צילום vecteezy)
בנק העושר יוליוס בר, ערך אתמול (ראשון) סקירה כלכלית בנוגע למספר נושאים כלכליים בוערים, בהם: מחירי הזהב ששוברים שיאים, הורדת הריבית של הבנק האירופי המרכזי, כמו גם זה של צ'ילה ובצמיחה של הכלכלה הסינית.
קרסטן מנקה, ראש מחקר הדור הבא, יוליוס בר, בנוגע למחירי הזהב שבתנופה: "הראלי המרשים של הזהב נמשך. המחירים הגיעו לשיאים חדשים השבוע, מתקרבים ל-2,700 דולר לאונקיה. כאשר מחפשים את הגורמים המזינים את הראלי הזה כרגע, נראה שמדובר בעיקר בתנופה ובמצב רוח השוק.
מיקום של סוחרים ספקולטיביים בטווח הקצר ועוקבי מגמה בשוק העתידות הגיע לאחרונה לאחת הרמות הגבוהות ביותר שנרשמו אי פעם. בדרך כלל, אופוריה קיצונית כזו היא סימן אזהרה, מכיוון שהיא מראה על ניתוק מסוים של המחירים מהגורמים היסודיים של השוק. כשמדובר בזהב, גורמים אלה כוללים את הדולר האמריקאי, ציפיות הריבית בארה"ב ותשואות האג"ח בארה"ב - כולם מצביעים למעשה על מחירי זהב נמוכים במקצת ולא גבוהים יותר.
גורמים יסודיים אלה כוללים גם את הביקוש הנמוך מצד השוק האסיאתי, שהתקרר לאחרונה. זה נכון במיוחד לגבי סין, שם יבוא, משלוחים פיזיים ופרמיות מחיר מקומיות מצביעים על התרככות הביקוש בכל התחומים. הבנק העממי של סין לא דיווח על רכישות כלשהן מאז האביב, למרות שייתכן שהוא פעיל מאחורי הקלעים. יבוא הזהב ההודי, שזינק באוגוסט לאחר הפחתה בלתי צפויה של מכסי יבוא והתייצב שוב בספטמבר, מצביע על כך שאין עלייה מתמשכת בביקוש.
בעוד שזה מעלה את הסיכון לנסיגה קצרת טווח - פוטנציאלית עד 10% אם ההיסטוריה היא מדריך כלשהו - אנו עדיין רואים רקע יסודי איתן לזהב. באופן ספציפי, התקררות נוספת של הכלכלה האמריקאית והתחזית לריביות נמוכות יותר בארה"ב עשויות למשוך לשוק יותר מחפשי מקלט בטוח מהעולם המערבי.
אותו דבר חל על הבחירות לנשיאות ארה"ב, שלכאורה מעודדות קניית זהב על ידי משקיעים גדולים, המאמינים שללא קשר למי שיגיע לבית הלבן, הדולר האמריקאי יהיה תחת לחץ בשל הגירעונות הפיסקליים המתרחבים.
במקרה קיצוני, זה עלול להטיל ספק בתפקידו של הדולר האמריקאי כמטבע רזרבה. לבסוף, אנו מצפים שהביקוש לזהב בסין יתחזק שוב. הרקע הכלכלי לא צפוי להשתפר משמעותית למרות צעדי התמיכה האחרונים, מה שכנראה ימשוך מחפשי מקלט סיניים בחזרה לשוק הזהב.
הבנק העממי של סין צריך לחזור גם הוא לשוק הזהב, בהתחשב בחלק הנמוך של הזהב ברזרבות המטבע שלו והמתיחויות הגיאופוליטיות המתמשכות, בפרט ביחס לארצות הברית. אנו משוכנעים מאוד ברצונם להיות פחות תלויים בדולר האמריקאי כנכס רזרבה ובמקרה קיצוני - להיות חשופים לסנקציות אמריקאיות, מה שלדעתנו מרמז על נכונות גבוהה בהרבה לשלם עבור זהב. בעוד שנסיגות קצרות טווח עלולות להתרחש, אנו מאמינים שהן יטופלו כהזדמנויות קנייה".
דוד קוהל, הכלכלן הראשי, יוליוס בר, על הורדת הריבית של הבנק האירופי: "יועצת המנהלים החליטה להוריד את שערי הריבית המרכזיים שלה ב-25 נקודות בסיס, ובכך מילאה את ציפיות השוק להורדת ריבית נוספת בהמשך לסימנים להורדות ריבית מצד חברי ECB שונים בהכנה לישיבה. תחזית אינפלציה מעט יותר מתונה, עם נתוני אינפלציה בספטמבר שתוקנו כלפי מטה ל-1.7%, וצמיחה כלכלית חלשה התומכת בדעה שהאינפלציה תמשיך לרדת, היו הסיבות העיקריות להחלטה פה אחד, להוריד את כל שלושת שערי הריבית המרכזיים ב-25 נקודות בסיס, לפי דברי נשיאת ה-ECB כריסטין לגארד.
ריבית הפיקדונות של ה-ECB, המשמשת כעת להכוונת המדיניות המוניטרית, עומדת כעת על 3.25%, רמה שה-ECB עדיין מחשיב כמגבילה. בעוד שלגארד סירבה לענות על שאלות כמו מתי המדיניות המוניטרית הופכת לניטרלית, אנו מעריכים כי שער ריבית ניטרלי הוא בסביבות 100 נקודות בסיס נמוך יותר ב-2.0%-2.5%.
בהינתן צמיחה חלשה בגוש האירו וירידה בשיעורי האינפלציה, אנו שומרים על דעתנו שה-ECB יוריד את הריבית ב-25 נקודות בסיס בכל אחת מארבע ישיבות מועצת המנהלים הבאות, ויגיע לעמדת מדיניות יותר ניטרלית עד מאי 2025. אי-ודאות לגבי תחזית האינפלציה משמעותה שה-ECB נמנע ויימנע מלהתחייב למסלול מדיניות ספציפי מראש, ומדגיש במקום זאת גישה תלוית נתונים. המדיניות המוניטרית, עם הגישה ההדרגתית שלה, נשארת מכשול לצמיחה הכלכלית של גוש האירו, ואנו צופים שהאינפלציה תהיה נמוכה מהיעד של ה-ECB בטווח הבינוני".
נֶנַד דִינִיץ', מחקר אסטרטגיית מניות, יוליוס בר, על הורדת הריבית של הבנק המרכזי בצ'ילה: הבנק המרכזי של צ'ילה (BCCh) חידש את ההקלה המוניטרית שלו, כצפוי בהרחבה, והוריד את שערי הריבית ב-25 נקודות בסיס ל-5.25% בעקבות הורדה של 25 נקודות בסיס בחודש שעבר.
באופן כללי, לחצי האינפלציה התמתנו, כאשר האינפלציה הכללית בספטמבר האטה יותר מהצפוי (4.1% שנתי) והאינפלציה הבסיסית עלתה רק במעט בטווח היעד של 2%-4% של הבנק המרכזי (3.8% שנתי) – BCCh צופה שהאינפלציה תגיע לשיא בתחילת 2025 לפני שתחזור ליעד בתחילת 2026. למרות שהפעילות הכלכלית האחרונה באוגוסט התכווצה באופן בלתי צפוי ב-0.2% חודש אחר חודש, זה היה בעיקר בשל גורמים זמניים, כולל חולשה במגזר שאינו כרייה.
ה BCCh-ציין שזה התיישר באופן כללי עם התחזיות שלהם. הקונצנזוס ותמחור השוק צופים הורדת ריבית נוספת של 25 נקודות בסיס בישיבה הבאה בדצמבר והקלה נוספת ב-2025 כדי להגיע לרמה הניטרלית. 
אנו שומרים על עמדה חיובית במתינות כלפי נכסים צ'יליאניים בשל סביבה מאקרו-כלכלית תומכת (שיעור צמיחה שנתי מורכב של התמ"ג של 2.3% לשנתיים הבאות, בנק מרכזי יוני) ותחזיות צמיחה חזקות לרווח למניה (+10.9% ב-2024 ו-9.7% ב-2025). בנוסף, צ'ילה מציעה דרך אטרקטיבית להשיג חשיפה לתחזית הנחושת החכמה שלנו, בהתחשב במתאם הגבוה בין נכסים צ'יליאניים ומחירי נחושת.
התנופה החיובית נתמכת גם על ידי S&P שלאחרונה העלתה את תחזית צ'ילה ליציבה משלילית, תוך ציון מחויבות הממשלה לאיחוד פיסקלי, הכולל תחזית מופחתת לגירעון פיסקלי של 2% מהתמ"ג ב-2024, ירידה מ-2.4% ב-2023. סוכנות הדירוג הכירה בהתקדמות של צ'ילה בייצוב נטל החוב של המדינה, שעלה משמעותית בשנים האחרונות, והביעה ביטחון שמאמצי הממשלה יעזרו לשמור על משמעת פיסקלית".
סופי אלטרמט, כלכלנית, יוליוס בר, על התנופה של הכלכלה הסינית: "הכלכלה הסינית צמחה ב-0.9% מרבעון לרבעון ברבעון השלישי של השנה, בעקבות 0.5% (מתוקן כלפי מטה) ברבעון השני. בהשוואה לשנה הקודמת, הצמיחה עמדה על 4.6% ברבעון השלישי לאחר 5.5% ברבעון הראשון ו-4.7% ברבעון השני.
עם זאת, צמיחת התמ"ג הריאלית הייתה מעט מעל לתחזית הקונצנזוס ולתחזית שלנו. הצמיחה הנומינלית נשארה מתחת לצמיחה הריאלית, מה שמסמן את הרבעון השישי ברציפות של דפלטור תמ"ג שלילי. מדדי הפעילות הכלכלית לספטמבר, שפורסמו יחד עם נתוני התמ"ג, הראו שיפור נרחב לאחר קריאות חלשות בחודשים הקודמים. כך, תנופת הצמיחה במכירות קמעונאיות, בייצור התעשייתי ובהשקעות בנכסים קבועים התאוששה יותר מהצפוי.
עם זאת, הנתונים הראו שהייצור המשיך להתרחב בקצב מהיר יותר מאשר הצריכה המקומית, מה שתרם לסביבה הדפלציונית בכלכלה הסינית. דבר זה השתקף גם בנתוני סחר ואינפלציה אחרונים. תנופת מחירי הצרכן ירדה, והייבוא קפא. בענף הנדל"ן, מחירי הבתים החדשים והקיימים המשיכו לרדת בקצב חד. מחירי הנדל"ן בסין יורדים כעת במשך תקופה של 38 חודשים. מכירות בתים חדשים והשקעות בנדל"ן ראו שיפור קל בספטמבר, בעוד שהתחלות בנייה חדשות המשיכו להתמתן.
עם זאת, כל מדדי הנדל"ן נשארו הרבה מתחת לרמות הפעילות של השנה הקודמת. לאחר הקלה נוספת במגבלות רכישת בתים מסוף ספטמבר, מכירות בתים חדשים בערים הגדולות החלו לעלות בשבועות הראשונים של אוקטובר, כאשר פעילות המכירות עלתה מעל לרמה שנראתה בשנה הקודמת.
עם זאת, ההשפעה לא הייתה נראית בערים הקטנות יותר, שם מכירות הבתים נשארו חלשות יותר מאשר בשנה שעברה. בסך הכל, תנופת הצמיחה בכלכלה הסינית השתפרה בספטמבר. עם זאת, חוסר האיזון בכלכלה והלחץ כלפי מטה על המחירים נמשכים".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה