השוק

בנק הפועלים השלים הנפקת אג"ח מגובה אשראי לנדל"ן במיליארד שקל

בנק הפועלים השלים הנפקת אג"ח מגובה אשראי לענף הנדל"ן בהיקף כספי של קצת יותר ממיליארד שקל; האג"ח יהיו צמודים למספר פרויקטי נדל"ן וייסחר ברצף מוסדיים; מדובר בפעם הראשונה שבנק הפועלים עושה מהלך מעניין מהסוג הזה
ניצן כהן | 
ידין ענתבי (צילום ויקיפדיה/ ענבל מרמרי, shutterstock)
בנק הפועלים השלים הנפקת אג"ח מגובה אשראי לתחום הנדל"ן בהיקף של מיליארד שקל. ההנפקה שהשלים הבנק מעניינת למדיי מאחר ומחד היא מניבה תשואה עודפת על אג"ח סטרייט של הבנק כשבמקביל הוא צמוד לפרוייקטי נדל"ן שעברו את החיתום השמרני של הבנק וזה אומר שבאופן עקרוני, אם לא יהיה אירוע חריג הרי שהמוסדיים מקבלים אג"ח עם ריבית עודפת ועם בטוחה על נכס נדל"ני שעבר חיתום בנקאי.
מבחינת בנק הפועלים מדובר בעסקה מעניינת לא פחות מאחר והבנק למעשה מוריד מהמאזן שלו את ההלוואה הזו (כלומר מיליארד שקל), כסף שהוא יכול לעשות בו שימוש לאשראי חדש, מקבל את ההכנסה שלו מהאשראי לפרויקטים הספציפיים האלה ומשפר את הנזילות שלו (לא שהוא צריך אבל זה תמיד טוב).
עכשיו צריך לזכור שאמנם הבנק ירשום רווח נאה ממכירת האשראי לפרויקטים האלה אך מדובר ברווח שהוא נמוך יותר לו היה נותר לשבת על האשראי עד הפירעון הסופי שלו. אבל זה המחיר שהבנק מוכן לשלם על העסקאות האלה.
מהבנק נמסר כי לאג"ח המונפקות יתרונות ייחודיים הן למנפיק והן למחזיק: ההנפקה תאפשר לבנק, לצד מקורות וכלים נוספים, להמשיך ולתמוך בענף הבנייה בישראל ולהיות גורם משמעותי במימון עסקאות בו, תוך פיזור ענפי, לצד סטנדרטים גבוהים של חיתום ובהתאם לתאבון הסיכון של הבנק.

במקביל, האג"ח יאפשרו למחזיקים תוספת תשואה תמורת חשיפה לאשראי בנקאי ייחודי שאינו זמין למשקיעים בדרך כלל.
האג"ח שהונפקו תהינה צמודות לאשראי הניתן למספר פרויקטים המלווים על ידי החטיבה העסקית של הבנק - פרויקטים אשר מגובים בשעבודים ראשונים ולכן נחשבים לבעלי סיכון נמוך יחסית בתחום מימון הנדל"ן. בנוסף, האג"ח תהינה צמודות למספר פרויקטים ולא לפרויקט ספציפי - אלמנט נוסף שמפחית את הסיכון לאור הפיזור.
עוד נמסר מהבנק כי תיק האשראי של בנק הפועלים, ובפרט האשראי לתחום הנדל"ן מאופיין בסטנדרט חיתום גבוה ותמהיל איכותי. כך למשל, עיקר החשיפה מתוך סיכון האשראי הכולל בענף הנדל"ן מסווג כבנייה למגורים (נכון לסוף יוני 2024) לעומת חשיפה נמוכה יותר המסווגת כנכסים מניבים המושפעים באופן משמעותי בתקופות של עליית ריבית. בנוסף, מאופיין התיק בכושר ספיגה גבוה בפרויקטים שבבנייה - כך למשל, נכון ליוני 2024 מרבית סיכון האשראי בנדל"ן בתהליכי בניה הוא בכושר ספיגה של מעל 50%.
כאמור, ההנפקה מייצרת לבנק כלי חדש המתווסף לסט הכלים הקיים לצורך ניהול צמיחת התיק והחשיפה הענפית ככלל ולשוק הנדל"ן בפרט. לאחר ההנפקה, חלק מסיכון האשראי מועבר במסגרת העסקה למחזיקי האג"ח, והבנק ממשיך להיות הגוף הפועל מול הלקוח ומתפעל את האשראי.
בהנפקה השתתפו משקיעים מוסדיים והוא זכה לביקושים גבוהים בשוק. האג"ח ייסחרו ברצף מוסדיים לתקופה של עד 3 שנים. הפצת האג"ח התבצעה על ידי חברת לידר חיתום בע"מ. הליווי המשפטי להנפקה ניתן על ידי משרד עורכי דין פישר, בכר, חן, וול, אוריון ושות'.
איתמר פורמן, משנה למנכ"ל הבנק והממונה על החטיבה העסקית: "ההנפקה המוצלחת שהשלמנו היום מבטאת יותר מכל את האמון הרב שזוכה לו הבנק בקרב הגופיים המוסדיים ובקרב שוק ההון הישראלי. האג"ח שהונפקו היום יאפשרו לגופים המוסדיים לקבל תוספת תשואה תמורת חשיפה לאשראי בנקאי ייחודי, מפוזר ומגוון. אנו נמשיך לייצר כלים ייחודיים שיאפשרו לנו לייעל את נכסי הסיכון ולהמשיך במגמת הצמיחה שלנו תוך ביצוע ניהול סיכונים מושכל". 
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה