השוק

מיטב: בלי שינוי במצב הביטחוני פערי הריביות מול ארה"ב יגדלו עוד יותר

אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות מיטב כותב בסקירה השבועית שלו שפערי הריביות בין ישראל לארה"ב עלו השבוע ל-1.2% וללא שינוי במצב הביטחוני, הפערים האלה יגדלו עוד יותר
ניצן כהן |  1
אלכס זבז'ינסקי (צילום רמי זרנגר, shutterstock)
"הפער בין תשואות האג"ח השקלית ל-10 שנים לבין אג"ח ממשלת ארה"ב המקבילה עלה בשבוע האחרון לשיא חדש בתקופה האחרונה של כ-1.2%. זה לא רק ביטוי לסיכון פיננסי, אלא השתקפות של פער הריביות בין הבנקים המרכזיים בישראל ובארה"ב הצפוי בעוד שנה שהגיע ל-0.9% כתוצאה מהירידה בריבית ה-FED ל-3% וריבית בנק ישראל לכ-3.9%" כותב היום אלכס זבז'ינסקי הכלכלן הראשי של בית ההשקעות מיטב.
"לפי סביבת האינפלציה הקיימת כעת בישראל ובהנחה שהמלחמה עלולה להימשך עוד זמן, הציפיות להורדת ריבית אצלנו נראות גבוהות מדי. לפיכך, פער הריבית מול ארה"ב עשוי להיות אף גבוה יותר ולגרום לעלייה נוספת בפערי התשואות, אלא אם יחול שינוי במצב הביטחוני-פוליטי.
"כדאי לשים לב ששינוי בפער הריביות לא השפיע למעשה על שע"ח חליפין של השקל. למרות שלפני כחצי שנה היו ציפיות שריבית בנק ישראל בעוד שנה תהיה נמוכה בכ-1% מריבית ה-FED והיום הפער התהפך, השקל לא התחזק מול הדולר או מול סל המטבעות".
באשר לריבית בארה"ב, כותב זבז'ינסקי כי "למרות הפתעה באינפלציה, להערכתנו, עדיין קיים סיכוי גבוה יותר שריבית ה-FED תרד ב-0.5% השבוע. נציין, שבניגוד לדעה הרווחת, שהשווקים ייבהלו מהורדת ריבית חדה מפני שהיא תאותת על בעיות קשות בכלכלה, השוק משקף שהמצב אולי הפוך.
"בימים האחרונים הסיכוי להורדת ריבית של 0.5% הגלום בחוזים עלה מכ-15% לכ-50% תוך עלייה של 1.3% ב-S&P500 ושל 1.7% ב-Nasdaq. לא נהיה מופתעים שהשווקים דווקא יתאכזבו אם ה-FED יוריד ריבית רק ב-0.25%.
"מלבד החלטת ריבית, הוועדה המוניטארית צפויה לפרסם תחזיות. מאז הפרסום האחרון של התחזיות ביוני האינפלציה בארה"ב כבר הספיקה לרדת מתחת לרמה שהוועדה המוניטארית ציפתה רק בסוף 2024 והאבטלה כבר עלתה מעל הציפיות שהיו לסוף השנה. נזכיר שביוני ה-FED העריך שהריבית תרד עד סוף השנה רק פעם אחת ב-0.25%.
"להערכתנו, תגובת השווקים תושפע מתחזיות ה-FED לא פחות מאשר מהחלטה עצמה. אנו מניחים שאם התחזית של הוועדה המוניטארית להורדות הריבית תהיה נמוכה מהתחזיות הגלומות בשווקים (ירידה של 1.25% עד סוף 2024 וב-1.4% נוספים ב-2025) גם שוק האג"ח וגם שוק המניות עלולים להתאכזב.
"נציין שכבר היום ריבית ה-FED הנמוכה ביותר שגלומה בחוזים עומדת ברמה של 2.7% (צפויה ביוני 2026) והיא נמוכה יותר מאשר הריבית שה-FED הציג בתחזיות שלו כריבית שיווי משקל (Longer run) ברמה של  2.8%.
"להערכתנו" מסיים זבז'ינסקי "ה-FED צפוי בסיכוי גבוה להוריד ריבית השבוע ב-0.5%. השווקים מצפים מה-FED להיות אגרסיבי בהחלטה ובתחזיות".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    משקיעים בורחים מהשקל מנדל"ן בישראל
    פרי ניסן 09/2024/16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    פער הריביות זניח מול מציאות מלחמתית
    סגור