השוק

הסוף לחסכונות שאין לכם מושג לגביהם? זה מה שיקרה בקרוב

הגישה למידע עדכני עשויה לסייע לחוסכים לקבל החלטות מדויקות יותר, במיוחד בנקודות קריטיות כמו פרישה ועל כן החל מפברואר 2025, יחויבו הגופים המוסדיים לספק מידע מעודכן על מצב החסכונות תוך שני ימי עסקים, ובאוקטובר אותה שנה יורחב השירות לכלל הלקוחות והסוכנים
מערכת ice | 
תרומה (צילום freepik)
רשות שוק ההון מקדמת מהלך מהפכני בעולם החיסכון הפנסיוני בישראל, שעתיד לשנות את כללי המשחק. החל מפברואר 2025, יחויבו הגופים המוסדיים לספק מידע מעודכן על מצב החסכונות תוך שני ימי עסקים, ובאוקטובר אותה שנה יורחב השירות לכלל הלקוחות והסוכנים. מטרת המהלך היא להגביר את השקיפות ולאפשר לחוסכים לקבל החלטות מושכלות יותר. אולם, בעוד שהכוונה נראית חיובית על פניה, היא מעוררת דאגה בקרב מומחים בתעשייה.
על פי הפרסום בגלובס, המחלוקת סביב המהלך מדגישה את המתח בין שקיפות לבין יציבות בניהול השקעות ארוכות טווח. מחד, הגישה למידע עדכני עשויה לסייע לחוסכים לקבל החלטות מדויקות יותר, במיוחד בנקודות קריטיות כמו פרישה. מאידך, קיים חשש כבד שהשקיפות המוגברת תוביל לתנודתיות מוגזמת בהעברת כספים בין קרנות, מה שעלול לפגוע בביצועים ארוכי הטווח של החסכונות. מחקרים מראים כי ניסיונות "לתזמן את השוק" נוטים להיכשל, וכי השקעה יציבה לאורך זמן מניבה תוצאות טובות יותר.

הדילמה מתעצמת לאור רמת האוריינות הפיננסית הנמוכה יחסית בישראל. על פי בדיקת בנק ישראל, הבנת הציבור בנושאים פיננסיים נמוכה מהממוצע במדינות ה-OECD. זה מעלה חשש שמא המידע העדכני יוביל להחלטות פזיזות ולא מבוססות, במקום לשפר את איכות ההחלטות. בנוסף, קיים חשש שהמהלך יעודד תחרות על ביצועים קצרי טווח בין הגופים המנהלים, על חשבון אסטרטגיות השקעה ארוכות טווח שעשויות להיות מועילות יותר לחוסכים.
השוואה למדינות אחרות מחדדת את הדילמה. בעוד שבישראל מקדמים שקיפות מוגברת, במדינות רבות באירופה קיימות מגבלות על תדירות המעברים בין קרנות פנסיה, מתוך הבנה שיציבות ארוכת טווח חיונית לביצועי החסכונות. הניסיון הבינלאומי מראה שמגבלות אלו עוזרות למנוע החלטות פזיזות ומקדמות חיסכון יציב יותר לאורך זמן.
ברשות שוק ההון מסרו בתגובה לגלובס: "החל מאוקטובר 2025 צפויה להיכנס לתוקף הוראה לפיה המידע בממשק החזקות המועבר במסלקה הפנסיונית יהיה מעודכן ליומיים אחורה. מטרתה להבטיח כי לרשות החוסך תעמוד תמונה מלאה ועדכנית של תיק החיסכון הפנסיוני שלו, שתאפשר קבלת החלטות מושכלת ומיטבית. מידע עדכני ומדויק לחוסך אודות היתרות הצבורות הוא חלק מרכזי בשוק פנסיה יעיל ומתקדם. השוואה בין גופים שונים מתבצעת בנפרד בכלים הרלוונטיים".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה