השוק

האקזיט בוטל - המדינה הפסידה מיסים בשווי 6.5 מיליארד דולר

אילו חברת וויז שמייסדיה ישראלים היתה נמכרת לגוגל באקזיט של 23 מיליארד דולר, היתה המדינה מרוויחה מיסים בסכום עצום. העובדה שהחברה יושבת בארה"ב, אינה משנה דבר מבחינת המיסוי, כי המניות הן של בעלי המניות ולא של החברה
רו"ח אריה רותם |  7
רשות המסים (צילום shutterstock)
בחודש שעבר כולנו נחשפנו לחדשות על הכוונה למכור את מניות חברת וויז לענקית האינטרנט גוגל בסכום אסטרונומי של כ-23 מיליארד דולר. מבחינה כלכלית מכירת מניות הוא אירוע שמתרחש מחוץ לחברה ולא פעולה של החברה עצמה. כלומר אירוע שבו בעלי המניות מוכרים את מניותיהם ולא החברה שהיא זו שמוכרת את המניות.
חשוב להזכיר כי מכירת המניות היא למעשה עסקה הונית ולא עסקה 'פירותית' שוטפת. המשמעות היא כי המס לא יגיע במקרה הזה לכ-51% מס שולי אלא רק לכ-28% כולל מס יסף.

רו"ח אריה רותם. (צילום אלן צ'פלסקי)
חשוב לציין כי העובדה שהחברה יושבת בארה"ב, אינה משנה דבר מבחינת המיסוי, כי כאמור המניות הן של בעלי המניות ולא של החברה, לכן מה שקובע הוא אם בעלי המניות או העובדים או המייסדים הם תושבי ישראל או חו"ל. אם הם תושבי חו"ל, הם היו משלמים מס לפי מה שנהוג במדינתם.
אם הם תושבי ישראל, המשמעות היא שהמיסים היו משולמים בישראל ולחילופין המשמעות של אי ביצוע האקזיט של כ-23 מיליארד דולר, הרי שהמדינה הפסידה מיסים בשווי כ-6.5 מיליארד דולר.
בעלי מניות באירוע אקזיט, יכולים לקזז כנגד המס שהיה עליהם לשלם, הפסדי הון שנגרמו להם ממקורות אחרים וכן לקזז את עלות האופציות שרכשו בזמנו. אם כי סביר להניח שעלות האופציות שרכשו היא זניחה יחסית לשווי המניות שהיו עתידות להימכר במקרה והאקזיט היה יוצא אל הפועל, כך שהקיזוז של עלות האופציות לא היה משנה משמעותית את המס שהם היו אמורים לשלם.
בין אם העסקה תצא או לא תצא לפועל, חשוב לדעת שגם שכירים, בין אם הם שכירים בחברת וויז או בכל חברה אחרת במשק, אם הם משתכרים מעל 650 אלף שקלים בשנה, הם מחויבים בהגשת דו"ח שנתי. הסברה שעומדת מאחורי הדרישה לחייב גם שכירים בהגשת דו"ח שנתי, היא ששכירים בעלי הכנסות גבוהות מעל 650 אלף שקלים בשנה יש להם מקורות הכנסה נוספים כמו למשל השקעה בשוק הנדל"ן בחו"ל. לכן מס הכנסה דורש מאותם משכירים במשק הגשת דו"חות שנתיים.

באמור לגבי אירוע מס בעת מכירת אופציות או מניות בחברה כמו וויז, היא נכונה גם למכירת מניות או אופציות של בעלי מניות בכל חברה ישראלית, בין אם מדובר בחברה פרטית או בחברה בורסאית.
* הכותב הוא עו"ד אריה רותם, בעל משרד לראיית חשבון ויעוץ מס
תגובות לכתבה(7):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 7.
    עדיף ככה
    אורן חגי 09/2024/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שהכסף לא יילך לעמותות חרדיות ולעידוד נוער גבעות
    סגור
  • 6.
    23 מיליארד שקל , לא דולר... (ל"ת)
    נתנאל 09/2024/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 5.
    אם לסבתא שלי היו גלגלים
    רוני 09/2024/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בולשיט של כתבה
    סגור
  • 4.
    "הפסידה " ממש מסכנים
    אוזוספ 09/2024/01
    הגב לתגובה זו
    1 0
    "המדינה הפסידה " לאחר התעללות רבתי בעם ישראל במשך 25 שנים אחרונות, והעלתה מיסים על סמך " טייס אוטומטי " לפי שכר עובדי מדינה בכירים שגם ככה הכל משולם בשבילם על חשבוננו בנוסף לשכרם , ולרווחיות הטייקונים שקפצו על הגל , טוב מאוד , על אשפה , רמאות וכפוייות טובה לא ראוי לשלם לפקידות המצחינה 6.5 מליארד ש"ח, שיקחו כספים משכר העתק של השופטים הארורים, הפקידים המושחתים, ומפנסיות הלוטו שלהם... עוד ישאר עודף.. להקדיש ולהקריב למען העם והארץ כן בהחלט לזרוק לפח הזבל של המדינה , בשום פנים ואופן..
    סגור
  • 3.
    ולאן הכסף היה הולך?
    מוטי 09/2024/01
    הגב לתגובה זו
    2 0
    לשחיתות השלטון? לחרדים? בבוקר נורא זה ניתן לאמר שאם הייתה ממשלה נורמאלית בראשות בנט או גנץ גם הדבר החיובי של 6.5 מיליארד דולר הכנסות ממיסים היה קורה
    סגור
  • 2.
    ויז (ל"ת)
    סופרי כסף שאין? 09/2024/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 1.
    לא הפסד גדול במיוחד!!!!
    אנצי!!!! 09/2024/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הסיבה למה זה לא משנה שהמיסים האלה לא הגיעו למדינה,מסיבה פשוטה שבאקזיט האחרון שהיה והעסקה בוטלה והיה צריך למכור חברה ישראלית לגוגל,הבעלים החליט שהוא רוצה להיות עצמאי ולהמשיך לפתח את החברה, וסיבה נוספת משמעותית לא פחות זה שהוא לא רצה שהכסף מהמכירה יילך לחרדים ובממשלה לא לגיטימית.אז אם קורה מצב כזה, הממשלה מבינה שהיא הבעיה פה וזה יימשך עד שהיא תתפטר.את האלימות שלה מכנה המדינה חוק ואילו אלימות היחיד נקראת פשע- מקס סטירנר!
    סגור