השוק

הבנקים יוכלו להמשיך להחזיק בחברת אשראי? זה החוק שמסבך אותם

אושר סופית: בנק בינוני לא יוכל להמשיך להחזיק בחברת אשראי הנחשבת לסולק בעל היקף פעילות רחב
מערכת ice | 
מסגרת אשראי (צילום shutterstock)
מליאת הכנסת אישרה הערב (שני) בקריאה שניה ושלישית את הצעת חוק הבנקאות (רישוי), התשפ"ד-2024. ההצעה באה לקבוע בין השאר כי בנק בעל היקף פעילות בינוני, שהוא בנק ששווי נכסיו הוא בין 5% ל-10% משווי הנכסים של כלל הבנקים בישראל, לא ישלוט בתאגיד שהוא סולק בעל היקף פעילות רחב. עוד מוצע לקבוע כי בנק בעל היקף פעילות בינוני לא יהיה בעצמו סולק בעל היקף פעילות רחב. 
לעניין זה, סולק בעל היקף פעילות רחב הוא סולק שסלק 20% או יותר ממספר העסקאות בכרטיסי חיוב שנסלקו בישראל בידי סולקים או מסכום התמורה הכולל ששולם לספקים בישראל בידי סולקים בשנה. 
כמו כן, מוצע לקבוע כי בנק בעל היקף פעילות רחב, שהוא בנק ששווי נכסיו עולה על 20% משווי הנכסים של כלל הבנקים בישראל, ששלט או החזיק אמצעי שליטה בחברת כרטיסי אשראי לפני יום 30 בינואר 2023, יהיה רשאי להמשיך ולשלוט או להחזיק אמצעי שליטה בחברה כאמור עד תום ארבע שנים ושלושה חודשים מהתאריך כאמור (עד 30 במאי 2027). 
בדברי ההסבר להצעה נכתב: "במהלך חודש ינואר 2023 הוקם על ידי שר האוצר צוות לבחינת שאלת ההחזקה של גופים מוסדיים בחברות כרטיסי חיוב. הצוות היה בראשות הממונה על התקציבים במשרד האוצר וכלל את היועץ המשפטי של משרד האוצר ואת ממלא מקום הממונה על שוק ההון.

הצוות בחן את הסוגיה וביום 11 במאי 2023 הגיש את המלצותיו לשר האוצר ולפיהן נכון לבטל את האיסור על גוף מוסדי גדול לרכוש ברכישה ראשונה אמצעי שליטה בחברת כרטיסי חיוב. עוד המליץ הצוות לתקן את החוק ולקבוע שבנק לא יוכל לשלוט בחברת כרטיסי חיוב. כלומר, למנוע מצב שהשולט בחברת כרטיסי חיוב אינו בעל תמריצים לפעול באופן אגרסיבי במקטע האשראי. התיקונים שלהלן נועדו ליישם את המלצות הצוות. 21 חברי כנסת תמכו בהצעה, ללא מתנגדים או נמנעים.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה