השוק

בנק לאומי חוטף מכה: ההשקעה בנשיונל ואלי גרמה נזק של עוד 550 מיליון שקל

בנק לאומי נאלץ (שוב - לפני קצת יותר משנה מחק מההשקעה מיליארד שקל) לבצע הפחתה בשווי של נשיונל ואלי מה שימחק מהרווחים של הבנק לא פחות מ-550 מיליון שקל, משמעות הדברים שהרווח של בנק לאומי יפחת ב-25% עד 30%; לאומי יבצע הערכה נוספת לקראת פרסום הדוחות אם לבצע עוד הפחתה
ניצן כהן | 
חנן פרידמן, מנכ"ל בנק לאומי (צילום Magma Images, אורן דאי, shutterstock)
בנק לאומי חוטף מכה, הבנק יאלץ למחוק עוד חלק מההשקעה המוזרה בנשיונל ואלי כך שההפחתה הזו תביא לירידה של 550 מיליון שקל ברווח הנקי. ההשפעה הכוללת של המחיקה תביא כאמור להפחתה של 25% עד 30% מהרווחים של הבנק. בלאומי הבהילו את המשקיעים עוד יותר שכן הוא יבצע הערכה נוספת לקראת פרסום דוחות הרבעון השני ויבחן אם יש צורך בהפחתה נוספת בשווי של ואלי.
לפני שניכנס למספרים נסביר רגע מה הולך כאן. אחת הפעולות הראשונות של חנן פרידמן כשהחליף את רקפת רוסק עמינח בתפקיד, הייתה למזג את פעילות לאומי ארה"ב לתוך נשיונל ואלי (בנק מקומי בארה"ב) בעסקה שבמסגרתה לקוחות לאומי ארה"ב יעברו לנשיונל ואילו בנק לאומי יקבל את התמורה בחבילת מניות של הבנק הממוזג.
בסופו של יום לפני קצת יותר משנה מחק הבנק כמיליארד שקל מההשקעה שם והיום הוא מוחק עוד 550 מיליון שקל. המחיר של המניה (נשיונל ואלי) מתחילת השנה ירדה ב-38.6% מתוכם בחודש האחרון היא ירדה ב-1.6% וזה אומר שברבעון הראשון של השנה לאומי היה צריך לתת גילוי או סוג של כזה, לירידת הערך של מניית נשיונל. וזה לא קרה.
ההחלטה הזו הייתה מוזרה שכן מיזוג של לאומי ארה"ב לתוך נשיונל ואלי למעשה שומט את הקרקע תחת אחד היתרונות הגדולים של הבנק והוא היותו בנק ישראלי (לאומי ארה"ב לא היה בנק אמריקאי) עם מותג חזק כך שכמעט כל ישראלי (ע"ע עובדי ההייטק הנחשקים במערכת הבנקאית) גם אם לא פעל דרך לאומי ארה"ב (שכן יש לפועלים ודיסקונט פעילות בארה"ב ופעילות קטנה יותר של מזרחי טפחות) בחן לפעול דרכו ויש לכך משמעות גדולה.
כל למשל ישראלי שעובד בחברת הייטק בארה"ב ומקבל את שכרו (הגבוה) בארה"ב שכן הוא גר שם (ואת האופציות וכן הלאה) הוא אמור לפתוח חשבון בנק בארה"ב ואז כשהוא רוצה לחזור לארץ הוא נתקל בסרבול נוראי של הבירוקרטיה האמריקאית. פעילות דרך בנק ישראלי עשתה לו את הבירוקרטיה לקלה יותר.
אבל לא זה רק העניין הפעילות של לאומי ארה"ב הייתה לא רעה כלל ועיקר והוא נהנה שם ממוניטין טוב ועל כל זה הבנק ויתר.
מאז שהחלה הריבית לעלות הבנקים הקטנים יותר בארה"ב נקלעו למצבים לא פשוטים בהם הם נאלצו לרתק יותר כסף לחובות מסופקים וכן הלאה וזה פגע בשווי של הבנקים האלה וכאן נכנס בנק לאומי עם העסקה הזו.
לאומי צריך להתאים את שווי ההשקעה שלו בנשיונל ואלי למחיר המניה בבורסה וזה אומר שככל שהירידה בשווי של נשיונל בעלת אופי קבוע, הבנק לא יכול להתעלם מהדברים וצריך לבצע התאמה כזו והוא עשה זאת כבר כמה פעמים, מה שמחזיר את השאלה לנקודת הבסיס: למה הבנק בכלל הלך על העסקה הזו שמעבר לרישום חשבונאי באותה השנה שהיטיב איתו, היא רק גרמה לבעיות.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה