השוק

בנק הפועלים: הסכם לשחרור החטופים יאפשר הורדת ריבית

ויקטור בהר, מנהל המחלקה הכלכלית בחטיבה הפיננסית של בנק הפועלים כותב ללקוחות הבנק כי מתרבים הסימנים להאטה משמעותית בצמיחה; לא מהנמנע, הוא אומר, שמסים נוספים יעלו עוד לפני סוף השנה
ניצן כהן |  4
ויקטור בהר (צילום Magma Images, ענבל מרמרי)
ויקטור בהר, מנהל המחלקה הכלכלית בחטיבה הפיננסית של בנק הפועלים ואחד הכלכלנים היותר חדים שיש בכלכלה הישראלית, מעריך שלא מן הנמנע שהממשלה תעלה עוד מסים השנה. הסיכונים לכלכלה הישראלית עדיין גבוהים כשעסקה לשחרור החטופים וסיום המלחמה תאושש את הכלכלה. הוא אומר.
"עלייה בסיכויים להסכם תרמו להתחזקות מהירה של כ-1.5% בשער השקל מול הדולר בשבוע החולף. באופן כללי ניתן לראות ששער החליפין הפך לברומטר לאופטימיות להשגת הסכם להשבת החטופים וסיום הלחימה, בעוד שפרמיות הסיכון הגלומות באיגרות החוב או ב- CDS, מושפעות גם מהמצב הפיסקאלי, והן יותר יציבות (אם כי גם התשואות בשוק המקומי הגיבו בחיוב).
"קצב הצמיחה של המשק הואט לדעתנו באופן משמעותי ברבעון השני של השנה, זאת כנראה בהשפעה של ירידה בתמיכות הממשלתיות, הסטה של צריכה פרטית לחו"ל, ואי חזרה של עובדים פלשתינים לעבודה. מנגד, יצוא שירותי הייטק ממשיך לעלות בקצב מהיר של 5.4% בשנה האחרונה, והתאוששות נרשמה גם בגיוסי ההון של חברות הייטק" אומר בהר.
באשר לנתוני הצריכה הפרטית שמקבלת ביטוי ברכישות בכרטיסי אשראי, אומר בהר כי "נתוני המגמה של הרכישות בכרטיסי האשראי והפדיון ברשתות השיווק מצביעים על האטה בקצבי הגידול בחודשים אפריל-מאי. נתונים אלו הושפעו לדעתנו מעלייה בנסיעות של ישראלים לחו"ל, שמביאות להסטה של הצריכה מחוץ לישראל. בחודש יוני אומנם חל שיפור קל במדד אמון הצרכנים של בנק הפועלים ו-KANTAR, אולם רמת המדד עדיין נמוכה בהשוואה לתקופה שלפני המלחמה.
"השכר הממוצע במשק ממשיך בינתיים לעלות בקצב מהיר ומונע ירידה חדה בצריכה. השכר הממוצע בארבעת החודשים הראשונים של השנה היה גבוה ב-6.2% לעומת אשתקד. עליות השכר במגזר העסקי הן רוחביות. קצב זה של עליית שכר אינו עולה בקנה אחד עם יעד האינפלציה".
באשר לאינפלציה ולהתפתחות שלה הוא אומר כי "האינפלציה השנתית ירדה אמנם לתחום היעד – 2.8%, אולם נותרו הרבה גורמי סיכון שעשויים להביא להאצה באינפלציה. מחירי התחבורה הציבורית התייקרו בתחילת חודש יולי בכ-5%, וככל הנראה צפויה גם עלייה במחירי המוניות בהמשך. מחירי הקייטנות וסעיף החינוך בכלל צפויים להתייקר השנה בשיעור גבוה יחסית. בינואר צפוי המע"מ לעלות בנקודת אחוז, ולא מן הנמנע שנראה עליות מיסים נוספות עוד לפני כן. תחזית האינפלציה ל-12 החודשים הקרובים עומדת על 3.3%.
"הריבית צפויה להיוותר מחר ללא שינוי ברמה של 4.5%, ורוב העניין יהיה סביב המסר שנלווה להודעה. האינפלציה היא אמנם בתחום היעד, אבל קיימת רמה גבוהה של אי-בהירות אם תמשיך לרדת. כך לדוגמה הושפעה הירידה בקצב האינפלציה מירידה במחירי הטיסות לחו"ל בשנה האחרונה, תוצאה מעט מפתיעה שאולי הושפעה משינוי בשיטת המדידה.
"עליית השכר המהירה והגירעון התקציבי הם איומים נוספים על יעד יציבות המחירים. בשלב זה התוואי העתידי של הריבית יהיה תלוי בהתפתחויות הגיאופוליטיות: הסכם להשבת החטופים וסיום הלחימה ילווה כנראה בהתחזקות של השקל, ויאפשר הפחתת ריבית עוד לפני סוף השנה, אך לא לפני שהפד יעשה זאת. המשך המלחמה דוחה את הפחתת הריבית למועד שקשה להתנבא עליו כעת. אנו מעריכים כי ההודעה תפתח פתח להפחתת ריבית בהמשך השנה, בתנאי של סיום מצב המלחמה" מסיים בהר.
תגובות לכתבה(4):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 4.
    הזוי
    אזרח ותיק 07/2024/08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ביום האחרון החטופים יוחזר, אני עובר לבנק הפועלים, הבעיה היא, שאיש כבר לא יזכור שהיית מנכ"ל.
    סגור
  • 3.
    עם החיזבאלה אין מה לדאוג , הלפידיוט עשה איתם שלום ... (ל"ת)
    שלום הלפידיוט 07/2024/08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 2.
    האינפלציה
    מיקי 07/2024/08
    הגב לתגובה זו
    1 0
    מתפרעת כבר 20 שנים בגלל הורדות הריבית של בנק ישראל, כל המוצרים בסופר בשנה החולפת עלו בין 20%-70% המחירים בסופר ממשיכים לעלות ללא הפסקה, אי אפשר לחיות כאן, האינפלציה מתפרעת ומשתוללת, הדבר היחיד שלא עולה זאת הריבית, המדהים הןא שאתם מדברים על הורדת ריבית, הטירוף חוגג.
    סגור
  • 1.
    מה הקשר? חרטטנים (ל"ת)
    מיכל 07/2024/08
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור