השוק

דרמה בשוק: קב' עזריאלי יצאה לגיוס בזק - זה החתם שמוביל את המהלך

ענקית הקניונים עזריאלי, יצאה היום בגיוס מהיר של חצי מיליארד שקל בהנפקה של נע"מים והיא נערכת לגיוס של עוד מיליארד שקל באג"ח אבל הדרמה האמיתית הייתה מאחורי הקלעים כאשר הקבוצה החליטה לעשות רוטציה בין "חתמי הבית". הסיפור המלא על הדרמה סביב הנפקת עזריאלי  | בלעדי
ניצן כהן |  1
דנה עזריאלי (צילום זיו קורן)
ענקית הקניונים עזריאלי יצאה היום (רביעי) בהנפקת בזק של נע"מים בהיקף של 500 מיליון שקל והיא מתכננת לצאת בהנפקת אג"ח ארוכות בהיקף כספי של מיליארד שקל. אם שאלתם את עצמכם מה לחברה כמו עזריאלי ולנע"מים הרי ששאלתם שאלה טובה ונענה עליה בהמשך.
אבל רגע לפני שאנחנו עונים על השאלה הזו, הרי שמתחת לפני השטח התחוללה דרמה של ממש בשוק החיתום בכל הנוגע להנפקה הזו. באופן עקרוני עזריאלי מגייסים כסף דרך שני חתמים שלעתים פועלים בנפרד ולפעמים משתפים פעולה בהנפקות האלה והם: דיסקונט חיתום של בנק דיסקונט ולידר שוקי הון שכעת שליש מהבעלות עליה נמצא בידי בנק הפועלים.
עזריאלי החליטה בהנפקות האלה לא לעשות שימוש בחתי בית אלא להשתמש בשירותים של חתם חדש - ברק קפיטל שמנהל אותו צביקה מנס ונמצאת בבעלות של אייל בקשי.
צריך לזכור, אולי לא לכולם ברורה מידת הדרמה שיש כאן אבל צריך לזכור שאין הרבה חתמים בישראל (מדובר על חברות גדולות בודדות ועוד שורה של חתמים קטנים) ואין הרבה חברות כמו עזריאלי שכשהן מגייסות כסף הן עושות את זה בכמויות גדולות ומכאן שמדובר גם בלקוח "זהב" וגם בעמלה שמנה.

כך או אחרת, בשוק ההון מייחסים את המעבר מדיסקונט ולידר לברק קפיטל לשינויי שבוצעו במערך הכספים של החברה לפני כשנה ושם הוחלט לכאורה, להעביר את גיוס הכסף לברק קפיטל.
נזכיר כי עזריאלי נחשבת לאחת החברות הטובות בישראל. היא נחשבת בעלת סיכון נמוך (שלא לומר נמוך מאוד) יכולת החזר משמעותית וזה מבטיח שהחברה תחזיר את הכסף עם הריבית (הדירוג של החברה הוא AA פלוס ישראלי). 
אם כן, למה ההנפקה היום עוררה דרמה שכזו? עזריאלי עומדת לקראת מספר שנים של פירעונות אג"ח גדולים של כמעט 1.5 מיליארד שקל מידי שנה וזה אומר שהיא צריכה למחזר ולו חלק מהחוב הזה וחתם שישים את ידו על העסקאות האלה, יזכה בעמלה שמנה ולקוח שנחשב ליוקרתי מאוד וכשלקוח כזה עובר משני גופים בסדר גודל של לידר ודיסקונט (שנחשבים למובילים בשוק ההון) הרי שמדובר בדרמה של ממש.
ועכשיו אם נחזור לשאלה מה לחברה כמו עזריאלי ולנע"מים, הרי שהתשובה נמצאת בתחזית הכוללת בשוק ההון לירידה של הריבית בטווחים של שנה וזה אומר שהחברה מעדיפה כרגע לקחת חצי מיליארד שקל בריבית גבוהה אבל לשנה, ואחרי שהריבית תרד, להאריך את החוב בריבית נמוכה יותר.
ואיך זה קשור לשוק החיתום? זה פותח דלק לעוד עסקה של חצי מיליארד שקל בעוד שנה וזה אומר עמלה שמנה. ואם בעמלות עסקינן הרי שהעמלה שדיסקונט ולידר הפסידו לברק קפיטל מוערכת בכ-3.5 מיליון שקל.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    אחת הכתבות המטומטמות
    המבקר 07/2024/03
    הגב לתגובה זו
    1 0
    שיא הטמטום במספר האחרון והשגוי של 3.5 מיליון שקלים עמלה
    סגור