השוק

פרופ' ליאו ליידרמן: "ירידה מדאיגה במדד אמון הצרכנים בישראל"

בסקירה של פעילים ניהול תיקי השקעות כותב פרופ' ליידרמן: תנודתיות ללא מגמה ברורה בשוק לאחר נאום ביידן על עסקת החטופים; מדד אמון הצרכנים של בנק הפועלים וחברת KANTAR ירד בחדות, הנמוך ביותר בשנה האחרונה; ויש גם נקודה אופטימית: שיפור במדדי פעילות ענף ההיי-טק בישראל
מערכת ice | 
ליאו ליידרמן (צילום ענבל מרמרי)
פרופ' ליאו ליידרמן ומחלקת המחקר של פעילים ניהול תיקי לקוחות מפרסמים את הסקירה השבועית, הנוגעת לשבוע המסחר הנוכחי בישראל שנפתח על רקע נאום הנשיא ביידן ובו הצעה לעסקה לשחרור החטופים - והמשיך תוך הסלמה ניכרת במתקפות משטח לבנון על יישובים בצפון המדינה. לדברי החוקרים, עד כה התפתחויות אלה לא הובילו לזעזוע או תפנית חדה בהתנהגות השווקים המקומיים.
ניכרת עלייה מסוימת בתנודתיות הפיננסית ללא שינוי ברור במגמות הבסיסיות. בבורסת ת"א, מדד ת"א 125 ירד מעט יחסית לרמה ביום חמישי האחרון, לפני הנאום של הנשיא האמריקאי. בשוק המט"ח, לאחר התחזקות מסוימת של השקל מול הדולר בימי המסחר הראשונים השבוע, לאחרונה חל פיחות מסוים ושער החליפין חזר אל מעט מעל 3.70 שקל לדולר.
גם בתשואות לפדיון בשוק אג"ח ממשלתיות ניכרת תנודתיות, אשר בחלקה מושפעת מההתפתחויות בחו"ל. התשואה לפדיון על אג"ח ממשלה ל-10 שנים המשיכה להיסחר בשיעורים של כ-4.9%-5.1% לשנה. גם פרמיית סיכון המדינה של ישראל, הנמדדת למשל על ידיד ה- CDS, לא השתנתה בצורה ברורה וחדה.
סביר להניח שללא התפתחויות דרמטיות בהמשך, וכל עוד אי-הוודאות הצבאית והמדינית, וכן בנוגע לאפשרות של יצירת הסכמות על עסקת חטופים, תישאר גבוהה מאד, המצב לעיל, של תנודתיות ללא כיוון ברור בטווח הקצר צפוי להימשך. גם אם תהיה עסקה, מדובר בתהליך ארוך יחסית להשגתה וגם ליישומה. עם זאת, כמובן שכולנו מקווים לבשורות טובות, שבין היתר ישפיעו חיובית על השוק.

לקראת התמתנות בצריכה הפרטית בישראל?
מדד אמון הצרכנים של בנק הפועלים וחברת KANTAR ירד בחדות בחודש מאי. מדובר בירידות באמון הצרכנים לגבי הוצאות שוטפות וציפיות לעתיד. רמת המדד היא הנמוכה ב-12 החודשים החולפים, כולל אוקטובר-נובמבר 2023 שהיו החודשיים הראשונים של המלחמה. ככל הנראה הירידה החדה במדד משקפת את ההשפעה של מספר גורמים, כגון אי-הוודאות הביטחונית, גל עליות המחירים לאחר חג הפסח ואחרים.
כבר בחודש אפריל נרשמה ירידה ברכישות הצרכניות בכרטיסי אשראי בשוק המקומי במונחים ריאליים. בכיוון ההפוך, סביר שמגמת המשך העלייה בשכר העבודה וכן ההתפתחות של מדדים אחרים על מצביעים על שוק עבודה במצב הדוק יתרמו לחוסן הצריכה הפרטית.
שיפור במדדי פעילות ענף ההיי-טק בישראל:
ברבעון הראשון השנה נרשמה עלייה של 3.6% ביצוא הענף לאחר ירידה של 2.4% ברבעון האחרון של 2023. אשר לגיוס כפסים חדשים, בינואר-מאי השנה גויסו בחו"ל 3.9 מיליארד דולר, כאשר עיקר הגיוסים היו באפריל-מאי.
בארה"ב, אין שינוי במדדי האינפלציה החשובים ביותר להחלטות הבנק הפדרלי. מדד ה-PCE לחודש אפריל לא הפתיע: עלייה חודשית של 0.3% ו- 2.7% ב-12החודשים האחרונים. רכיב ליבת ה-PCE עלה 0.2% באפריל ו-2.8% בשנה האחרונה. עבור הבנק המרכזי, נתונים אלה הם עדיין גבוהים מיעד האינפלציה של 2% לשנה, ולכן בשוק מעריכים שהשנה תהיה הפחתה אחת בריבית לכל היותר. שונה המצב בגוש האירו, היכן שחרף עלייה מסוימת באינפלציה, ה-ECB צפוי להפחית את הריבית מ- 4% ל- 3.75% לשנה.
חברת הדירוג S&P הפחיתה את דרוג האשראי של צרפת מ-AA ל-AA- על רקע המשך הגרעון תקציבי הגבוה של הממשלה המעיב על יחס החוב הציבורי לתוצר. במקביל, החברה הפחיתה את דירוגי האשראי של לטביה, ליטא ואסטוניה.
שוקי המניות העיקריים בחו"ל עדיין מחפשים כיוון הלאה. בשבוע האחרון נרשמו עליות בשיעורים נמוכים מאד בדאו ג'ונס ו- S&P500, ובמקביל נאסד"ק ירד 0.4%. מדד מניות גלובלי עלה ב-0.7%. 
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה