השוק

הסטראטאפ הישראלי השלים גיוס ענק: בדרך למהפכה בעולם הספנות?

אורקה (Orca AI), הסטארטאפ הישראלי שנחשב לחלוץ בתחום הניווט הימי באמצעות פלטפורמה ייחודית מבוססת AI, הכריז על השלמת גיוס  בסך של 23 מיליון דולר. הפתרון של החברה מהווה את צעד ראשון בדרך להענקת יכולות אוטונומיות לספינות מסחר
מערכת ice | 
ירדן גרוס ודור רביב (צילום Orca AI)
אורקה (Orca AI), הסטארטאפ הישראלי שנחשב לחלוץ בתחום הניווט הימי באמצעות פלטפורמה ייחודית מבוססת AI, הכריז היום (שני) על השלמת גיוס ענק בסך של 23 מיליון דולר.
את סבב הגיוס הנוכחי של אורקה הובילו קרנות OCV Partners ו-Mizmaa Ventures והשתתפו בו גם Ankona Capital Partners ו-Santa Barbra Venture Partners. עד כה גייסה החברה מאז הקמתה כ-40 מיליון דולר. 
Orca AI, אשר נוסדה על ידי ירדן גרוס (מנכ"ל) ודור רביב (CTO), פיתחה פתרון ניווט אוטונומי מבוסס AI ו- Computer Vision, המאפשר ניווט אוטונומי של ספינות מסחר.
בבסיס המערכת, תצפיתן (Watchkeeper) אוטומטי, שמזהה עצמים במרחב הימי (כלי שיט אחרים, מצופים, חיות ים) ושולח התראות בשלב מוקדם לצוות המנווט ובכך מאפשר לו להגיב מוקדם ולשנות נתיב. בזאת מונעת המערכת תאונות פוטנציאליות וגם מאפשרת לספינה לצמצם תמרונים מיותרים ושינויי מהירות ולהוריד את צריכת הדלק ופליטת פחמן דו-חמצני. מדובר במהפכה של ממש בעולם הספנות.
הפתרון של Orca AI מהווה את צעד ראשון בדרך להענקת יכולות אוטונומיות לספינות מסחר. ב-2022 הטכנולוגיה של Orca AI אפשרה את המסע הראשון של ספינת מסחר אוטונומית אשר שטה כ-400 ק"מ, כמעט ללא התערבות אדם, סמוך לחופי טוקיו בשיתוף עם ענקית הספנות היפנית NYK. החברה עובדת כעת על השלב השני של ספינה עם יכולת אוטונומיות מלאה אשר תושלם ב-2025. 
ב-2023 נרשמו מעל ל-2500 אירועי בטיחות ימיים משמעותיים על פי הסוכנות לבטיחות ימית של האיחוד האירופי. באותה תקופה המערכת של Orca AI, המותקנת על ספינות בבעלות חברות גלובליות כגון MSC , Maersk ו-Seaspan, צמצמה מצבים של התקרבות מסוכנת בין ספינות ב-33% ומצבים של חציית נתיב שיט ב-40% על פני מרחק של 15 מיליון מיילים ימיים (כ-28 מיליון ק"מ). 

ב2023, ספינות עליהן הותקנה המערכת,  חסכו בממוצע  בין 100 ל-300 אלף דולר לכל ספינה (3-5%) בגלל הורדה של צריכת דלק. בנוסף צומצמה פליטת 172,716 טונות של פחמן דו-חמצני. 
בנוסף לציי ספינות מסחר, לאורקה גם לקוחות גם בתחום הביטחוני, שנעזרים ביכולות של אורקה לזיהוי כלי שיט בלתי מאויישים ורחפנים, יכולת  אשר הופכת חיונית לאור האירועים האחרונים בים האדום. מתן התראה מוקדמת לצוותי אניות גם מגבירה את תחושת הבטחון שלהם וגם ומאפשרת להם במקרה של תקיפה, להכנס למרחב בטוח. 
המערכת הוזמנה עד היום עבור כאלף ספינות מסחר. . הגיוס הנוכחי מאפשר לחברה להמשיך ולפתח את הטכנולוגיה, בדרך לאוטונומיות מלאה, ולהמשיך בהתפשטות הגלובלית והצמיחה הכלכלית שלה.
"רוב הסחורות בעולם משונעות דרך הים אך תחום הספנות נשרך שנים מאחורי תחומי התחבורה והתעופה בכל הקשור לשיפורים טכנולוגיים, ובמיוחד בתחום היכולות האוטונומיות". אומר ירדן גרוס מייסד שותף ומנכ"ל Orca AI. "בשנים האחרונות, כניסתן של טכנולוגיות כמו סטארלינק של אלון מאסק, המאפשרות תקשורת מהירה בכל מקום ובעלות נמוכה, סללה את הדרך לשילוב טכנולוגיות כמו בינה מלאכותית בספינות לטובת שיפור הבטיחות והיעילות התפעולית. 
זוהי נקודת מפנה חשובה שכן נתיבי התחבורה הימית הולכים והופכים עמוסים יותר. בתנאי ראות מוגבלים של ערפל, גשם או חשכה, אתגר הניווט הופך לקשה יותר עד בלתי אפשרי. לאחרונה הוכחנו כי מנהלי ציים בעלי ראייה חדשנית, אשר מאמצים את הטכנולוגיה של אורקה, מצליחים להפחית דרמטית את עלויות התפעול שלהם ולהגביר את הבטיחות והשמירה על הסביבה".
“ניכר כי לבינה המלאכותית צפוי להיות תפקיד משמעותי בתחום הספנות ואני גאה לראות איך Orca AI מיצבה את עצמה כשחקן מוביל בתחומה", הוסיפה קת'רין ליונג, מייסדת ושותפה בקרן MizMaa Ventures. " ניווט מבוסס דטה משפר לא רק את בטיחות השיט אלא גם מאפשר שימוש בפחות דלק וצמצום פליטות מזהמים- ולכן יותר ויותר חברות ספנות מאמצות את הטכנולוגיה של Orca AI."
אודות Orca AI
Orca AI מאפשרת לחברות ספנות מסחריות ניווט בטוח יותר ויותר יעיל תפעולית . החברה פיתחה את התצפיתן (Watchkeeper) הדיגיטלי אשר משתמש בטכנולוגיה ייחודית מבוססת AI וראיית מחשב המנטרת ומנתחת בזמן אמת מגוון פרמטרים כגון מיקום הספינה, כיוון ומהירות השיט, הפרעות בנתיב, עומק המים, כיוון ועצמת הרוחות ועוד. Orca AI מאפשרת לצוותי הספינות לנווט באופן אופטימלי ולהימנע מסכנות שונות בתנאי צפיפות גבוהה  וראות מוגבלת.
ב-2022 Orca AI איפשרה את השייט הראשון בהיסטוריה של ספינה מסחרית אוטונומית בשיתוף עם Designing the Future of Full Autonomous Ships) DFFAS) וקרן Nippon היפנית. 
הפתרון של Orca AI משמש כבר חברות ספנות גלובליות מהמובילות בעולם כגון Maran Tankers, MSC, SeaSpan ו-NYK עם מעל ל-1,000 ספינות עבורן הוזמנה המערכת.
החברה נוסדה ב-2018 על ידי ירדן גרוס ודור רביב. משרדיה נמצאים בלונדון ותל אביב והיא מונה כיום כ-60 עובדים.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה