השוק

"כשמנכ"ל בנק מרוויח חמישית ממנכ"ל עזריאלי - זה לא ראוי"

אחרי ההתפטרות המפתיעה של מנכ"ל בנק הפועלים דב קוטלר, אומר ל-ice גורם בנקאי בכיר: "כשרואים את השכר של מנכ"ל עזריאלי שעומד על 18 מיליון שקל, צריך לשאול את עצמנו אם שכר מנכ"ל בנק של 3.5 מיליון שקל, זה שכר ראוי"
ניצן כהן |  21
דב קוטלר מנכ"ל בנק הפועלים (צילום יחצ גדי דגון, Magma Images)
הבוקר הפתיע מנכ"ל בנק הפועלים, דב קוטלר, את שוק ההון כשהתפטר מתפקידו. ככל הנראה אין סיבה נקודתית שהביאה אותו להתפטר וגם אין סיבה לחשוב ככה, כי הרי קוטלר הוא אחת הדמויות המוערכות יותר בכלכלה המקומית. אבל בכל זאת, כשאנחנו רואים את העזיבה של מנכ"לים מוכשרים של בנקים בשנים האחרונות את המערכת, צריך לשאול כמה שאלות.
גורם בנקאי בכיר ששוחח היום עם ice אמר כי כנראה 5 שנים למנכ"ל של בנק זה הנורמלי החדש. "פעם היו אנשים נכנסים לתפקיד של מנכ"ל בנק ונשארים בו 12 שנים ולפעמים גם 15 שנים. ברור לנו שמה שעשה אורי לוין שעזב את התפקיד של מנכ"ל דיסקונט אחרי 3 שנים, זה לא רציני. אבל עזיבה של מנכ"ל בסדר גודל של קוטלר אחרי 5 שנים מסמנת כנראה את הכיוון לכל המערכת".
 
נסביר לרגע ברקע הדברים כי שורה של מנכ"לים מוכשרים עברו במערכת הבנקאית בעשור האחרון וכל פעם שהיה נראה כי המנכ"ל הצליח לייצר ספינה כמו שהוא רואה אותה, הוא פשוט עזב את המערכת. ככה היה עם רקפת רוסק עמינח שכיהנה כמנכ"לית לאומי במשך 7 שנים. לילך אשר טופילסקי כיהנה כמנכ"לית דיסקונט 5 שנים, אורי לוין שהחליף את טופילסקי כמנכ"ל דיסקונט עזב אחרי 3 שנים ועכשיו קוטלר פורש אחרי 5 שנים.
הניסיון לברר מה גורם למנכ"ל של בנק גדול לעזוב כל-כך מהר תפקיד בסדר גודל כזה שולח אותנו בראש ובראשונה לכסף. הגורם הבנקאי איתו שוחחנו אמר כי "כשרואים את השכר של מנכ"ל עזריאלי שהסתכם בשנה שעברה ב-18 מיליון שקל ומשווים אותו לשכר של מנכ"ל בנק של בסגר גודל של 3 עד 3.5 מיליון שקל, אז אפשר להבין אותם כשהם רוצים להרוויח יותר כסף, הרבה יותר כסף.
"וכשאנחנו שואלים את עצמנו אם לנהל את עזריאלי יותר קשה מלנהל בנק? אני לא בטוח שיש הצדקה לפערים כאלה" אמר הבכיר.
כשאנחנו מנסים להבין לרגע את מסכת הלחצים שיש על מנכ"ל של בנק, בטח בסדר גודל גדול, אנחנו צריכים להבין את מנעד העבודה שלו וזה אומר שכל לקוח שנכנס לכל סניף ברחבי ישראל מפנה אליו את החצים אם הוא קיבל שירות לא טוב או אם בכלל החוויה שלו לא הייתה טובה בסניף.
"עכשיו ברור שהמנכ"ל לא יודע שפקיד הקופה בסניף בצפון או בדרום הארץ רב עם אשתו בבוקר והוא מוציא את העצבים שלו על הלקוח, אבל זה גורר לא פעם פניות ללשכת המנכ"ל שאם הוא לוקח את העבודה שלו ברצינות הוא גם מנסה שיטפלו בנושא וזה אומר תשומת לב קטנה למצוקה של לקוח הקצה.
"מנכ"ל של בנק מנהל גם את העסקים השוטפים וזה אומר מעורבות בעסקאות גדולות ויכולת לקבל החלטות במגוון רחב של ענפים כלכליים. אם זו רשת סופרמרקטים גדולה שמחליפה בעלים, צריך לבדוק את ההשפעה של זה על הבנק. אז נכון שיש גורמים מקצועיים שמנתחים את האירוע אבל את ההחלטות המתאימות מקבל מי בלשכת המנכ"ל.
"מנכ"ל של בנק צריך לנהל את ההתפתחות שלו וזה אומר יכולת החלטה אם מתמודדים על עסקאות גדולות שלא לדבר על עסקאות ענק. הוא זה שמקבל את ההחלטה עד כמה מותחים את הסיכון בעסקה כדי להגדיל את התשואה ומתי להגיד עוצרים כאן, ומאפשרים למתחרים לקחת אותה".
אם ניכנס רגע לקדנציה של קוטלר בבנק הפועלים הרי שלא הכל ורוד ויש גם ביקורת עליו והביקורת עליו היא על מידת האגרסיביות שלו בשוק הנדל"ן ובעיקר בתחום המשכנתאות. קוטלר הבהיר בכל רגע שיש גבול למידת הסיכונים שהוא מוכן לקחת על עצמו, כלומר על הבנק ולכן הוא בלם את ההתפתחות של הבנק בתחום המשכנתאות בשנים 2021 ו-2022 כשהיה ברור שאנשים לוקחים על עצמם סיכונים גדולים מידי בתחום.
בנק לאומי למשל היה אגרסיבי מאוד בתחום המשכנתאות בשנים האחרונות וזה סיגמנט רווחי מאוד, כל עוד ניהול הסיכונים שלו ראוי. כאן ראינו שוני בתפיסה של קוטלר מול בנק לאומי וזו גם הביקורת שיש עליו שהשורה התחתונה שלה - הוא לוקח פחות סיכונים ולכן לא ממצא את היכולת של בנק הפועלים.
כאן צריך לזכור שקוטלר מבחינתו עשה את הדבר המתבקש והוא לנהל סיכונים בענף שמתנפח ורמת הסיכון שלו עולה וזה אמנם יצר אובדן הכנסה ממשכנתאות אבל גם לא סיבך את הבנק באשראיים מהסוג שבנק לאומי ודיסקונט נתנו כמו לחנן מור על הקרקע בשדה דב.
אז אם אנחנו מסכמים לרגע את הקדנציה של קוטלר בבנק הפועלים אנחנו יכולים לראות שתי החלטות קשות מאוד שלא לומר דרמטיות שהוא קיבל: ההחלטה הראשונה היא לחסל את החקירות בארה"ב ולהגיע לפשרה כואבת עם האמריקאים (הבנק שילם קנס של כמעט 900 מיליון דולר!!!), לשים את הפרשה מאחורי הבנק ולהתחיל לעבוד על העתיד.
ההחלטה השניה שקיבל קוטלר והייתה משמעותית מאוד הייתה לנהל את הסיכונים בענף הנדל"ן. כלומר לוותר על עסקאות שהסיכון בהן לא תואם את מידת הסיכון שבנק הפועלים מוכן לקחת על עצמו בקדנציה הזו.
בין לבין קוטלר ניהל את הבנק בתקופת הקורונה שהייתה מאתגרת מאוד לכלכלה העולמית ובטח למערכת הבנקאית וכמובן מלחמת חרבות ברזל שגם היא גרמה ללא מעט זעזועים לכלכלה ומכאן למערכת הבנקאית.
תגובות לכתבה(21):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 20.
    חלאות
    דין 05/2024/11
    הגב לתגובה זו
    1 0
    כל זה על הדם והדמעות של הלקוחות, אין אחד שראוי וצריך להרוויח יותר מ-50 אלף ₪ בחודש.
    סגור
  • 19.
    לא משנה מי המנכל הבנקים מרוויחים מיליארדים
    חחח 05/2024/10
    הגב לתגובה זו
    0 1
    משמע, יכולים לשים חמור ובנק ישראל מבטיח את רווחיות הבנקים בכך שהם לא צריכים תיאומים בינהם כי הוא מתאם אותם..... ולא ראיתי שקופצים על מנכלי הבנקים לשעבר... הם מחפשים את התפקיד הבא שייתן להם אפילו חצי ממה שהרוייחו בבנק
    סגור
  • 18.
    רודפי בצע
    יאיר 05/2024/10
    הגב לתגובה זו
    1 0
    שיהיה להם לתרופות
    סגור
  • 17.
    מה זה השטויות האלה?
    יוני נ. 05/2024/09
    הגב לתגובה זו
    1 0
    גם אם תשימו את בוב ספוג בתור מנכ״ל בנק בישראל הוא יצליח. לא קשה במיוחד לנהל מונופול עם ביקוש קשיח…צריך להיות פסיכופט ברמה של נתניהו להביא בנק לירידת ערך, וביבי יש רק אחד.
    סגור
  • 16.
    ממש רחמים עליו מהיד על הפה
    לקוח של בנק 05/2024/09
    הגב לתגובה זו
    1 0
    עם הריביות שלנו המשכורת שלכם, תורידו את הריביות ואת המשכורת לשכר של חבר כנסת עד שהמדינה תתאושש מהמצב
    סגור
  • טען עוד
  • 15.
    בנק/חברה פרטית (ל"ת)
    למה יש קשר? 05/2024/08
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 14.
    לא מעניין מי המנכל.... חשוב שהם עושים מליונים על הגב של (ל"ת)
    עגבניה 05/2024/08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 13.
    כל אחד בוחר
    אוי אוי אוי אוי אוי 05/2024/08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    למי להשוות את עצמו...העולם הוא מקום יחסי....
    סגור
  • 12.
    ולא רק זה
    צבי 05/2024/08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    עובדים חברות ק"א שעובדים בבנק לפעמים מקבלים בסוף חודש פחות ממינימום ... אין למחברים כתבה שום בושה.
    סגור
  • 11.
    ולא רק זה
    צבי 05/2024/08
    הגב לתגובה זו
    1 0
    עובדים חברות ק"א שעובדים בבנק לפעמים מקבלים בסוף חודש פחות ממינימום ... אין למחברים כתבה שום בושה.
    סגור
  • 10.
    הבנקים הם בבעלות הציבור
    ענת 05/2024/08
    הגב לתגובה זו
    0 1
    מניות הבנקים ברובן הגדול, בטח של פועלים מוחזקות עי הציבור באמצעות קרנות הפנסיה. הרווח שלהם הוא של הציבור. במנכל הוא שכיר. בסוף כל אחד רוצה למקסם הכנסה ולכן זה הפך להיות משרה זמנית לצורך מקפצה למשרה מכניסה יותר. חבל מאוד.
    סגור
  • 9.
    ומה עם העובדים הצעירים בבנקים?
    מומחה 05/2024/08
    הגב לתגובה זו
    1 0
    צריך לעלות להם את השכר
    סגור
  • 8.
    נראה לכםז?!
    אנצי! 05/2024/08
    הגב לתגובה זו
    0 1
    אם מציעים לכם תפקיד במקום אחר עם שכר שהוא משמעותי או גבוה יותר,לא תקחו?! ברור שאתם תוותרו על העבודה הנוכחית שלכם!!!!!
    סגור
  • 7.
    שכר מנכ״לים
    Zz 05/2024/08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    פעם אמר לי מנהל בכיר מאוד בחברה בורסאית צנוע שאין שום סיבה והצדקה לשכר כה גבוהה של עשרות מיליונים למנכ״ל השכר המוגזם החודשי מענקים ניתנת אופציות והטבות נוספות נילוות
    סגור
  • 6.
    לל
    Zz 05/2024/08
    הגב לתגובה זו
    1 0
    חבל שעוזב לגבי השכר הבונוסים לא נכללים ועוד אין שובע שכר העובדים לא תואם את המציאות
    סגור
  • 5.
    ניהול סיכונים
    חיים 05/2024/07
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לנהל בנק! אפשר לחשוב! ניסו לרמות את האמריקאים. לא מצאו עם מי להתעסק. הבנק שילם את הקנס. למה לא המנהלים מהבונוסים שהם קיבלו? הלקוחות שילמו עמלות שכיסו את הקנס. מה עם רווח שה נק עשה ב 2023? מיליארדים מריבית על הלוואות. כסף על הרצפה בלי לקבל שום החלטה. לא לקח סיכון המשכנתאות? כל אחד שמנהל כסף מציב לעצמו גבולות. הוא עצר כשהבועה עלתה יותר מידי. 20% התייקרות במחיר דירות. הבין שזה בלוף. מחירי הדירות לא מציאותיים. מחזיקים אותן גבוה בשביל לא להביא לקריסה של יזמים, קבלנים ובנקים. הבעיה במשכורת. מופרזת של מנכ״ל עזריאלי. למה לא עוצרים את זה? דירקטוריון, מישהו?
    סגור
  • 4.
    בדיחה טובה
    חחח 05/2024/07
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ההבדל ברור. מנכ"ל עזריאלי מרוויח את הכסף בזכות הרווחים שהרשת גורפת. זו זכותו. מנכ"ל בנק פועלים מרווח בזכות השוד שהבנקים שודדים את האזרח חסר הישע, בעמלות, ריביות, וקנסות. ללא שום סיכון ועם רווחים של 22 מליארד בשנה. זה ההבדל.
    סגור
  • מנכל עזריאלי
    סויחר 05/2024/08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    גורף מליונים בזכות השוד לאור יום שהוא גובה מהשוכרים שלו. דמי ניהול גבוהים שכד גבוה וכדו. תגיד שהשוכר לא חייב להיות שם? גם הלקוח של הבנק יכול לא לעבוד עם הבנק. ולא. אני לא מצדיק כי הוא זה את השכר של הבנקים. בעיני שניהם גנבים. שודדי ים!!!
    סגור
  • 3.
    אין לכם בושה !!!
    שלומי 05/2024/07
    הגב לתגובה זו
    6 0
    חצי מתושבי מדינת ישראל מרוויחים פחות מ 10 אלף בחודש. ואתם עושים השוואות על שכר "לא ראוי" של 3.5 מיליון ?!?! קצת צניעות וכבוד לתושבי המדינה היהודית הזו שקמו משואה ועד לפני 30 שנים חיינו פה בצנע. מה הכתבה והשחצנות הזו ?!?! תתביישו
    סגור
  • 2.
    זו נבלה וזו טריפה!
    בני 05/2024/07
    הגב לתגובה זו
    1 0
    השתגעתם?? הבנקים לוקחים ריבית שערורייתית על חובות /מינוס בחשבון ונותנים ללקוחות ריבית קטנה ביותר. מי שמרוויח זה בעלי המניות העיקריים, והמנכל והיו"ר. פשוט בושה. בלעדינו האזרחים לא הייתם שווים דבר.
    סגור
  • 1.
    הפוך גוטה, הפוך
    איל 05/2024/07
    הגב לתגובה זו
    4 0
    גם שכר של 3.5 מיליון ש"ח למנכ"ל בנק במדינה כל כל ריכוזית כשלנו עם תחרות אפסית הוא מוגזם, ובתנאים האלו כל רואה חשבון ממוצע ינהל בנק ברווחיות.והשאלה שצריך לשאול ,אם השכר של מנכ"ל בנק היא 3.5 , האם הגיויני ששכר מנכ"ל עזריאלי יקל 18.
    סגור