השוק

יתרות המט"ח של ישראל שברו שיא אחרי רווחים של בנק ישראל בוול סטריט

הרווחים הגבוהים של מחלקת ההשקעות של בנק ישראל וגיוס של הממשלה בחו"ל הביאו את יתרות המט"ח של ישראל לשיא של יותר מ-42% תוצר; להוציא חודש אוקטובר בנק ישראל לא מימש את התוכנית למכירת מט"ח
ניצן כהן |  2
דולר (צילום shutterstock)
יתרות המט"ח של ישראל שברו בחודש מרץ שיא חדש והגיעו לרמה של 213.7 מיליארד דולר שמהווים קצת יותר מ-42% תוצר. כך עולה מנתוני בנק ישראל. עוד עולה מהנתונים כי בנק ישראל לא עשה שימוש גם בחודש מרץ בתוכנית למכירת דולרים ולא היה צורך לספק נזילות לשווקים ואלה חדשות טובות לכלכלה הישראלית.
אם כן, במהלך חודש מרץ הרוויחה מחלקת ההשקעות בבנק ישראל 2.2 מיליארד דולר ואילו משרד האוצר הכניס לישראל יותר מ-4 מיליארד דולר שנבעו מההנפקה הגדולה שהוא ביצע בחו"ל.
 
כל אלה הביאו את יתרות המט"ח לרמות שיא שמאפשרות יתירות של הכלכלה הישראלית גם בתרחישי קיצון.
נזכיר כי יתרות המט"ח של ישראל מנוהלות על ידי מחלקת השקעות שהקים הנגיד, פרופ' אמיר ירון והיא אמורה למצוא פתרון טוב יותר מלהשכיב מזומנים בכספות שבבנק ישראל. בטרם קמה מחלקת ההשקעות הרי שעלה רעיון להוציא את הכסף הזה לניהול של בתי ההשקעות/ בנקים אולם פרופ' ירון הכריע בסופו של יום להותיר את ניהול יתרות המט"ח של ישראל בתוך הבנק בעיקר בשל השמרנות והסודיות שמחייבת פעילות המחלקה הזו.
נזכיר עוד כי בחודשים האחרונים הייתה זו מחלקת ההשקעות בבנק ישראל שהשיגה רווחים לא רעים והם היו אלה שהגדילו את יתרות המט"ח של ישראל וזה נתון חיובי לכלכלה המקומית.
כך או אחרת, ניהול יתרות המט"ח בדרך בה עושה שימוש בנק ישראל מייצרת, לפחות לפי ההערכות השמרניות, יתירות גבוהה למט"ח בישראל ומצמצמת לרמות נמוכות עד לא קיימות אפשרות של מצוקת נזילות מט"חית/ דולרית בישראל בתרחישים הסבירים.
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    צריך לזרוק איזה 2 מיליארד מהרווחים+ 2 לבטחון פנים.
    צחי 04/2024/08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לתקציב המדינה כדי למנוע קיצוצים במשרדי הממשלה ופגיעה בשירות הציבורי שהמדינה נותנת. גם ככל הוא לא משהוא.
    סגור
  • 1.
    שהבנק יחלק לאזרחי ישראל מט"ח
    שם 04/2024/08
    הגב לתגובה זו
    1 1
    אם לבנק יש כל כך הרבה כסף, למה לא מחלקים לאזרחים משהו מזה?
    סגור