דיגיטל וטק

דרמה במיקרוסופט: העובד שאחראי על הכישלון הגדול עוזב

ג'ו בלפיורי, שהשתתף בפיתוח רוב מערכות ההפעלה המוכרות של מיקרוסופט, ועמד מאחורי ההשתלטות הכושלת שלה על חטיבת המכשירים של נוקיה, הודיע כי הוא עוזב את החברה אחרי 32 שנים
יאיר מור |  5
ג'ו בלפיורה, מיקרוסופט (צילום MIXEvent / flickr)
בסוף השבוע האחרון הודיע ג'ו בלפיורי על פרישתו ממיקרוסופט, כך לפי ציוץ שהעלה בטוויטר, ודיווח של מרי ג'ו פולי, כתבת הטכנולוגיה הוותיקה של ZDNet והעיתונאית המקורבת ביותר אי פעם למיקרוסופט, שמייד לאחר החשיפה הודיעה כי גם היא פורשת מהעיתונות ועוברת לייעוץ סביב מוצרי מיקרוסופט.
בשנתיים האחרונות שימש בלפיורי כסגן נשיא תאגידי של קבוצת אופיס, והיה אחראי על הפיתוחים האחרונים בתחום התוכנות המשרדיות של החברה. עם זאת, לפני כן הוא עבר תחנות רבות בחברה לאורך 32 השנים שלו בה.
בלפיורי התחיל את דרכו במיקרוסופט ב-1990, בפיתוח מערכת ההפעלה Windows 95, שנחשבת לאימן הרוחנית של כל מערכות ההפעלה מאז ועד היום (ולא רק מבית מיקרוסופט, אלא גם רוב סביבות העבודה הזמינות ללינוקס). לאחר מכן עבד על הדפדפן אינטרנט אקספלורר, על מערכות ההפעלה Windows XP, Windows 8 ו-Windows 10.
עם זאת, המוצר המזוהה איתו ביותר הוא הכישלון הגדול בתולדות מיקרוסופט: Windows Phone, מערכת ההפעלה לסמארטפונים שיועדה להתחרות באנדרואיד של גוגל ו-iOS של אפל. המערכת הוצגה לראשונה - על ידי בלפיורי, כמובן - בפברואר 2010, והושקה באוקטובר של אותה שנה. היא הציגה ממשק מינימליסטי שהתבסס על ריבועים צבעוניים עם אייקונים פשוטים ומספר שורות של מידע מכל אפליקציה, שמתעדכן בזמן אמת וחוסך כניסה לאפליקציות כדי לבדוק עדכונים קטנים.
למרות הרעיון הלגמרי לא רע, הביצוע היה לוקה בחסר, בלשון המעטה: תכונות שנחשבו לבסיסיות אצל המתחרים היו חסרות, וכל הטלפונים של היצרניות הענקיות שהתחייבו להשתתף במיזם - Acer, Alcatel, Dell, Fujitsu, HTC, LG, Samsung ו-Toshiba - לא הצליחו למשוך משתמשים. בניסיון נואש לקדם את היוזמה, גייסה מיקרוסופט את נוקיה, ובהמשך רכשה את כל חטיבת הסלולר של החברה הפינית, ובלפיורי שימש כמעין מנכ"ל-על שלה, מעל סטיבן אלופ, שהגיע לנוקיה ממיקרוסופט ונחשב למעין סוס טרויאני שתכנן מהרגע הראשון להעביר את יצרנית הסלולר הגדולה באירופה לידי ענקית התוכנה האמריקאית.
במקום שהאיחוד עם נוקיה ירים את Windows Phone, הוא הבריח את כל היצרניות האחרות, שחששו שמיקרוסופט מתעדפת את החברה שבבעלותה. כתוצאה מכך, יצאו פחות ופחות מכשירי צד שלישי עם המערכת, צרכנים לא קנו אותם ומפתחי אפליקציות לא טרחו מעולם להתאים אותן אליה. כך, למשל, כותב שורות אלו, שהשתמש במכשירי Windows Phone במשך 5 שנים, היה תקוע עם אפליקציה ישראלית אחת בלבד - Moovit. אף חברה אחרת בארץ לא סיפקה לי שירות.
לאחר מספר ניסיונות, נסגרה חטיבת הסלולר של מיקרוסופט, התמיכה ב-Windows Phone (שהפכה בינתיים ל-Windows 10 Mobile) נעצרה ובלפיורי עצמו חטף קיתונות בוז על כך שבזמן שקידם את המערכת יצא לשבתון ונתפס מעלה לטוויטר תמונות שמתחתן הופיעה הערה אוטומטית לפיה צולמו באייפון.
 
לפי הציוץ והמיילים ששלחו בלפיורי והנהלת מיקרוסופט, וכאמור דלפו לידיה של פולי, נכתב כי מדובר בהחלטה אישית. "לאחר חשיבה פנימית רבה, החלטתי שהגיע זמני לסיים את הקריירה הארוכה מאוד שלי במיקרוסופט לאחר 32 שנה של חוויות מדהימות בבניית תוכנה ושירותים עם כולכם", הוא כתב, והוסיף כי לאחרונה התחיל בנו הבכור את הקולג', והוא הבין כי לא נותר לו עוד זמן רב לבלות עם שני ילדיו הקטנים יותר בטרם יעזבו את הבית.
בלפיורי ישמש כיועץ בכיר למיקרוסופט עד קיץ 2023. סגן הנשיא סוּמיט צ'וֹהאן יחליף אותו בתפקיד, כשותף של אַלֶש הוֹלֶצֶ'ק, גם הוא סגן נשיא תאגידי.
תגובות לכתבה(5):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 4.
    ל Windows Phone היה UI מצוין
    איל בן-זאב 11/2022/03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    היה לי Windows Phone 7 וכל מה שנכתב פה לגבי האפליקציות נכון. צר לי שזה לא הצליח כי בעיני הממשק משתמש היה אחד האלגנטים שיצא לי לחוות.
    סגור
  • 3.
    הבן אדם עשה קופה מעולה במייקרוסופט.
    ביל 11/2022/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    זה כישלון. מי שכתב את הכתה,שלאגומר את החודש, הוא כישלון
    סגור
  • 2.
    חצי אחוז מהמניות שלו
    מאיר 10/2022/31
    הגב לתגובה זו
    2 0
    תן לי חצי אחוז מהמניות שצבר במייקרוסופט ואני מסודר לכל החיים
    סגור
  • 1.
    סומיט היא אישה
    מס 10/2022/31
    הגב לתגובה זו
    1 0
    קשה לבדוק בלינקדאין?
    סגור
  • ערוץ פח (ל"ת)
    יוסריאן 10/2022/31
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור