דיגיטל וטק

דו"ח החדשנות נחשף: מעמד ישראל כאומת הסטארט-אפ מצוי בסכנה?

דו"ח החדשנות הראשון מסוגו של המכון הישראלי להערכת חדשנות (INSA) חושף תמונה עגומה על מצב החדשנות בארגונים הישראלים. על פי ממצאי הדו"ח, רק 2% מהארגונים בישראלים מקדמים חדשנות משבשת – גישה שמערערת שווקים קיימים ומאפשרת יצירת הזדמנויות חדשות בשוק המקומי

מערכת ice | 
הייטק בישראל-אילוסטרציה (צילום shutterstock)
דו"ח החדשנות הראשון מסוגו של INSA (המכון הישראלי להערכת חדשנות), אשר נערך בשיתוף הקריה האקדמית אונו, מציג נתונים מדאיגים על מצב החדשנות בארגונים הישראלי. 
הדו"ח, שסקר 200 ארגונים הפועלים ב-35 ענפי תעשייה שונים, מבוסס על מתודולוגיה קפדנית הכוללת שאלות שונות המיוחסות למספר קטגוריות מדידה. ממצאי הדו"ח מצביעים על פערים חמורים שעלולים לסכן את מעמדה הבינלאומי של ישראל כמובילה בחדשנות. 
הממצאים מצביעים על כך שרק 2% מהארגונים בארץ מקדמים חדשנות משבשת, מדובר באותה חדשנות שמערערת שווקים קיימים ומאפשרת יצירת הזדמנויות חדשות. מלבד זאת, 55% מהארגונים מתמקדים בחדשנות שמרנית, תוך שיפור מוצרים קיימים ומתקשים לצאת מאזור הנוחות שלהם.
"ארגונים ישראליים בענפים מסורתיים נוטים לשמרנות", כך מספר אבי שגיא המשמש כמנכ"ל INSA. לדבריו, ללא קידום חדשנות רחבה במספר ענפים שונים, מדינת ישראל תתקשה לשמור על מעמדה. עורכי הדו"ח מציינים כי תחום האוטו-טק מציג נתונים חיוביים, זאת בניגוד ליתר הממצאים. בתחום המדובר נרשמו השקעות משמעותיות בחדשנות פתוחה. לעומתו, ענפים מסורתיים כמו קמעונאות ולוגיסטיקה מתקשים להתאים את עצמם למציאות המשתנה. 
אתגר נוסף שצף בדו"ח הוא חוסר במדדי חדשנות ברורים.  חברות מתקשות להעריך את הצלחתן או לכוון תהליכים עתידיים. "אם לא ניתן למדוד הצלחה, קשה להוביל שינוי משמעותי", מסבירה מיכל זיגלמן, שותפה מייסדת של המכון הישראלי להערכת חדשנות ומייסדת חברת Duality.
נקודה זו, מציפה קושי ניהולי חוצה קטגוריות. הדו"ח מצא כי בחברות רבות תפקיד מנהל החדשנות כלל אינו מוגדר, ובמקרים אחרים, מדובר בתפקיד זמני או משני שאינו מאפשר קבלת החלטות משמעותיות.
מלבד זאת, הדו"ח מדגיש את הפערים המשמעותיים בין המרכז לפריפריה. חברות במרכז מציגות ביצועים טובים בהרבה כמעט בכל מדדי החדשנות, בעוד שבפריפריה נרשמים חסמים רבים – מחסור במשאבים, היעדר תוכניות הכשרה וגישור על פערי ידע. "יש פה הזדמנות בלתי חוזרת", מציין שגיא ומוסיף: "השקעה בתשתית חדשנית בפריפריה יכולה להזניק את המשק כולו".
לצד הנתונים השליליים המוצגים בדו"ח, תעשיות המזון והרשויות המקומיות מציגות שיפורים משמעותיים בחדשנות חוויית הלקוח, עם השקעה בשיפור השירות לצרכנים ותושבים. גם תחום התחבורה מראה מגמות חיוביות עם דרכים חדשות להתייעלות ורווחיות. "חדשנות לא חייבת להתחיל בטכנולוגיה פורצת דרך", מספר פרופ' גיל אבנימלך, ראש מרכז היזמות בקריה האקדמית אונו, שותף ויועץ אקדמי בכיר במכון הישראלי להערכת חדשנות.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה