דיגיטל וטק

סטארט-אפ בינה מלאכותית חדש בישראל: זה התחום בו יעסוק

CombinAble הוקמה בעקבות אתגר טכנולוגי שהופץ ע"י AION Labs, שמטרתו הייתה מציאת פתרונות לשילוב בינה מלאכותית בבחינה ואופטימיזציה של נוגדנים טיפוליים. מטרת החברה היא למצוא פתרונות טכנולוגיים בתחום המחקר והפיתוח של נוגדנים, על מנת לשפר ולהאיץ תהליכי פיתוח של תרופות אפקטיביות יותר בעתיד
מתי גיל (צילום אלעד מלכה)
AION Labs, סטודיו לפיתוח סטארט-אפים ראשון מסוגו שעומד בחזית השילוב של טכנולוגיות בינה מלאכותית בתחום הביוטק, ביולוגיה חישובית ורפואה, מודיע ​​היום על השקת סטארט-אפ חדש - CombinAble.AI, שנוסד במטרה למצוא פתרונות טכנולוגיים בתחום המחקר והפיתוח של נוגדנים, על מנת לשפר ולהאיץ תהליכי פיתוח של תרופות אפקטיביות יותר בעתיד.
CombinAble הוקמה בעקבות אתגר טכנולוגי שהופץ ע"י AION Labs, שמטרתו הייתה מציאת פתרונות לשילוב בינה מלאכותית בבחינה ואופטימיזציה של נוגדנים טיפוליים. החברה מטפלת בבעיה זו על ידי פיתוח של פלטפורמה המשלבת טכנולוגיית בינה מלאכותית מתקדמת ושיטות חישוב חדשניות בביולוגיה חישובית על מנת לייצר סימולציות המדמות את פעילותן של מולקולות אורגניות שונות. הפלטפורמה תאפשר בדיקה ובחינה אוטומטית ומעמיקה יותר של נוגדנים פוטנציאליים ולהקל על גילוי ופיתוח של תרופות ביולוגיות חדשות, תוך ייעול וזירוז תהליך המחקר.
"הדגש שלנו הוא שילוב בין מודלים של למידת מכונה מתקדמת, כולל מודל שפה של חלבונים מורכבים, ובין סימולוציות מולקולריות ואלגוריתמים של אופטימיזציה בבעיית רבות משתנים, תוך שילובם בפתרון טכנולוגי אחד לגילוי ממוקד של נוגדנים חדשים", מספרת ד"ר דריה קוק, מייסדת שותפה ומנכ"לית CombinAble. "המשאבים והמומחיות של AION Labs היו מכריעים בעיצוב החברה שלנו, תוך מתן תמיכה חומרית ולוגיסטית שסייעה לנו לחדד את האסטרטגיה המדעית שלנו, ולהרחיב את הצוות הקיים. ככל שנתקדם בתהליך, הידע והתובנות שיסופקו לנו ע"י השותפות השונות מקרב חברות התרופות יהיו מהותיים ויקרי ערך לפיתוח ומסחור של הפיתוח שלנו".
אופטימיזציה של נוגדנים היא שלב קריטי בתהליך של פיתוח תרופות חדשות. התהליך כולל את בחינת הפוטנציאל של נוגדנים רלוונטים להפוך לתרופה המופצת בשוק, זאת באמצעות מחקר ושיפור מאפיינים של הנוגדן הקשורים לבטיחותו, יעילותו והיכולת לייצר אותו באופן יעיל ורחב היקף. התהליך נעשה באופן מסורתי באמצעות תהליך ארוך של ניסוי וטעייה הכולל ניסויים רבים במעבדה. ההתקדמות ממחקר של תכונות פיזיקאליות וכימיות בסיסיות לכדי גילוי ופיתוח של תכונות פרמצבטיות מורכבות יותר, עשויה להימשך שנים ולהיות כרוכה בעלויות גבוהות מאוד ללא ערובה בטוחה להצלחה. המעבר ממודלים תיאורטיים ליישומים פרקטיים של התרופה כרוך במורכבויות נוספות, מה שעשוי להקשות על שלבים מאוחרים יותר בתהליך פיתוח התרופה, גם כאשר ישנה הצלחה בשלבי הניסויים המולקולריים.
CombinAble מאמצת גישה חדשנית בכך שהיא מאפשרת למודל "ללמוד" מעקרונות מבוססי נתונים ופיזיקה על מנת למצוא את הפתרון החישובי הטוב ביותר במכה אחת. החברה מפתחת פלטפורמה מקיפה מבוססת בינה מלאכותית שתאפשר אוטומציה וייעול של תהליך האופטימיזציה. פיתוח המערכת כרוך בשימוש במגוון רחב של נתונים המסופקים על ידי חברות התרופות הגדולות העובדות בשיתוף פעולה עם AION Labs, בנוסף למסדי נתונים הזמינים לציבור. גישה זו מהווה שינוי פרדיגמה, והופכת את גילוי הנוגדנים מתהליך המסורתי של ניסוי וטעייה לכדי פעולה אחת מתקדמת ויעילה.
CombinAble הוא הסטארט-אפ האחרון שהושק על ידי AION Labs, באמצעות השקעה ותמיכה של מובילים עולמיים בתחומי הטכנולוגיה ופיתוח התרופות. צוות המייסדים שלה מורכב מהמנכ"לית ד"ר דריה קוק, ומסמנכ"ל המחקר והפיתוח ומומחה לתחום הבינה המלאכותית, ד"ר נועם כץ. ד"ר קוק, פיזיקאית ומומחית במודלים ובסימולציות ביו-מולקולריות, כיהנה בעברה בתפקידים בכירים במכון היידלברג למחקרים תיאורטיים ובמכון רישום הסרטן של באדן-וירטמברג. ד"ר כץ הוא מדען נתונים מנוסה, ששימש בעבר כ-Data Lead ב-Iluria וראש המחקר של BreathVision.
"ההשקה של CombinAble מבשרת על שינוי גישה מהותי בכל הנוגע לעיצוב ופיתוח ממוקד של נוגדנים על ידי מינוף של בינה מלאכותית במטרה לייעל ולהאיץ את תהליך הגילוי", אמר מתי גיל, מנכ"ל AION Labs. "אנו שמחים לקבל בברכה את CombinAble לאקוסיסטם של AION Labs ומצפים לעבוד בשיתוף פעולה הדוק עם הצוות על מנת לפתח טכנולוגיות שיאפשרו את פיתוחן של תרופות ביולוגיות אפקטיביות יותר".