דיגיטל וטק

לקראת יום האהבה: כך תיזהרו מפיתויים לא רצויים באתרי ההיכרויות

הרשתות החברתיות ואתרי ההיכרויות מלאות בנוכלים אשר מחפשים אנשים תמימים כדי לגנוב לא רק את לבם, אלא בעיקר את כספם והמידע האישי שלהם. כך לא תיפלו ברשת שלהם 
עופר ישראלי | 
עופר ישראלי (צילום פוטו דינו)
היום, (רביעי) מציינים בעולם את יום האהבה הבין לאומי, דבר נפוץ שקורה סביב יום האהבה הוא הכרות דרך אפליקציות ואתרים כאלה ואחרים, כדי להמנע מליפול ברשת לאנשים המנסים לגנוב מכם פרטים ואת כספכם, עופר ישראלי, מנהל פעילות חברת אבטחת הסייבר פורטינט בישראל, הכין עבורכם את כל מה שצריך לדעת:
הכל הוגן באהבה ובהונאה. או לפחות כך מאמינים הנוכלים שמנצלים את ולנטיין דיי למטרותיהם הזדוניות. יום האהבה כבר מזמן הפך את פברואר לחודש של רומנטיקה, אך לצד זאת, זהו גם החודש שבו הונאות הפישינג מגיעות לשיאן, תוך ניצול ציני של אנשים שכל רצונם הוא למצוא אהבה וזוגיות.
היקף הפעילות של נוכלים עוסקים בהונאות הקשורות לתחום הרומנטי עולה, כאשר הם מתמקדים במשתמשים ברשתות החברתיות ובאתרי היכרויות. "נוכלי הרומנטיקה" לרוב יוצרים פרופילים מזויפים כדי לתקשר עם משתמשים, לבסס מערכת יחסים ולבסוף, לתמרן אותם כדי לחלץ מהם כספים, מה שעלול לגרום להפסדים כספיים וגם לטראומה רגשית. 
כאשר מאות מיליונים של אנשים משתמשים בפלטפורמות הכרויות מקוונות וקרוב לחמש מיליארד משתמשים ברשתות החברתיות, המרחב המקוון מציע שטח ציד עשיר עבור הנוכלים. חוקרים מאוניברסיטת ג'ורג'יה מצאו כי הנוכלים מתמקדים לעיתים קרובות באנשים שהפכו לא מזמן לרווקים, אנשים עשירים או חסרי ניסיון בשימוש בפלטפורמות מקוונות. יחד עם זאת, אנשים מכל הגילאים ומכל שכבות האוכלוסייה נפלו ברשת של הנוכלים.  
לפי ה-FBI, קרוב ל-24,000 איש בארה"ב איבדו ביחד כמעט מיליארד דולר עקב הונאות רומנטיות בשנת 2021. הלשכה הלאומית למודיעין הונאות (NFIB) באנגליה קיבלה 8,036 דיווחים על הונאות רומנטיות בשנה שעברה, כאשר סך ההפסדים עמד על למעלה מ-92 מיליון פאונד (כ-424 מיליון שקלים). בדרום אפריקה, ישנה עלייה בדיווח על הונאות רומנטיות, כאשר חלק מהקורבנות איבדו מיליונים, כולל החסכונות והפנסיות שלהם.  
בינה מלאכותית – חברה או אויבת?
הטכנולוגיה מסייעת לנוכלי הרומנטיקה להפוך למתוחכמים אף יותר. תמונות, קולות וסרטונים העושים שימוש בדיפ-פייק ומכתבים או שירים הנכתבים על ידי בינה מלאכותית יוצרת כמו ChatGPT יכולים להיות מאוד משכנעים. 
לצד זאת, הבינה המלאכותית יכולה לשמש את הרשתות החברתיות ואתרי ההיכרויות כדי לסייע להפחית את הסיכון עבור המשתמשים שלהם. ניתוח מבוסס AI יכול לשמש כדי לעלות על דפוסים בצ'אטים ולהעלות התראות מבלי לפגוע בפרטיות של כל משתמש. הכלים הללו יכולים לזהות סימני אזהרה כמו בקשות חוזרות ונשנות לקבלת פרטים אישיים או כסף. כמו כן, הפלטפורמות יכולות להשתמש בנתונים ביומטריים כדי לבצע אימות של המשתמשים במערכות ההזדהות הממשלתיות. 
לשמור על הלב והנתונים האישיים שלכם
האמצעי החשוב ביותר להגנה מפני הונאות רומנטיות הוא מודעות. עליכם להיות מאוד זהירים באינטרנט ולחשוב פעמיים לפני שאתם חולקים מידע אישי, מעבירים לאנשים כסף או תמונות פרטיות או מתפתים להצעות הקשורות להתעשרות מהירה. כמו כן, עליכם להשתמש בהגדרות הפרטיות של הפלטפורמה ולחפש את טביעת הרגל הדיגיטלית של בן או בת השיח שלכם. אם לא קיימת היסטוריה ויש רק תמונה אחת, זה צריך להרים לכם דגל אדום היות והנוכלים גונבים לעיתים קרובות תמונות פרופיל של אנשים אחרים, כך שחיפוש לאחור של התמונה עשוי להעיד האם איש הקשר החדש שלהם הוא באמת מי שהוא טוען להיות.  
המומחים של פורטינט מציינים מספר סימני אזהרה נוספים שעליכם לקחת בחשבון כשאתם מתקשרים עם בן או בת זוג פוטנציאליים: 
הפצצות אהבה: הצהרות אהבה מהירות, דיונים לגבי חתונה ומחמאות מוגזמות. 
מרחק: תירוצים מתמשכים לחוסר היכולת להיפגש באופן אישי, כמו מקום עבודה מרוחק, מגורים במדינה אחרת, שירות צבאי או נסיעות תכופות, יחד עם חוסר רצון להשתתף בשיחות טלפון או וידאו. 
בקשת כסף: זה מתחיל עם בקשות קטנות שהופכות בהדרגה לסכומים גבוהים יותר. 
ייעוץ שלא התבקש בנושא השקעות: טענות בדבר היותם משקיעים מיומנים והבטחות לסייע להרוויח כסף קל. 
דרמה: חיפוש אחר סיוע פיננסי דחוף תחת טענות של מצב רפואי דחוף, תאונה, מעצר או אירועים בלתי צפויים אחרים, מה שמלווה לרוב בהסבר מתקבל על הדעת בדבר חוסר היכולת לגשת לכספים שלהם.  
בקשות לקבלת תמונות אינטימיות: התמונות שלכם יכולות לשמש את הנוכלים לצורך סחיטה. 
חוסר עקביות בסגנון התקשורת: ייתכן כי מספר נוכלים מתחלפים ביניהם כדי לתמרן את אותו הקורבן. 
הכרת הדגלים האדומים הללו יכולה לסייע לכם להגן על עצמכם מהונאות רומנטיות פוטנציאליות וניצול דרך פלטפורמות ההיכרויות השונות. לכן, הישארו פתוחים לאפשרות של מציאת אהבה ביום האהבה, אבל זכרו להתנהל בזהירות ושמרו על ערנות. אל תתנו לרומנטיקה לערפל את שיקול הדעת שלכם. 

יום האהבה או יום ההונאה: כך תיזהרו מפיתויים לא רצויים באתרי ההיכרויות
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה