תרבות ופנאי

פורום יוצרות התיאטרון בדרישה: תרמו לבנותיה של יעל גרינברג

פורום יוצרות התיאטרון פנתה אתמול במכתב להנהלות התיאטראות בית ליסין, הקאמרי ותיאטרון חיפה בדרישה - "טבעי שהתיאטרון הישראלי יתגייס במחווה של רצון טוב לעזור לבנותיה בימים אלה"
מערכת ice |  1
תיאטרון (צילום Kyle Head / Unsplash)
ביום שבת נמצאה יעל גרינברג, שעברה אונס קבוצתי בקיבוץ שמרת כאשר הייתה בת 14 בקיץ 1988, הלכה לעולמה בגיל 49, ככל הנראה בעקבות סיבוך של בעיה רפואית. באתר וואלה מפרסמים כי בעקבות מותה, פורום יוצרות התיאטרון פנה אתמול (שלישי) להנהלות התיאטראות בית ליסין, הקאמרי ותיאטרון חיפה, שהעלו לאורך השנים את המחזה "משחק בחצר האחורית" שכתב עדנה מזי"א בהשראות פרשת האונס, ודרשו כי יתרמו כספים לשלוש בנותיה של גרינברג.
במכתב שנשלח לתיאטראות נכתב "המחזה 'משחקים בחצר האחורית' הפך להיות אבן דרך בתיאטרון הישראלי. כעת, משהלכה יעל לעולמה, אנו מבקשות לערוך עימה צדק. מעטים הם הסיפורים שהשפיעו בצורה רחבה כל כך על עולם התיאטרון וכרוכים בו שנים רבות, לכן אך טבעי שהתיאטרון הישראלי יתגייס במחווה משותפת של רצון טוב לעזור לבנותיה בימים אלה. אנחנו מאמינים שתרומה עבור בנותיה תוכל להוות אמירת תודה, על שהייתה סמל בעל כורחה לחוסר צדק, גיזלות דעת ושימוש ציני בחייה האישיים.

"יעל ז"ל מעולם לא טופלה כפי שהיה צריך, ננטשה ונבגדה על ידי כל המערכות שהיו אמורות להגן ושלמור עליה. היא מתה חסרת כל והותירה בנות ונכדים. המחזה חשוב והשפעתו רבה על קהל הצופים, ודאי אלו הצעירים שצפו ולמדו אותו, אך יחד עם זאת ההצגה רצה עשרות שנים בהצלחה רבה, ובמשך זמן רב יעל ז"ל לא זכתה לשום יחס או הכרה מצד מוסדות התיאטרון שערכו גם הם שימוש בסיפורה. ברור כי הבחירה לעסוק בסיפורה של יעל נבעה מתוך רצון אמיתי לחולל שינוי חברתי וכיום אנחנו מציעות לערוך פעולה דומה גם מחוץ לבמה עצמה. כל שנותר הוא לקוות שתרומה זו, תוכל לעזור ולתמוך בחיים שנשארו אחריה".
המחזה עצמו עלה בשנת 1993, בזמן הערעור לבית המשפט העליון, והוצג כאלף פעמים במהלך השנים.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    גיבורה
    אורית 05/2023/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    יעל גרינברג היתה גיבורה שבאומץ ליבה וכנגד כל הסיכויים יצאה להלחם על חפותה ושפיותה. היא גרמה לשינוי באחד החוקים החשובים ביותר עבורינו הנשים ועבור חברה מתוקנת חבל שהקיבוץ, ורשויות המדינה לא עמדו לצידה.
    סגור