תרבות ופנאי

יוצרת 'חברים' מתנצלת על העוול ההיסטורי, צ'נדלר ומוניקה יגיבו?

מרתה קאופמן, מיוצרות הסיטקום המיתולוגי 'חברים', מתנצלת על כך שבסדרה קראו להורה הטרנס של צ'נדלר בינג אבא ולא אמא. לפני כן אמרה שהיא מתחרטת שכמעט כל הדמויות בסדרה היו לבנות ולא היה שם יותר גיוון
מערכת ice | 
חברים איחוד (צילום אינסטגרם)
אחת מהיוצרות הראשיות של "חברים", סדרת הסיטקום הבלתי-נשכחת משנות התשעים והאלפיים, לא מפסיקה להתנצל על חלקה בה: בראיון שנערך עמה לאחרונה, מרתה קאופמן ביקשה סליחה על כך שבמהלך 10 השנים של התוכנית, דמות אמו הטרנסג'נדרית של צ'נדלר בינג כונתה בלשון זכר והתייחסו אליה כאב ולא כאם, ותכופות בלגלוג מסוים.
"מונחי-זהות-ג'נדר (Pronouns) עדיין לא היו משהו שהבנתי", אמר קאופמן ל-BBC, "אז לא התייחסנו לדמות הזו בתור 'היא'. זו הייתה טעות". היא אמרה שהיא גם מתחרטת על ההתייחסות לדמות הבינג הבכורה כ"אבא" ולא כ"אמא" - "כל הזמן התייחסנו אליה בתור אביו של צ'נדלר, למרות שאביו של צ'נדלר היה טרנס", אמרה ל-BBC.
בעונות המוקדמות של הסיטקום, ההתייחסויות לצ'ארלס בינג צומצמו בעיקר לבדיחות כגון זו מהעונה הראשונה ב-1995 כשצ'נדלר (מת'יו פרי) אמר: " אם אהפוך להורים שלי, או שאהיה בלונדיני אלכוהוליסט שרודף אחרי בנים בני 20, או שאסיים כמו אמא שלי". האב שהפך לאם גם הוצג ככוכב סדרת דראג תחת השם "הלנה Handbasket".
אולם בעונה השביעית, כשצ'נדלר ומוניקה גלר (קורטני קוקס) התכוננו להתחתן, השניים נסעו ללאס וגאס כדי לפגוש את הורתו המנוכרת של צ'נדלר ולהזמין אותה לחתונה. הם פגשו אותה בזמן ביצוע הופעת הדראג שלה. השחקנית קתלין טרנר גילמה את אמו הטרנסג'נדרית של צ'נדלר, בעוד מורגן פיירצ'יילד הופיעה מספר פעמים בתור אמו הביולוגית.
בסצנה בין פיירצ'יילד לטרנר בקבלת הפנים לחתונה של מוניקה וצ'נדלר, דמותו של טרנר מאשימה את דמותה של פיירצ'יילד בהיותה מבוגרת מכדי ללבוש את השמלה הנמוכה שלה, מה שגורם לפיירצ'יילד לירות בחזרה, "אין לך קצת יותר מדי איבר מין מכדי ללבוש שמלה כזו?"
התוכנית מעולם לא השתמשה במילה טרנסג'נדר, אלא התייחסה לצ'ארלס כהומו ופרפורמר דראג שלבש בגדי נשים גם מחוץ למופעי דראג: "אנשים חשבו שצ'רלס רק מתלבש", אמר טרנר ל-Gay Times על הדמות.
טרנר הופיעה שלוש פעמים בעונה השביעית ב-2001, כולל החתונה של מוניקה וצ'נדלר, ואמרה ב-2018 שהיא לא הייתה לוקחת את התפקיד היום כי אישה טרנסית אמיתית יכולה לשחק בו עכשיו. "זה פשוט לא יכול לקרות," היא אמרה.
קאופמן אף סיפרה שהיא פיטרה לאחרונה מישהו בגלל שסיפר בדיחה על טרנסג'נדר שעבד כצלם על הסט.
לאחרונה התנצלה קאופמן על נושא אחר: היא מתחרטת שאלא היה מספיק גיוון אתני בתוכנית שהיתה בעיקרה לבנה. היוצרת הודתה שהיא "ברור חלק מגזענות מערכתית בעסק שלנו... לא הייתי מודעת לזה, מה שגורם לי להרגיש טיפשה", אמרה. "זו הייתה ביקורת מאוד נכונה, קשה מאוד, שעדיין... אני מתרגשת ממנה".
 
קאופמן, שיצרה גם את המופע של ג'יין פונדה ולילי טומלין "גרייס ופרנקי", אמרה "אם הייתי יודעת אז מה שאני יודעת עכשיו, יש דברים מסוימים שהייתי משנה. אבל לא הכרתי אותם ומאז למדתי".
בנוסף, בשבוע שעבר קאופמן התחייבה לתרום 4 מיליון דולר לאוניברסיטת ברנדייס שבאזור בוסטון, כדי להקים פרופסורה מוסמכת במחלקה ללימודי אפריקה ואפרו-אמריקאים של בית הספר".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה