תרבות ופנאי

דבי ביטון: "דוד לוי חטף לעג וביקורת על מוצאו המזרחי והשפה שלו"

ח"כ דבי ביטון (יש עתיד) בריאיון ל-ice בפרויקט מיוחד במלאת 30 לפטירתו של דוד לוי: "דוד  לוי הצליח לשבור את תקרת הזכוכית והראה שאפשר להגיע הכי רחוק, למרות כל הקשיים והאפליות. הוא היה קול חזק וברור של הפריפריה, שהביא את הכאב והתקוות שלנו למרכז הבמה הפוליטית. אני בטוחה שהמצב במדינתנו היה טוב יותר אם היו עוד אנשים כמוהו"
דוד זולדן |  2
דבי ביטון (צילום אלעד גוטמן)
הפוליטיקאי והמנהיג המזרחי הבולט דוד לוי שהלך לעולמו התפרסם גם בזכות החיקויים הנלעגים שנקשרו בשמו. הם נסבו על מוצאו ושפת האם שלו ובעצם לעגו לא לדוד לוי אלא לציבור שאותו הוא ייצג. כשאמרו עליו "קוף שזה עתה ירד מהעצים" הצביעו על יוצאי צפון אפריקה וכשהתבדחו על חשבונו זה היה על חשבון תושבי בית שאן, אור עקיבא וקריית גת. פרדוקס? בדיחה מרה? האם מדובר בסאטירה לגיטימית או מכוערת וגזענית?
בריאיון עם ח"כ דבי ביטון (יש עתיד), היא מדברת על המורשת שהשאיר דוד לוי. ביטון תושבת שדרות בת למשפחת עולים ממרוקו, יכולה בקלות להזדהות עם מורשתו של לוי גם אם היא במפלגה אחרת ויש לה מסר רם וברור לחברה הישראלית: "אם היינו בוחרים בו כראש ממשלה כבר אז, אולי היינו יכולים למנוע את השיח המפלג על ישראל הראשונה והשנייה וליצור חברה מאוחדת ושוויונית יותר".
מה המורשת של דוד לוי בעינייך? 
"דוד לוי הוא עבורי דמות מופת, מנהיג אמיתי שהיווה השראה לרבים, במיוחד לנו, תושבי הפריפריה והמזרחיים. כשאני חושבת עליו, אני נזכרת בילדותי בשדרות, בבית עם ערכים של כבוד, עזרה הדדית וגאווה במורשת שלנו. לוי הצליח לשבור את תקרת הזכוכית והראה שאפשר להגיע הכי רחוק, למרות כל הקשיים והאפליות. הוא היה קול חזק וברור של הפריפריה, שהביא את הכאב והתקוות שלנו למרכז הבמה הפוליטית. המורשת שלו עבורי היא מורשת של נחישות, אומץ, ואמונה שהצדק ינצח בסופו של דבר. דוד לוי היה חלק מהליכוד הממלכתי של פעם, עם מנהיגות ערכית וישרה. הלוואי שהיו יותר נבחרי ציבור כאלה בליכוד היום. אני בטוחה שהמצב במדינתנו היה טוב יותר אם היו עוד אנשים כמוהו. למרות שהוא כבר לא איתנו, המורשת שלו ממשיכה להדהד בלבבות שלנו, ואנחנו נמשיך את דרכו".
האם דוד לוי עבר מסע דה לגיטימציה בחסות הסאטירה שלעגה למוצאו שפתו ותרבותו? 
"לצערי, כן. דוד לוי עבר מסע קשה של דה לגיטימציה שכלל לעג וביקורת בלתי הוגנים על מוצאו המזרחי והשפה שלו. כמי שגדלה בבית מזרחי בשדרות, אני מכירה היטב את התחושות האלה של אי צדק ושל התמודדות עם סטריאוטיפים. הסאטירה והלעג היו חלק ממאבק עמוק יותר להקטין ולהשתיק את הקול שלנו. אבל דוד לוי לא נתן לזה לשבור אותו. הוא המשיך להילחם, להאמין ולהוביל, והפך לסמל של עמידה איתנה ושל הגשמת חלומות למרות כל המכשולים. בעיניי, הוא גיבור אמיתי, ודמותו תמיד תזכיר לנו שאסור לוותר. עכשיו, לאחר פטירתו, חשוב יותר מתמיד לזכור ולהוקיר את תרומתו ולהמשיך להיאבק על אותם ערכים ועקרונות שהוא נלחם עליהם. אנו זקוקים לעוד מנהיגים כמו דוד לוי בליכוד ובפוליטיקה הישראלית בכלל, זה היה משפר את מצבנו כחברה וכמדינה".
 מכל הסיבות האלה האם את חשה החמצה גדולה שהוא לא הגיע רחוק יותר?
"אני חשה תחושת פספוס גדולה. ייתכן בגלל שהוא היה ממוצא מזרחי והגיע מהפריפריה, העריכו אותו פחות. לא נתנו לו את ההזדמנות להוביל ולהנהיג, וזה מצער, כי הייתה לו היכולת והחזון לשפר את מצבנו כחברה וכמדינה. אם היינו בוחרים בו כראש ממשלה כבר אז, אולי היינו יכולים למנוע את השיח המפלג על ישראל הראשונה והשנייה וליצור חברה מאוחדת ושוויונית יותר".
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    נכון, צחקו עליו, אבל לא רק עליו
    The Canadian 07/2024/10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    גם אני, ילדות שנות השישים, צחקתי. וכמו כולם, דווקא צחקנו עוד יותר על דוברי היידיש שלא הבינו מילה עברית. גם דויד לוי וגם אותם דוברי יידיש נפגעו, ובצדק. עכשיו, אפשר להמשיך הלאה?
    סגור
  • 1.
    רק על דוד לוי צחקו?
    ישראלי 07/2024/10
    הגב לתגובה זו
    1 0
    מה עם הלעג ליקים, לפולנים, לתימנים ,לגרוזינים, בעצם לכל עליה וכל מוצא. כדאי לחזור למערכון של לול.מספיק כבר עם רגשי הנחיתות של קבוצות כאלו ואחרות. כל עליה סבלה מזלזול ותיוג ירוד. אבל רק העליה מארצות המזרח עושה בזה שימוש פוליטי אחרי 75 שנים. דוגמא בולטת הגזען דודי אמסלם .
    סגור