תקשורת ומדיה

משה אבוטבול: "דוד לוי נתן דחיפה ואומץ להקמת תנועת ש"ס"

משה אבוטבול, סגן שר החקלאות מטעם מפלגת ש"ס אומר בריאיון ל-ice במלאת 30 לפטירתו של דוד לוי: "הדברים שקיימים ורשומים על שמו של דוד לוי הם פרויקט שיקום שכונות וחלוקת מלגות ללימודי תארים ממשפחות מצוקה. הם חתומים על שמו באותיות זהב" 
דוד זולדן | 
משה אבוטבול, סגן שר החקלאות (צילום פלאש 90/ יונתן זינדל)
הפוליטיקאי והמנהיג המזרחי הבולט דוד לוי שהלך לעולמו התפרסם גם בזכות החיקויים הנלעגים שנקשרו בשמו. הם נסבו על מוצאו ושפת האם שלו ובעצם לעגו לא לדוד לוי אלא לציבור שאותו הוא ייצג. כשאמרו עליו "קוף שזה עתה ירד מהעצים" הצביעו על יוצאי צפון אפריקה וכשהתבדחו על חשבונו זה היה על חשבון תושבי בית שאן, אור עקיבא וקריית גת. פרדוקס? בדיחה מרה? האם מדובר בסאטירה לגיטימית או מכוערת וגזענית?
בריאיון עם משה אבוטבול, סגן שר החקלאות וחבר הכנסת מטעם מפלגת ש"ס שבעבר כיהן כראש עיריית בית שמש, קל לו להזדהות עם המורשת שהשאיר דוד לוי גם אם הוא עצמו נציג ש"ס שהרי סוד קיומה ומהותה מתכתבים עם דרכו. במקרה של אבוטבול נדמה שהמציאות מדברת בעד עצמה שהרי מדובר בדור המשך של מנהיגים צעירים שהולכים בדרכו של דוד לוי שנלחם עבור בני עדות המזרח בדיוק כפי שש"ס חרתה על דגלה והפכה לשותפה מובילה של המאבק העדתי.  
מה המורשת של דוד לוי בעיניך?
"מורשתו של המנוח דוד לוי ז"ל הייתה בשנות השבעים והשמונים. היא הייתה חיזוק הפריפריה ובני עדות המזרח. בעיקר ששימש כשר השיכון וכן בהיותו בהנהגת ההסתדרות. הדברים שקיימים ורשומים על שמו הם פרויקט שיקום שכונות, וחלוקת מלגות ללימודי תארים ממשפחות מצוקה. הם חתומים על שמו באותיות זהב". 
דוד לוי השפיע על הקמת ש"ס?
"המעש של דוד לוי הוא ללא ספק אחד הדברים שנתנו דחיפה ואומץ להקמת תנועת ש"ס והוא נתן דחיפה ואומץ להקמת התנועה על ידי מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל ויו"ר התנועה הרב אריה דרעי". 
האם הקיפוח נצרב היטב באותה תקופה ולכן נולד הצורך במפלגות שישמיעו את קולו של הציבור המזרחי?
"אז היו המנהיגים דאז  דוד לוי, ואהרון אבוחצירא מתמ"י. העוולות שנעשו לבני עדות המזרח, בתוספת נופך רוחני ועוולות בנושאים תורניים וחרדים וייצוגיים של הממסד האחר. והם הביאו לתבונה שחייבים תנועה ספרדית תורנית, שתוביל את הציבור החשוב שהוריו בנו את ארץ ישראל בעשר אצבעות. בכך גרמו להיות חלק אינטגרלי מההנהגה המדינית של מדינת ישראל,  וזו מה שעושה תנועת ש"ס. (רבים חשבו שכתנועת תמ"י - ש"ס תהיה אפיזודה חולפת אבל 40 שנה התנועה הולכת וגדלה)". 
האם דוד לוי עבר מסע דה לגיטימציה בחסות הסאטירה שלעגה למוצאו שפתו ותרבותו? 
"כן! לצערי כדי להנמיך אצלו ציפיות, ולהרוס לו תכניות שבאו להטיב עם עדות המזרח, התקשורת דאז שיפדה אותו. בדרכה הסאטירית. כך שחובר הספר 'כל בדיחות דוד לוי' ובכך לתת לו סטופ, ולהפוך אותו לדמות משעשעת, ולא רצינית. זו דרכם להתמודד עם אנשים רצינים, שמעלים טענות צודקות. להפוך אותם ללעג וקלס בציבור בכדי לחמוק מהשאלות הנוקבות והצודקות שהעלה".
נדמה שאתם חולקים מורשת משותפת:
"אני שמח שלמרות הכל הוא לא נכנע, והגיע לצמרת הליכוד למקום השני במפלגה. והשאיר מורשת לתפארת לשמחתנו, של ילדים  מכובדים וטובי לב אנשי עשייה מהשורה הראשונה. ג'קי לוי, ואורלי לוי אבקסיס, שזכיתי לעבוד איתם, וראיתי שבליבם פועלת המורשת של אבא. ואני כחבר כנסת וסגן שר, מיישם אותה לסייע לכלל ישראל ולבני עדות המזרח, שבתחומים רבים חייבים קידום להצלחתם. זאת עשיתי בכל תפקידי הציבורים גם כראש עיר בית שמש עשור שנים".
לפרויקט לזכר דוד לוי לחצו כאן 
 
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה