קריפטו

הסיוט של כל עובד: בכיר בבורסת הקריפטו ביננס מוחזק באפריקה כבן ערובה

מזה שמונה חודשים שבכיר בבורסת הקריפטו ביננס כלוא בניגריה, אליה הגיע לנהל מו"מ עם רשויות המדינה בשם החברה. ממשלת ניגריה מודה בגלוי כי מעצרו נועד להפעיל לחץ על בורסת הקריפטו. מצבו הבריאותי קשה
שרון בירקמן | 
ביננס (צילום pixabay)
טיגראן גאמבריאן, בכיר בבורסת הקריפטו ביננס, נמצא במאסר בניגריה מאז פברואר 2024. בכירים לשעבר ברשות המיסים האמריקנית (IRS) טוענים כי גאמבריאן מוחזק כבן ערובה.
ריצ'רד וובר, לשעבר ראש אגף החקירות ברשות המיסים, התראיין בפודקאסט "Designated" ב-3 באוקטובר וסיפר על המציאות הקשה בכלא קוג'ה, שם כלוא גאמבריאן יחד עם טרוריסטים ו"אנשים מהגרועים ביותר". לדבריו, מדובר במצב בלתי נתפס שבו עובד של חברת קריפטו, אשר ניסה לפתור סוגיות ציות (compliance), מוצא את עצמו כלוא בתנאים קשים לצד עבריינים מסוכנים.
"אנחנו מדברים על בית סוהר שמחזיק אנשים מאוד רעים, כולל טרוריסטים, וכאן יש לנו אדם שהיה בעבר גורם אכיפת חוק בכיר ושהקדיש את חייו לשירות הציבורי. הוא מוצא את עצמו בכלא ללא שום סיבה מוצדקת", אמר וובר. הוא קרא לממשלת ארצות הברית לפעול למען שחרורו.

גאמבריאן נעצר בפברואר 2024 במהלך נסיעת עסקים לניגריה; גאמבריאן, סוכן פדרלי לשעבר בארצות הברית, נשלח לניגריה כדי להתמודד עם חששות רגולטוריים מצד גורמים ניגריים לאחר הביקורת העולמית שספגה ביננס. ניגריה היא שחקנית מרכזית בשוק הקריפטו הגלובלי, וממשלתה טענה כי ביננס הקלה על הברחת הון מהמדינה ובכך תרמה לקריסת הנירה, המטבע הרשמי של המדינה.
בינואר 2024, ערך גאמבריאן פגישות עם מחוקקים ניגריים שטענו כי ביננס מתחמקת מתשלומי מס ועוברת על חוקי הלבנת הון. הוא עזב את המדינה וחזר אליה שוב בפברואר לאחר שהובטח לו מעבר בטוח. הפגישות התדרדרו במהירות עד שב-26 בפברואר, גאמבריאן ועמיתו, נדים אנג'רוואלה, נעצרו על ידי רשויות הביטחון הניגריות ללא האשמות רשמיות. השניים הוחזקו קרוב לחודש בבית הארחה במימון ממשלתי, עד שהועברו למתקן הכליאה קוג'ה. גאמבריאן הואשם בהעלמת מס והלבנת הון.
חבר הקונגרס האמריקני פרנץ' היל תיאר את גאמבריאן כ"כלי במשחק הפוליטי הניגרי". זאת, לאחר שממשלת ניגריה הודתה בגלוי כי משפטו הוא אמצעי להפעלת לחץ על ביננס. לדברי וובר, "טיגראן נמצא בכלא כבר יותר ממאתיים ימים, כמעט שמונה חודשים, ואף אחד לא יודע מה הוא עשה. אפילו ממשלת ניגריה לא בטוחה מה האישום המדויק נגדו, ובכל זאת הם ממשיכים להחזיק אותו שם". כאמור, גאמבריאן הואשם בהעלמת מס, אך ההאשמות כנגדו בוטלו והגשתן תוקנה כנגד ביננס.
מצבו הבריאותי של גאמבריאן התדרדר באופן משמעותי במהלך המאסר. הוא סבל ממלריה, דלקת ריאות ודלקת שקדים, ומסרטון שפורסם במהלך דיון בבית המשפט באבוג'ה בתחילת ספטמבר, נראה כי אינו מסוגל ללכת ללא קביים בשל פריצת דיסק שלא טופלה. 
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה