כסף וצרכנות

מענקים חדשים למאות אלפי ישראלים: ביטוח לאומי בבשורת ענק

אחרי ששר האוצר בצלאל סמוטריץ' סיפר כי מאות אלפי הורים יאבדו נקודת זיכוי על ילדיהם בני ה-6 עד 12, כעת תינתן נקודת הזיכוי במס להורים לילדים בגילאים 13 עד 18 כאשר מדובר על מאות אלפי הורים בסך הכל בישראל ואף למעלה ממיליון. שווי נקודת זיכוי במס: 2,820 שקל
מערכת ice |  4
מענקים מביטוח לאומי (צילום shutterstock, unsplash)
אחרי שפגה הוראת השעה שהרחיבה את מתן נקודות הזיכוי במס הכנסה להורים לילדים בגילאי 6 עד 12, אמש (שלישי) האריך אותה שר האוצר בצלאל סמוטריץ' גם לשנה הקרובה במסגרת הצגת התקציב. מדובר בהוראת שעה אותה יזם שר האוצר הקודם, אביגדור ליברמן. הוראת השנה רלוונטית ליותר מ-600,000 הורים שזוכים לתוספת שכר נטו של עד אלפי שקלים בשנה. אבל מסתבר שלא הכל רע. מדובר בסכום של כ-2,800 שקל לשנה.
סמוטריץ' גם אמר שהוא מקווה כי יאושרו נקודות הזיכוי הנוספות במס להורים לגילאי 13-18 כבר בשנה הקרובה, וראש אגף התקציבים, יוגב גרדוס, הוסיף כי יש כוונה לזרז זאת: "אבל כדי שזה יקרה זה חייב לחול על כל השנה ולכן אנחנו עובדים איך אפשר יהיה לעשות את זה". 
שר האוצר החדש בצלאל סמוטריץ' החליט על הרחבת טווח הגילאים של הילדים שיזכו את הוריהם בנקודת הזיכוי במס ותעמוד מ-6 עד 18.  כך למעשה בקיץ הקרוב יזכו משפחות רבות שבהן הורים לילדים עובדים ומשלמים מיסים לתוספת של מאות עד אלפי שקלים למשכורתם. כאשר ההטבה תכנס ביוני 2023, אך רטרואקטיבית מינואר 2023.
עד להתקנת הוראת שעה זו, ניתנו נקודות הזיכוי להורים לילדים עד לגיל 5 בלבד. הוראת השעה תיקנה עיוות היסטורי, שכן עלות גידול ילדים לא מסתיימת בהגיעם לגיל 5, ילדים ונוער עד גיל 18 סמוכים בד"כ על שולחן הוריהם. במידה והוראת השעה לא תוארך, הכנסתם נטו של מאות אלפי משקי בית המטופלים בילדים תיפגע באופן מיידי במאות שקלים בחודש. 

באיגוד לשכות המסחר קוראים היום לשר האוצר בצלאל סמוטריץ' להאריך את הוראת השעה, לשקול לקבוע אותה כהוראת קבע ואפילו להרחיב אותה להורים לילדים עד גיל 18. באיגוד טוענים כי מעבר להקלה על ההורים, מדובר בהוראת שעה התורמת רבות לעידוד הפעילות הכלכלית במשק. ביטולה יביא לפגיעה באלפי עסקים, ובכללם עסקים קטנים ובינוניים.  
"ההטבה העלתה את השכר נטו לעובדים שהינם הורים, ללא הטלת עלות על המעסיקים" אומר עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר. בפניה לשר האוצר בצלאל סמוטריץ' טוען לין כי "הפגיעה בשכר משקי הבית תביא לפגיעה מיידית גם ברכש סחורות ושירותים המאפיינים את הצרכים של משפחות עם ילדים, לרבות ביגוד, הנעלה, צעצועים ומזון, תוך פגיעה בתוצר ובתעסוקה".  
לדברי לין, המשמעות הנוספת של ביטול הוראת השעה היא לחצים שיופעלו על המעסיקים להעלאות שכר. "עובדים רבים, בעלי משפחות וילדים קטנים יאלצו להתמודד לא רק  עם יוקר מחיה גובר, התייקרות המשכנתאות ומחירי החשמל, אלא גם עם קיצוץ של מאות שקלים בהכנסתם החודשית. כתוצאה מכך יווצרו לחצים על המעסיקים להעלאות שכר לצורך פיצוי על הפגיעה בשכר נטו" אומר לין.
באיגוד לשכות המסחר טוענים, כאמור, כי יש חשיבות רבה לפעול להארכת הוראת השעה ואף לשקול את קביעתה כהוראת קבע. בנוסף, באיגוד קוראים לשר האוצר לשקול את הרחבתה להורים לילדים עד לגיל 18.
תגובות לכתבה(4):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 4.
    ומה עם הקשישים שנאלצים
    אזרח ותיק 03/2023/05
    הגב לתגובה זו
    2 1
    לבחור בין אוכל לבין תרופות.
    סגור
  • 3.
    לפנק לפנק לפנק את גדודי הילדים של החרדים מהכסף של האזרח
    חן 03/2023/05
    הגב לתגובה זו
    2 0
    על מי אתה עובד .מרוקן את הקופה
    סגור
  • 2.
    תבורכו
    אמיר 03/2023/04
    הגב לתגובה זו
    0 2
    שאלה האם כל הורה מקבל את ההטבה הכוונה אם זוג ההורים עובדים אחד ההורים זכאי או שניהם
    סגור
  • 1.
    הכל שקר
    ללל 03/2023/04
    הגב לתגובה זו
    1 0
    הכל שקר
    סגור