כסף וצרכנות

האם אפל תגרום להוזלת המחיר בנטפליקס וספוטיפיי?

בשנים האחרונות התלוננו ספוטיפיי ואפליקציות נוספות כי אפל כופה עליהן לגבות מחיר יקר על שירותיהן. כעת, אפל לקחה להן את התירוץ למחירים הגבוהים – מה יקרה עכשיו?
יאיר מור | 
סניף אפל בתאילנד (צילום vecteezy)
אפל הודיעה לפנות בוקר (חמישי) על שינוי דרמטי בחנות האפליקציות שלה, שעשוי להוביל בהמשך לירידת מחיריהם של שירותים שמסופקים דרך אפליקציות.
בהודעה, שלוותה בשינוי של מדיניות חנות האפליקציות, נכתב כי החל מהיום מפתחי אפליקציות "רשאים להגיש בקשה לזכאות לקישורים חיצוניים לחשבון, כדי לספק קישור אינפורמטיבי בתוך האפליקציה לאתר שנמצא בבעלות או אחריות המפתח במטרה ליצור או לנהל חשבון". במלים אחרות, אפליקציות שגובות תשלום על שירותים יוכלו לגבות את התשלום באתר חיצוני, ולא דרך מערכת התשלום של אפל, שגובה עמלה של 15% או 30% על כל תשלום (תלוי ברווח השנתי של המפתח).
השינוי הוכרז בספטמבר הקודם, בעקבות פשרה של אפל עם נציבות הסחר ההוגן ביפן, שחקרה אותה על התנהלות בלתי תחרותית בגביית עמלות על מנויים לשירותים שקיימים גם במקומות אחרים, וכך יוצרת חוסר איזון בהכנסות של החברות המספקות את השירותים ממשתמשי אפל מול משתמשים אחרים. בתגובה, הודיעה אפל בספטמבר כי תאמץ את מסקנות הנציבות, ואף תיישם אותן לא רק ביפן אלא בעולם כולו.
עם זאת, השינוי תקף רק לגבי "אפליקציות קריאה" – הגדרה שכוללת, לדברי החברה, כאלו ה"מספקות תוכן שכבר נרכש או מנויי תוכן למגזינים, עיתונים, ספרים, קול, מוזיקה או וידאו דיגיטליים". במלים אחרות: נטפליקס וספוטיפיי יוכלו לגבות תשלום באמצעות אתר חיצוני, שבו לא יצטרכו לשלם עמלות לאפל, אך משחקים ואפליקציות אחרות שמציעות "טובין ושירותים דיגיטליים לרכישה בתוך האפליקציה" עדיין ייאלצו למכור אותם אך ורק בתוך האפליקציות ולשלם עמלות לאפל.
 
האפשרות לא תהיה פתוחה לכולם, אלא רק למפתחים שיגישו בקשה ויאושרו על ידי אפל. בנוסף, אם משתמשי האפליקציות יעדיפו לבצע את רכישת המינויים או התוכן מתוך האפליקציה ולא באמצעות האתר החיצוני – מערכת התשלומים של אפל תמשיך לגבות את העמלות הרגילות על כל תשלום.
השינוי הדרמטי הזה מגיע כשבוע לאחר שגוגל הודיעה על פיילוט דומה, במסגרתו התירה לספוטיפיי לגבות את דמי המנוי שלה דרך אתר חיצוני במקום מערכת התשלומים המובנית בחנות האפליקציות לאנדרואיד ולחסוך לעצמה את העמלות.
בשנים האחרונות טענו ספוטיפיי וחברות אחרות שלהן אפליקציות פופולאריות שמוצעות למשתמשי סמארטפונים כי העמלות של אפל וגוגל מאלצות אותן לגבות יותר על השירותים שלהן. לכן, הצעדים האחרונים של שתי הענקיות אמור, לכאורה, להביא לירידת מחירי השירותים הללו. השאלה היא האם זה אכן יקרה.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה