כסף וצרכנות
הכלכלן הראשי: ישראל שיאנית במיסוי על הדלק. כמה זה עלה לנו?
מנתונים שמפרסם אגף הכלכלן הראשי עולה כי הגבייה מבלו על דלקים ב-2022 ירדה ל-1.1% מהתוצר, לאחר שבשיאה ב-2010 עמדה על 1.8%. מעבר לכלי רכב חסכוניים ודחיפה לכלי רכב חשמליים צפויים להעמיק את הירידה בגבייה בשנים הקרובות
בשנת 2022 הסתכמה הגבייה מבלו על דלק ב-18.9 מיליארד שקל, כ-1.1% מהתוצר המקומי הגולמי, כך מפרסם היום אגף הכלכלן הראשי במשרד האוצר במסגרת פרק מיסוי דלקים מתוך דוח הכנסות המדינה לשנת 2022.
הבלו על בנזין עמד ב-2022 על 2.80 שקל לליטר, ירידה ריאלית של 13% לעומת 2021, בעקבות החלטת שר האוצר להפחית את הבלו כדי למתן את השפעת העלייה החדה במחיר הנפט העולמי על המחיר לצרכן. בדצמבר 2022, הבלו היה 44% מהמחיר של ליטר בנזין, אם כי בממוצע בשנת 2022 משקלו ממחיר ליטר בנזין עמד על 41%. המע"מ היווה כ-15% ממחיר ליטר בנזין, כך שיחד עם הבלו, המיסוי מהווה 59% מהמחיר לצרכן של בנזין.
(מקור הנתונים: משרד האנרגיה ועיבודי הכלכלן הראשי)
ההכנסות ממיסוי דלקים עמדו, כאמור, על 1.1% מהתוצר בשנת 2022 והן במגמת ירידה מתמשכת מאז השיא של 1.8% מהתוצר בשנת 2010. מדובר בירידה מצטברת של 0.7% מהתוצר, כ-11.8 מיליארד שקל. ירידה של כ-1.9 מיליארד שקל נבעה מהפחתת השימוש בסולר עתיר המס ובפחם לייצור חשמל והחלפתם בגז טבעי במיסוי מופחת; כניסת כלי רכב חסכוניים בדלק הובילה לירידה של 6.1 מיליארד שקל נוספים (על פי התחזיות באוצר, המעבר ההדרגתי לכלי רכב חשמליים יעמיק את הירידה בגבייה בשנים הבאות); ירידה של 3.8 מיליארד שקל נובעת מכך שהבלו לא הוגדל כדי להתאים לצמיחה הכלכלית ולמרות שעלות הדלק עלתה, הגבייה ממס הבלו לא גדלה באופן יחסי.
עוד ב-
הבלו על ליטר בנזין בישראל עמד בשנת 2022 על 0.83 דולר לליטר, גבוה יותר מכל מדינות האיחוד האירופי; יוון במקום השני עם 0.76 דולר לליטר; זאת, כאשר ממוצע הבלו על בנזין במדינות האיחוד האירופי בשנת 2022 עמד על 0.55 דולר לליטר. זהו היפוך מגמה לעומת נתוני 2020, בהן ישראל היתה במקום השני עם 0.92 דולר לליטר. הירידה בבלו הן ברוב המדינות באיחוד האירופי והן בישראל נבעה מתגובת המדינות לעליית מחירי הנפט בעולם.
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(0):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה