כסף וצרכנות

אושר עד או יש חסד: איזו רשת מזון חרדית משתלמת יותר

רשתות המזון החרדיות נחשבות כרשתות מזון זולות. אך גם ברשתות אלו יש פערים ניכרים ביניהם ותחרות רבה על מוצרי השרות. ice בדק ומצא, בשיתוף מכון החקר והקמעונאות בראשותו של ד"ר חזי גור מזרחי, איזו רשת מזון חרדית היא המשתלמת ביותר
ענת סימן טוב | 
ice בדק ומצא (צילום shutterstock)
בקרב המגזר החרדי, דפוסי הצריכה מונעים במידה רבה על ידי נאמנות להכשרים מסוימים. בניגוד לצרכנים חילונים, שמעדיפים מותגים על בסיס איכות, מחיר או מיתוג, הצרכן החרדי יבחן קודם כל את רמת הכשרות של המוצר. מה שיוצר תחרות עזה בין מותגי ההכשרים עצמם, כשמותגים אלו שואפים להתרחב ולפנות לכלל הקהילות והזרמים. עבור מותגים אלו, לא מספיק לעמוד בדרישות ההלכתיות הבסיסיות – הם שואפים להגיע לדרגות כשרות גבוהות שימשכו זרמים מחמירים במיוחד.
עם זאת, למגזר החרדי יצא מוניטין של מגזר שבו סל הקנייה זול יותר. התדמית הזו, שנמצאת עמוק בתודעה הישראלית, אינה תמיד נכונה. לשם כך, מכון החקר והקמעונאות בראשותו של ד"ר חזי גור בשיתוף ice, ערך סקר שוק בין תשע רשתות שיווק הפונות למגזר החרדי מגלה תמונה מורכבת ומגוונת, עם פערי מחירים משמעותיים בין רשתות שונות.
הבדיקה נעשתה עם סל קנייה זהה של 120 פריטים הכוללים מוצרי חלב, ירקות, מוצרי טיפוח, בישול, אפייה, מכולת ודגים. הסל הזול ביותר יצא של רשת "יש חסד" (מותג חרדי של שופרסל) עם סל של 1,543.90 שקלים ואילו הסל היקר ביותר הוא של רשת "מעיין 2000" עם סל של 1,836.51 שקלים.


פער המחירים בין שתי הרשתות עומד על קרוב ל-300 ש"ח, כלומר כ-20%. גם רשתות כמו "אושר עד" ו"נטו חיסכון" מתחרות באופן צמוד על המחירים הזולים, בעוד רשתות אחרות, כמו "מעיין 2000" ו"נתיב החסד", ממוקדות יותר בשירות ובפתרונות מותאמים.
ככל שהמגזר החרדי גדל, הצרכים משתנים, והצרכנים החרדים הופכים מודעים יותר למחירים ולהבדלים בין רשתות. לאור הנתונים בסקר, ברור כי המיתוס שהמגזר החרדי תמיד קונה בזול אינו מחזיק מים – ישנן רשתות יקרות שמצליחות בזכות נאמנות לקהילה, התאמה תרבותית ושירות ייחודי.
הסקר מדגיש את חשיבות השקיפות עבור הצרכנים החרדים: בחירה נבונה ברשת יכולה לחסוך מאות שקלים בחודש. התחרות בשוק לא רק משרתת את הצרכנים החרדים, אלא גם משמשת כקרש קפיצה לרשתות להתרחב ולפנות לקהלים רחבים יותר.

האם זול יותר במגזר החרדי? התשובה מורכבת. כן, ישנן רשתות זולות יותר שמובילות את השוק החרדי, אך הן אינן היחידות. פערי המחירים בין רשתות שונות במגזר החרדי הם משמעותיים ומחייבים את הצרכנים לבצע השוואות מושכלות. התדמית המוכרת של "מחירים זולים במגזר החרדי" מתגלה כעוד מיתוס שראוי לבחון מחדש.
הסקר נכון לתאריך 4-12-2024 מבוסס דיווח מחירי רשתות המזון לאתר משרד הכלכלה ומעובדים באמצעות אתר פרייסז.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה