כסף וצרכנות

קונים ברשת? אתם חייבים להכיר את הכלי הזה לפני

חודש הקניות מביא עימו המון קניות גדולות וקטנות. לרוב כשאנו מחפשים מוצר גדול, אנחנו נחפש אחריו גם חוות דעת בכדי לדעת את טיב איכות המוצר, איך איך נדע באמת שהחוות דעת הן אכן אמיתיות ולא מזוייפות
ענת סימן טוב | 
נובמבר חודש הקניות הגדול (צילום shutterstock)
אנו נמצאים בחודש הקניות, בו המבצעים הם לאל הפסקה ואנחנו מתפתים וקונים עוד ועוד דברים. כשמדובר במוצרים גדולים ויקרים, לרוב אנחנו בודקים חוות דעת עליהם טרם הרכישה, על מנת לבדוק שהמוצר אכן שווה את כספו. אך השאלה, הגדולה איך נדע שהחוות דעת הן אמיתיות.
לפני כשנתיים, פורסם כי, אמאזון תובעת אלפי מנהלים של קבצות פייסבוק שעודדו ביקורות מזויפות. בהתחשב בכך שכמות המוכרים באמאזון גדלה בכמות משמעותית, מדובר בבעיה של ממש ואף מלחמה יומיומית נגד הזיופים הללו.
מודעות בפייסבוק מציעות הצעה אטרקטיבית: אתם רוכשים מוצר באמאזון, משאירים ביקורת של חמישה כוכבים ובתמורה מקבלים את המוצר. לאחר כמה ימים, אתם מקבלים  גם זיכוי לחשבון באמצעותו שילמתם. מנגד, אפשר גם להשאיר ביקורות שליליות למוצרים מתחרים.
מה המוכרים מרוויחים? זה כבר פשוט, דירוג גבוה למוצרים שלהם מוביל לכך שאלו יופיעו בעמודים הראשונים של החיפוש, הנראות תהיה בולטת יותר וכתוצאה מכך המכירות יעלו בהתאם.
בחברת אבטחת המידע ESET ישראל, מציינים כי קיימים כלים ושירותים אוטומטיים שמבצעים בדיקות לפי קישור של מוצר אותו רוצים לקנות, כמו Fakespot.com , הוא אחד הכלים הפופולריים לבדיקת אמינות ביקורות (אמאזון, ebay ועוד). בעבר ניתן היה לעשות בדיקה באתר עצמו, אך כעת יש צורך בהתקנת תוסף. התוסף בודק את האותנטיות של הביקורות באמצעות 20-30 מודלים שונים של למידת מכונה שמטרתם לנתח כיצד אנשים כותבים, לזות קישורים מקבוצות קידום מכירות וגם לנתח פרופילים של משתמשים שמעניקים ביקורות ומבצע בדיקה של מספר מדדים כמו ביקורות שנמחקו, חזרה על מילים וביקורות זהות ולבסוף נותן ציון לאמיתות הביקורות. אך בנוסף לשירותים האוטומטיים ב-ESET מוסיפים כי, גם אנחנו יכולים לעשות בדיקת לגיטימיות של ביקורות בעצמנו ולזהות ביקורות מזויפות במספר דרכים:
1. השתמשו בראש שלכם – שימו לב לסימנים יוצאי דופן בטקסט, איות ודקדוק לקויים, פירגונים, מחמאות ותיאורים שאינם מאימים למוצר.
2. ריבוי ביקורות בזמן קצר – אם אתם רואים ביקורות שניתנו בחלון זמן קצר, הם יכולים להיות חלק מקמפיין של מוכר כדי לשפר את הדירוג באמצעות דירוגים מזויפים. כך למשל 20 ביקורות בתוך חצי שעה עם דירוג של חמישה מתוך חמישה כוכבים, ככל הנראה לא יהיו אמיתיות.
3. ביקורות דומות – אם רצף הביקורות נראה זהה עם תגובות קצרות, ככל הנראה גם זה מזויף.

4.שימוש בשפה גנרית – אם הביקורת משתמשת במילים בודדות כמו "נהדר, מעולה, מצוין", יכול להיות שמשתמשים במנגנון אוטומטי על מנת לתת את הביקורת הזו לכמה מוצרים במקביל.
5.שימוש בשפה שיווקית מאוד - 'המוצר הזה הוא ייחודי ומהפכני', 'כולם צריכים לקנות אותו' או גם שימוש בביטויים כמו 'זוכה-פרסים', 'אחד ויחיד' או 'מיוחד במינו',  צריכים להדליק אצלכם נורה אדומה. גם שימוש רב מדי בשם המוצר יהיה בעייתי, "המוצר nj77 הוא נהדר, nj77 הגיע מהר מאוד ועובד מצוין".
6. ביקורות שליליות במיוחד – גם הן עלולות להיות מזויפות, ובדרך כלל זו תהיה טקטיקה של רמאים שמנסים להרוס ולהפריע למוכרים לגיטימיים.
7.מי המשתמש שנתן את הביקורת - ישנם אתרים (אמזון ועלי אקספרס למשל) בהם תוכלו ללחוץ על שם המשתמש שנתן את הביקורת, וכך לראות את כל הביקורות שלו, במידה והוא אינו אדם אמיתי, ככל הנראה תוכלו לגלות זאת מביקורות שמנוסחות באופן זהה לשלל מוצרים או מריבוי ביקורות שניתנו באותו תאריך.
8.בחרו משפט ובדקו אותו - ניתן גם לקחת משפט מפתח מהביקורת ולהעתיק אותו למנוע החיפוש. שם תוכלו לראות האם המשפט חוזר על עצמו באתרים שונים או למוצרים שונים.
9. קראו רק את הביקורות שאינן קיצוניות – הכוונה היא לביקורות שאינן של כוכב 1 או 5 כוכבים. בדרך כלל הביקורות שבאמצע הן של לקוחות אמיתיים שמעלים גם נקודות שהן יותר רלוונטיות למוצר.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה