כסף וצרכנות

חודש הקניות: כך תצלחו את המשך החודש בשלום

חודש הקניות מלא רצונות ברכישות שלפעמים הן מיותרות, ולא כדאיות. יום המבצעים הקרב ובא והענק ביותר בחודש זה, זהו הבלאק פריידי שהוא יום מבצעים ישראלי ובינ"ל. רגע לפני שאתם מתפתים לקניות, כך תשמרו על הכיס שלכם
ענת סימן טוב | 
קניות (צילום shutterstock)
המציאות הכלכלית המורכבת בישראל בשנה האחרונה, על רקע עלייה ביוקר המחיה ומציאות של מלחמה מתמשכת, יוצרת אתגר מיוחד עבור הצרכן הישראלי. במצב כזה, רבים מחפשים דרכים לחסוך ולהתנהל כלכלית בצורה חכמה יותר. מצד אחד, חגי הקניות של נובמבר, ובראשם הבלאק פריידי, מציעים הזדמנויות לחיסכון אמיתי ופחד לפספס הנחות משמעותיות על מוצרים שנמנענו מלרכוש במהלך השנה בשל המחיר הגבוה, ומנגד, ישנו חשש ברור להיכנע לפיתוי, לבזבז יותר מהמותר, ולהכניס את עצמנו להוצאות לא נחוצות. ריכזנו עבורכם מספר טיפים שיעזרו להימנע מהפומו ולעשות סדר בראש לגבי אילו מוצרים כדאי לרכוש ולמה, כיצד להימנע ממלכודות צרכניות, ומהם העקרונות המרכזיים שיסייעו לשמור על תכנון כלכלי בר-קיימא.
1. מבצעים על שירותים שיכולים להניב רווחים כלכליים עתידיים
במקום לרכוש מוצרים חומריים בלבד, חפשו מבצעים על קורסים מקוונים, מנויים לאתרי תוכן, או אפילו פעילויות חווייתיות שיכולות לשדרג את רמת הידע או ההנאה שלכם. מדובר בהוצאה שיכולה להניב רווחים לאורך זמן ולהוסיף ערך מבלי להכביד על המרחב הפיזי בבית.
2. השקעה במנויים שמפחיתים הוצאות יומיומיות.
במקום לרכוש מוצרים בודדים, שקלו לנצל מבצעים על מנויים שמפחיתים הוצאות קבועות. לדוגמה, מנויים לשירותי מוזיקה, ספרים דיגיטליים, תוכנות לעבודה מהבית או משלוחי מזון יכולים לספק גישה מתמשכת לתכנים ושירותים מבלי לשלם עבור כל מוצר בנפרד.
3. היערכות לצרכים עתידיים ומעבר למבצעים הנוכחיים
ישנם מצבים שבהם כדאי לרכוש בבלאק פריידי כהכנה למצב או לשינוי חיים צפוי. לדברי מאיה טיטו- שועה, מנהלת פרסום ודיגיטל ביבואנית טי אנד איי, אם ילדכם מתכונן לגיוס לצה"ל לצה"ל למשל, זהו הזמן המושלם לחשוב צעד קדימה ולקנות פריטים שיכולים לשרת אותו במהלך השירות, כמו פריטי הלבשה תחתונה מנדפי זיעה, גרביים איכותיות או שעון עמיד לשטח. במקרים רבים, פריטים אלה יהיו יקרים יותר במהלך השנה מחוץ לעונת המבצעים. לילך קדמי, מנהלת בשיווק של אינטרסן, יבואנית מותגי הילדים NUBY ו-טוליפס מוסיפה כי הדבר נכון גם לימי הולדת קרבים ואירועים נוספים ידועים מראש אליהם אנו נדרשים לקנות פריטים או להביא מתנה.

הערכות לקיץ הבא
4. בחינת רלוונטיות וערך שימושי לטווח הארוך
דניאל רבני, סמנכ"ל רשת ההנעת הנוחות הלב הכחול מציע, נצלו את ההזדמנות לרכוש מוצרים שניתן להפיק מהם תועלת ממושכת גם מעבר לעונה הנוכחית. לדוגמה, בתחום האופנה וההנעלה, בחרו בפריטים קלאסיים שיישארו רלוונטיים בשנה הבאה כמו מכנסי ג'ינס איכותיים או סנדלי עור - כך לא תמצאו את עצמכם עם פריטים לא עדכניים בעונה הבאה. לעומת זאת, אם אתם מוצאים פריט מאוד טרנדי במחיר אטרקטיבי, חשבו היטב האם הוא מתאים לשימוש מיידי ולא לטווח ארוך.
5. קנייה מרוכזת של מוצרים קבועים (אבל לא רק לצורך החיסכון)
רכשו מראש מוצרים שאתם משתמשים באופן קבוע ותדיר במהלך השנה. בלאק פריידי הוא זמן מצוין לרכוש כמה יחידות ממנו, ובכך לחסוך כסף ולמנוע את הצורך בקניות מיותרות לאורך השנה, מציעה אור פוקס, בעלים של מותג הקוסמטיקה המקצועית מעבדות היקארי. מעבר לחיסכון. רכישה מרוכזת מבטיחה גם זמינות - לדוגמה, אם יש שאתם יודעים שלא תמיד במלאי. עם זאת חשוב לבדוק במוצרים מסוימים כמו מוצרי טיפוח שתאריך התפוגה רחוק.

פתרון לטווח ארוך, סולתם
6. התמקדות במוצרים שתורמים לחוויית חיים איכותית ומהווים השקעה לטווח ארוך
נצל את המבצעים כדי להשקיע במוצרים שיעלו את רמת חוויית החיים האישית שלכם, לאו דווקא כי הם נחוצים כרגע, אלא כי הם ישפרו באופן משמעותי את האיכות של השגרה שלך מציעה מיטל עובדיה, מנהלת השיווק של המותג סולתם. לדוגמה, כלי מטבח איכותיים כמו סירים עמידים או מכשירים חכמים לאפייה לאוהבי הבישול והאירוח. מדובר בהשקעות שעשויות להחזיק לשנים רבות, כך שבסופו של דבר מדובר בחסכון אמיתי.
 
6. שימוש חכם באתרים ואפליקציות להשוואת מחירים והימנעות ממלכודות צרכניות
חשוב לבדוק באמת את המחירים ולוודא שהנחות הן אמיתיות. מעבר להשוואת המחירים המסורתית, ישנם כלים המאפשרים לכם לעקוב אחר מגמות המחירים לאורך זמן, כמו אפליקציות מעקב המתריעות כאשר המחיר יורד בפועל – מה שמאפשר לכם לבחון אם זהו הזמן הנכון לרכוש או להמתין. ישנם אתרים ואפליקציות להשוואת מחירים ובדקו את תנאי המבצע לעומק. לדוגמה, אפליקציות כמו PRICEZ מאפשרות מעקב אחרי ירידות מחירים בסופרמרקטים ובחנויות הפארם, כך שתוכלו לזהות את ההנחה הטובה ביותר. בנוסף, קיימות אפליקציות כמו PRICE DROP, המאפשרות קבלת התראות על ירידת מחירים – מה שמאפשר לרכוש מוצר בדיוק כאשר הוא משתלם ביותר. הימנעו גם ממבצעים שמפתים לקנות יותר ממה שתכננתם, וודאו שההנחה אמיתית ולא כוללת תנאים שמחייבים רכישות נוספות.
7. העצה הגרועה ביותר: המלצה לא לחכות עם הרכישה
אחד המרכיבים הפסיכולוגיים של חגי הקניות הוא תחושת ה"מהר מהר, סיגרו עסקה", ומדריכים שונים שמתפרסמים לקראת החגים כוללים המלצה כמעט זהה: ראיתם משהו? שימו בסל ורכשו, המלאי מוגבל. זוהי מלכודת שבנויה על הטיית ה-FOMO. ללא "החגים" הממוצאים, הרשתות מבצעות הוזלה של מוצרים שונים בהתאם למלאים ולהיצעים. החלטתם לרכוש פריט מסוים? מלבד סקר מחירים בין ספקים שונים, עדיף להכניס את המוצר בו אתם חפצים לסל הקניות שלכם, להמתין, ולעקוב אחריו מספר שבועות על מנת לראות את התנודות במחיר. בנוסף, כאשר הפריט בסל שלכם, לא מן הנמנע שתקבלו קופונים נוספים על מנת לעודד אתכם להשלים את העסקה. זכרו: הרשתות מעוניינות לחסל מלאים עד סוף שנת המס בדצמבר, ולכן לקראת סיום השנה, ייתכנו מבצעים הרבה יותר אטרקטיביים. 
8. העלויות הנסתרות – כך תזהו אותן במהירות
לרכישות שאנו מבצעים בחו"ל מתווספות עלויות שלא תמיד נלקחות בחשבון בעת הרכישה. דנה הירשברג, (עו״ד), שותפה בקבוצת bttr clubs מציינת כי: "כאשר קונים באתרים בינלאומיים, סליקת האשראי מחויבת בעמלת המרת מטבע. ברוב כרטיסי האשראי מדובר בעמלת המרה גבוהה של 3%, אבל ישנם מועדוני לקוחות שמציעים עמלת המרה של 1% בלבד. אם אתם מתכננים רכישות בהיקף ניכר, שווה לעשות סקר שוק על תנאי עמלת ההמרה לפני רכישה". 
אחד הקטליזטורים העיקריים להתפתחות חגי הקטניות היא ההתפתחות הטכנולוגית המהירה של עולמות הפינטק שמחייבת את הצרכנים לבגרות והבנה. שמוליק בן טובים, נשיא מרכז הפינטק הישראלי, מציין כי "חשוב להבין לפני שמבצעים את הרכישה מהי עלות פריסת תשלומים, האם יש יכולת לביטול עסקאות, מי הכתובת שמאחורי השירות והאם היא בעלת רשיון מתאים למתן השירותים באופן מפוקח ואמין, שכן גופים אלו מחוייבים לעמוד בהוראות להגנות סייבר". אייל שמעוני, סמנכ"ל מוצר ב-Hyp, מציין בהקשר זה כי: "תקופות של מתח ביטחוני וכלכלי, מגבירים את הנטייה לעוקצים, ואנו רואים את הישראלים בוחרים לשלם באפליקציות גדולות ובטוחות יותר כמו גוגל פיי ואפל פיי. כיום תשלומים בפלטפורמות אלו מהווים כ-30% מכלל העסקאות אונליין".
9. מהי באמת האלטרנטיבה לחולצה ה-20 בארון? 
חגי הקניות נועדו לתמרץ אותנו להסיט כסף לצריכה שוטפת. כאשר יש לנו כסף פנוי, האלטרנטיבה לצריכה השוטפת זו השקעה, שבטווח הבינוני והארוך היא זו שתהווה בסיס להגדלת ההון המשפחתי. לפני ביצוע רכישה, כדאי לשאול את עצמינו מה יביא יותר תועלת – החולצה ה-20 בארון, או הפניית הכסף הנ"ל להשקעה. מומלץ אפילו לשים את הפריטים שאתם מעוניינים בהם בסל הקניות, ולהמתין יומיים לפני ביצוע הרכישה. אחרי יומיים, על כל פריט שיורד מהסל – הפנו את הסכום שהייתם מוכנים להקצות לרכישה שלו, להשקעה.  אלעד בנבג'י מייסד ומנכ"ל משותף של אפליקציית ההשקעות בלינק מציין כי: "התרבות השלטת בעולם המערבי היא תרבות הצריכה, ואין כמעט פרסום עידוד או הכוונה להשקעה, שהיא האלטרנטיבה להוצאת הכספים. ההתפתחויות הטכנולוגיות הפכו השקעה לנגישה הרבה יותר, ללא מינימום נדרש להשקעה, וללא סיבוכים או עמלות מיותרות. כשאתם קונים חולצה ברגע שיצאת מהחנות ערכה יורד כשמשקעים במניה היא יכולה גם לעלות
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה