כסף וצרכנות

המחירים בסופרים בארץ יהיו כמו בברלין? "תחסכו 6,000 שקל בשנה"

שר הכלכלה ניר ברקת אמר בכנס מיוחד של איגוד לשכות המסחר בעקבות הרפורמה "מה שטוב לאירופה, טוב לישראל": "המחירים במרכולים בתל אביב ובבאר שבע יהיו כמו בברלין. בדקנו וגילינו שההנחה יכולה להגיע ל20% מסל השירותים"
מערכת ice |  22
סופרמרקט-אילוסטרציה (צילום shutterstock)
איגוד לשכות המסחר ערך היום (שני) כנס מיוחד כדי לדון בהשפעות הרפורמה "מה שטוב לאירופה, טוב לישראל" שעברה לאחרונה בקריאה שלישית בכנסת. בכנס, שנערך בחסות משרד הכלכלה והתעשייה ב-VALLEY בכפר סבא, השתתפו נשיא איגוד לשכות המסחר שחר תורג'מן, שר הכלכלה והתעשייה, חה"כ ניר ברקת (בשיחה מרחוק) שר הבריאות, חה"כ אוריאל בוסו, יו"ר ועדת הכלכלה חה"כ דוד ביטן, מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב, יו"ר ועדת הבריאות חה"כ יוני משריקי ורגולטורים בכירים במשק הישראלי
שחר תורג'מן, נשיא איגוד לשכות המסחר, ציין בפתח האירוע: "הרפורמה למעשה אומרת שמה שטוב ל-360 מיליון תושבי אירופה, יכול להיות טוב לישראל. ברפורמה אף הרחיקו לכת, כל תקן – חובת ההוכחה על הגוף/משרד רלוונטי להוכיח למה אם בכלל להחריגו. אנחנו נהיה כלבי שמירה בכל מה שנוגע להחרגות. לא נאפשר, יחד עם גורמים נוספים, החרגות שהרציונל שלהן לא עם שונות במקרים קיצוניים של המדינה שלנו לעומת מדינות אירופה".

צילומים מהכנס: אירית ויינשטיין
יו"ר ועדת הכלכלה, חה"כ דוד ביטן, התייחס בתחילת דבריו לנתוני המדד שפורסמו אתמול ואמר: "אני חשבתי שהמדד יהיה גבוה יותר עכשיו. אני מסתכל על המדד של מי שהולך לקנות בסופר ושם זה יותר מ3.6%". בנוגע לרפורמה ציין ביטן: "חוק 'מה שטוב לאירופה טוב לישראל' חשוב משני היבטים. ראשית, רגולציה. זה רפורמת התקנים. ודבר שני, שהמחירים ירדו כפי שהבטיחו לנו. אני מאמין שהמחירים ירדו עם הזמן כתוצאה מזה. אנחנו נזמן עוד מספר חודשים ישיבה ונעקוב אחר התפתחות הרפורמה".
עוד אמר ביטן: "החוק כפי שהובא לוועדה לא היה שלם ומאוד מחורר, כי הרבה תקנים לא היו צריכים לבוא לידי ביטוי ברפורמה. יש הרבה תקנות וחוקים שבעצם סותרים את הרגולציה באירופה. תיקנו את החוק תוך כדי".
עוד הוסיף ביטן על התוכניות העתידיות: "הרפורמה הנכונה היא רפורמת שיווק. אם מוצר נמצא במדף בברלין, אין סיבה לא להביאו לישראל. הרגולטור של משרד הכלכלה לא יכול ללכת על זה כי אין מספיק ידע וכוח. זו הרפורמה הבאה. אחרי שיהיו תיקוני חקיקה ותקנות ויעשו את זה – יעשו רפורמת שיווק".
שר הכלכלה והתעשייה חה"כ ניר ברקת, הצטרף לכנס בשיחת זום מארה"ב, וטען: "כשנסיים את המלחמה אנחנו נראה קפיצה גדולה בשדרוג של הכלכלה הישראלית". בנושא רפורמת 'מה שטוב לאירופה, טוב לישראל', אמר ברקת כי: "המסר הוא שאנחנו פותחים הרבה הזדמנויות. ישראלים מתעצבנים למה המחירים באירופה וארה"ב יותר זולים - זה בראש ובראשונה בגלל תקינה ורגולציה. מה1 בינואר אפשר להביא יותר מוצרים שלא ניתן היה להביא לפני. עכשיו יש הזדמנות גדולה לעסקים להביא מוצרים משמעותיים מספקים ויצרנים מאירופה".
עוד המשיך ברקת: "אני מכיר כמה קמעונאים ויבואנים חדשים שאמרו שיש כאן הזדמנות אדירה והם מבררים על שותפים חדשים באירופה, ולהביא כבר בקרוב מסה גדולה של סחורה כדי אפשר לייבא לישראל. עוד ציין השר ברקת כי "בדקנו וגילינו שההנחה יכולה להגיע ל20% מסל השירותים. כ-500 שקל בחודש למשפחה בחודש ו-6,000 שקל בשנה. ככל שיבואנים יביאו מסה גדולה יותר של מוצרים, נראה קטגוריות של מוצרים שיירדו בעשרות אחוזים. יהיה מגוון נראות וגם מחיר משתלם. אני רוצה שהמחירים במרכולים בבאר שבע ותל אביב יהיו כמו בברלין".
המשך הכנס עסק בכינון הרפורמה בתחומי האנרגיה, המזון והתמרוקים. שר הבריאות, חה"כ אוריאל בוסו, התייחס לצורך בין השמירה על בריאות הציבור לבין הרצון לפתוח את השוק ולהקל על הרגולציה ואמר: "אנחנו עושים ככל הניתן כדי לצמצם עלויות של מוצרים במזון ובתמרוקים. זו המדיניות שלי וכך אני מנחה את אנשיי. מוזילים עלויות ליבואנים ולצרכנים כאחד. לוודא בכל תוקף שבריאות אזרחים נשמרת כחלק מהמחויבות שלנו. לצד כך, רגולציה מאפשרת וחיזקנו את הפיקוח והאכיפה ודואגים להכשרה ודרגי פיקוח. אימוץ תקינה אירופית נעשה באופן זהיר באופן כן ופתוח עם לשכות המסחר ואחרים שימשיך גם לאחר מכן וכשנביא את התקנות".
עוד הוסיף השר בוסו, כי "התיקון ההיסטורי ישפר את התחרות ויגדל היצע לצרכן. היבואנים היום בשוק בתעשייה הישראלית ייהנו מהשינוי שהובלנו וכך השוק כולו. די להכיר בעובדה שבעבור משרד הבריאות מדובר בשינוי תפיסתי של ממש. מהפך שמשפרת רגולציה שמטיל המשרד ומשפר תהליכים".

יו"ר ועדת הבריאות בכנסת, חה"כ יוני משריקי, שיתף על עבודת הועדה בהכנת החקיקה: "הרפורמה של המזון מהווה לא רק שינוי רגולטורי אלא גם מקשרת את ישראל לכלכה גלובלית עם סטנדרטים בינלאומיים. זה מהוה שינוי גדול בשוק הישראלי. זה הרגע שבו הממשלה והכנסת מאמצים מודל אירופי והצורך בשינוי מעמיק נוכח האתגרים הגלובליים ומקומיים שלפנינו. בדיון על רפורמת המזון הדגשתי לשמוע את המשרדים, תעשיינים, יבואנים – את כולם. לוודא כי תכלית הצעת החוק תביא להורדת יוקר המחיה לצרכן בקצה. שנית, לוודא כי בדרך לעשיית טוב לא נפגע חלילה באף אחד מהגופים המעורבים. אני שמח שלאחר כחודשיים ברצף בכנסת, הצלחנו לעמוד במשימה ולהביא הצעה שמקובלת ומוסכמת על כל הגורמים".
מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב, דיבר על הרצון של אנשי משרדו לקדם את החקיקה במשך שנים רבות: "הצלחנו לאחר למעלה מ-10 שנים של עבודה לממש חזון משמעותי מאוד. אנחנו הרבה שנים הסתובבנו עם תחושה שהפכה לידיעה שהדרך שבה משרד הבריאות מממש את האחריות הרגולטורית שלו לשמור על הציבור מצד אחד שלא יחטא בדרך זאת. תהליכי המזון והתמרוקים היו תהליכים שזזנו קצת ולא היינו בטוחים מה הכיוון הנכון ובסוף הבנו מה הוא היה. היה לנו חשוב שהרפורמות האלה יובלו ויישומו על ידי משרד הבריאות".
עוד הוסיף בר סימן טוב: "אנחנו יוצרים שינוי נכון. אנחנו נמשיך להיות הרגולטור שלכם אבל חלק גדול מהדברים שעשינו עד היום – אתם (בהתייחסו ליבואנים) תיקחו אחריות ותעשו בעצמכם ביחסי שותפות איתנו. נרצה לראות אפקטיביות של המהלך הזה. וזה תלוי בכם במידת הרצינות והאחריות – בניהול מפעלי הייצור ושרשראות האספקה ועוד".
תגובות לכתבה(22):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 21.
    המחירים
    מושיקו 09/2024/18
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לא יעזור כלום כאן זה לא אירופה המחירים רק ימשיכו לעלות ובעלי העסקים יגרפו עוד הון לכיסם
    סגור
  • 20.
    שקרן
    שקרן 09/2024/18
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שקרן
    סגור
  • 19.
    ברקת צריך להתחלף
    אביב 09/2024/18
    הגב לתגובה זו
    0 0
    וכמה שיותר מהר
    סגור
  • 18.
    גם זה לא יעזור כי...
    שבי 09/2024/18
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הבעייה היותר חזקה הם הרגלי הצריכה. לעומת פעם העגלה היום בסופר חצי ממנה זה שטויות שרואים בפירסומות . הדור הצעיר מי שמדריך אותו לצרוך זה הפרסומות .תעברו פריט פריט האם באמת צריך אותו
    סגור
  • 17.
    יזראל מקום ראשון בנוכלות
    רווו 09/2024/17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    פיפי
    סגור
  • טען עוד
  • 16.
    אנחנו כבר נמצא דרך להעלות סתם מחירים (ל"ת)
    שוקי 09/2024/17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 15.
    נתפגש כאן בעוד
    שמ 09/2024/17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שנה ונופתע.דבר לא ישתנה - לא המחירים ,לא המשקלים המוזרים של המוצרים.החברה הענקית שפתחה במכירות בישראל הביאה מוצרים אירופאיים אבל המחיר שלהם זהה למוצרים מקבילים מתוצרת הארץ.כל ההבטחות שהמצב כבר משתנה עם בואה היו הבטחות סרק.אז בעוד שנה נפגשים כאן ותיווכחו שדבר לא השתנה.
    סגור
  • 14.
    דאגו לקמעונאים
    . 09/2024/17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בנו מערך שלם של הוזלות עבור הקמעונאים. מישהו הולך לאכוף שהם הולכים לגלגל את ההוזלות האלו לצרכן?
    סגור
  • 13.
    הפקידים המציאו לנו תקנים, ואנחנו משלמים ובגדול
    מוטי בר-נס 09/2024/17
    הגב לתגובה זו
    1 0
    השירות הציבורי לא רק שהוא מעמסה נוראית על המשק, אלא הוא לא יעיל ובזבזן בעניין התקינה פעלו נגד האינטרס הציבורי כדי להגדיל את הבירוקרטיה לטובת ג'ובים מיותרים והכי גרוע גיס חמישי לטובת היבואנים הישירים הגיע הזמן לבטל את כל התקינה הישראלית בכל התחומים
    סגור
  • 12.
    פקות
    צאפי 09/2024/17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    פקה פקה לנד ראש צמשלה כושל והורס המדינה גם הכלכלה בנוסף
    סגור
  • 11.
    על הקרשים
    אזרחית וותיקה 09/2024/16
    הגב לתגובה זו
    1 0
    בלופרים נמעסתם. אין באף ממשלה אירופאית דמוקרטית כל כך הרבה פרזיטים מושחתים, בררה ונפל של החברה ששודדים ומרוקנים את קופת המדינה. וכל עוד אנחנו נסבול את ביבי המושחת וממשלת הרשע והפשע שלו, נשלם ביוקר. ב-1.1.2025 הכלומניק והאפס סמוטריץ מעלה את המעמ מישהו שזה הציבור העובד צריך לממן את חיי ההוללות והבזבזנות של משפחות נתניהו, כץ והשרים- הנערים והנערות המיותרים והלא מיקצועיים שביבי עוטף סביבו ומזבל ומעשיר סביבו ומרוקן את המדינה ואותנו.
    סגור
  • 10.
    ביטן וברקת תפסיקו לחרטט לנו הרשתות עושקות אותנו כלה פקה (ל"ת)
    אזרחית 09/2024/16
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 9.
    הבטחות
    נ 09/2024/16
    הגב לתגובה זו
    2 0
    עדיף פחות פקה פקה ויתחיל לעבוד.עד כה לא הוכיח את עצמו
    סגור
  • 8.
    אמור 25% מהמחיר היום כדי להידמות לאירופה
    א.י 09/2024/16
    הגב לתגובה זו
    1 0
    על המחירים בארץ להיות 25% מערכם כיום כדי להידמות לאירופה.
    סגור
  • 7.
    לא מאמין להם. עדיין מחיר הלחם יהיה פי 4 מאשר באנגליה.
    יובל שי 09/2024/16
    הגב לתגובה זו
    5 0
    בכלל מאז 1996 (נחשו מי נבחר אז לכהן כרוה"מ..) המצב כלכלי בישראל נעשה גרוע משנה לשנה. אבל, יש דיבורים מאז ועד היום "אנחנו נוריד את יוקר המחיה"! ולמעשה הגענו למצב שמחיר מוצר בסיסי כמו לחם עולה פי 4 מאשר בלונדון היקרה! (ואל תאמינו להצגות קוזאק הנגזל של תאגיד המאפיות...) כמובן, מי שתמים חושב שזה רק במקרה שהכול פה יקר. רק במקרה, לא פותחים את השוק לתחרות אמיתית: קוסקו, וולמארט ואלדי שיגיעו לכאן באופן עצמאי - לא תחת אחד מהחברות העושקות הקיימות, כבר יגרמו לירידת מחירים של עשרות אחוזים. אבל אז "תהיה בעיה" לשילטון -כי אזרחים שבעים מתחילים לחשוב על מה שמהותי באמת. אז מבטיח לכם ששום שינוי לא יקרה. היה להם עשרות שנים לתקן את המצב, וכולנו רואים את התוצאות בסופרמרקט ובכול נושא אחר כולל "מס הארנונה", כולל מחיר הגז (שלנו...), מים וחשמל. ותזכרו שאם לרובנו קשה (עם משכורת חציונית של 6,600 ש"ח) לחברי הכנסת והשרים עם משכורות של פי 10 - "לא גומרים את החודש" לפי אורית שבתאי-סטרוק! לא סתם עזבו בשנה וחצי האחרונות מעל 1,500,000 אזרחים. הם הבינו כי אין פה עתיד להם ולדורות הבאים. בקרוב אצלינו. יהודי לא פוליטי. ישר
    סגור
  • 6.
    אם אמרו אז בטח יודעים
    אזרח ותיק 09/2024/16
    הגב לתגובה זו
    1 0
    ברקת העלוב בראשי העירייה שכיהנו וביטן המושחת שאינו יודע לספור
    סגור
  • 5.
    מי הטיפש
    דור 09/2024/16
    הגב לתגובה זו
    1 0
    מי הטיפש שמאמין להם
    סגור
  • 4.
    למה מנסים לעבוד עלינו
    משה 09/2024/16
    הגב לתגובה זו
    2 0
    הרי כבר 10 שנים מדברים על זה ותמיד יהיה חבר של חבר שיסים מקלות בגלגלים. ורק יבואן ראשי יוכל להביא את המוצר המסויים הזה. ושוב לא תיהיה תחרות. או שמשרד הבריאות יחייב מדבקות מיוחדות שיש רק בארץ.
    סגור
  • 3.
    מיטב השקרנים בסיפורי בדים והמחירים עולים ?
    אנטיאל שלפר 09/2024/16
    הגב לתגובה זו
    2 0
    השקרנים יושבים ומספרים מעשיות לציבור רק לא מספרים מי שולט ביבוא כמה משפחות שלא דופקות חשבון לאף אחד ומעלות מחירים תוך כדי מילחמה .החבורה הזו שולטת לעניות דעתי במישרדי הממשלה שאחראים על היבוא כמו הגב בלפרין שבאה משוק הפרטי המונופלי כדי להילחם בהם ועשתה הכל נגד הצרכנים לטובת המונופולים גם במכס יש להם מלשנים שמדווחים על כל יבוא מקביל וכשר ליבואן הרשמי והוא בעזרת חוקים הזוים עוצרים את היבוא הזול והכדר לטובת היבוא היקר .עג שלא ידנו את השיטת המחיר לא יוזל .
    סגור
  • 2.
    ביטן וברקת תפסיקו לחרטט לנו הרשתות עושקות אותנו כלה פקה (ל"ת)
    אזרחית 09/2024/16
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 1.
    ביטן וברקת תפסיקו לחרטט לנו הרשתות עושקות אותנו כלה פקה (ל"ת)
    אזרחית 09/2024/16
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • מחירים
    נח 09/2024/16
    הגב לתגובה זו
    1 0
    עוד שקרן שחושב שהעם מטומטם
    סגור