כסף וצרכנות

הפטור ממע"מ יבוטל? גזירות חדשות בדרך לפגוע בכיס שלכם

מהפכה בקניות מחו"ל: הממשלה מתכננת לבטל את הפטור ממע"מ על חבילות זולות. כיום, רוב הקניות של ישראלים מאתרים כמו עלי אקספרס ואחרים נהנות מפטור ממע"מ, כל עוד ערך החבילה נמוך מ-75 דולר. ביטול הפטור יחייב את הצרכנים לשלם מע"מ על כל רכישה, ללא קשר למחירה. זהו שינוי משמעותי שעלול להשפיע על מיליוני עסקאות בשנה
מערכת ice |  3
כסף (צילום shutterstock)
הממשלה עומדת בפני צעד דרמטי שעשוי לשנות את הרגלי הקנייה של מיליוני ישראלים: ביטול הפטור ממע"מ על רכישות מחו"ל בשווי של פחות מ-75 דולר. המהלך, שנמצא בשלבי תכנון מתקדמים במשרד האוצר, צפוי להכניס לקופת המדינה כמיליארד שקל בשנה, אך מעורר שאלות רבות לגבי יכולת היישום והשלכותיו על הצרכנים.
כיום, רוב הקניות של ישראלים מאתרים כמו עלי אקספרס ואחרים נהנות מפטור ממע"מ, כל עוד ערך החבילה נמוך מ-75 דולר. ביטול הפטור יחייב את הצרכנים לשלם מע"מ על כל רכישה, ללא קשר למחירה. זהו שינוי משמעותי שעלול להשפיע על מיליוני עסקאות בשנה.

אולם, על פי הפרסום בדה מרקר נראה כי הדרך ליישום המהלך עוד ארוכה. רק לאחרונה קיימה רשות המסים מפגש ראשון עם חברות השילוח כדי לבחון את ההשלכות התפעוליות של המהלך. זאת, למרות הצהרות קודמות על מוכנות ליישום. המורכבות נובעת מהצורך ליצור מנגנון גבייה אחיד מול מגוון רחב של חברות מסחר בינלאומיות.
האתגר הגדול ביותר הוא מול חברות כמו עלי אקספרס, שטרם הקימו ממשק לחישוב מע"מ מול רשות המסים הישראלית. בניגוד לאמזון, שכבר מטמיעה את המע"מ במנגנון התמחור שלה, רבות מהחברות יצטרכו לפתח מערכות חדשות. הדבר עלול להוביל לעיכובים במסירת חבילות ולהקמת מערכי אחסון ושירות לקוחות חדשים.
המהלך מעורר גם מחלוקת פוליטית. בעוד שמשרד האוצר דוחף ליישומו כחלק מהתאמות תקציביות, ראש הממשלה בנימין נתניהו מביע חשש מביקורת ציבורית ומתנגד לצעד. השאלה האם וכיצד ייכלל המהלך בתקציב המדינה ל-2025 עדיין פתוחה.
ההשלכות על הצרכנים עשויות להיות משמעותיות. ביטול הפטור יעלה את מחירי המוצרים הזולים הנרכשים מחו"ל, ועלול לפגוע בכדאיות של רכישות מסוימות. מנגד, הדבר עשוי לחזק את כוח התחרות של עסקים מקומיים מול הענקיות הבינלאומיות.
בעוד שהמהלך מוצג כאמצעי להגדלת הכנסות המדינה, הוא מעלה שאלות על העלות האמיתית ליישומו ועל ההשפעה ארוכת הטווח על דפוסי הצריכה של הישראלים. ככל שהדיונים מתקדמים, ברור כי השינוי הזה עתיד לעורר דיון ציבורי נרחב על עתיד הסחר המקוון בישראל.
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    מע"ם
    אלברט 08/2024/20
    הגב לתגובה זו
    0 0
    רק בישראל מפילים על האזרח מכות כאלה. תצמצמו במשרדי הממשלה הזאת של אוכלי החינם.
    סגור
  • 2.
    מדינה אוכלת יושביה (ל"ת)
    מאחל למנהיגיה למות 08/2024/20
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 1.
    ביבי, אל תיתן לחלאות לגזול את כבשת הרש.
    עמך 08/2024/20
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שיבטלו פטורים לכל הפריבילגים ויתגרשו על המונופולים. לא עלינו.
    סגור