כסף וצרכנות

האם מחירי המזגנים בישראל יצנחו? הפטור אושר לשנה בלבד

ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה הוראת שעה לשנה: משרד האנרגיה והתשתיות יוכל לתת ליצרני ויבואני מזגנים, פטור מעמידה בתקינה האירופית, בתנאי שהדבר נדרש לצרכי ביטחון ותשתיות לאומיות
מערכת ice |  4
טמפרטורה מומלצת (צילום shutterstock, freepik)

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשותו של חבר הכנסת דוד ביטן ממפלגת הליכוד, אישרה לפני זמן קצר (רביעי) תקנות מתוקף חוק מקורות אנרגיה, המבקשות לתת פטור מצומצם מטעמים ביטחוניים, מדרישות הנצילות האנרגטית למזגנים, שבמסגרת רפורמת הייבוא "מה שטוב לאירופה טוב לישראל".

לפי הצעת משרד האנרגיה והתשתיות שכאמור אושרה, במסגרת הוראת שעה לתקופה של השנה הקרובה יהיה רשאי משרד האנרגיה, לתת פטור ליצרן או יבואן מזגנים, בהחלטה מנומקת בכתב, מההוראות באשר לנצילות האנרגטית של מזגנים. זאת במידה והייבוא שלהם נדרש לצרכי ביטחון או לצרכי רציפות תפקודית של תשתיות לאומיות. עוד נקבע כי הפטור יינתן רק אם יהיו לכך נסיבות מיוחדות, ובשים לב להשפעת הפטור על משק האנרגיה.
היו"ר ביטן ביקש לדעת למה ההוראות האלה לא נכנסו לחוק עצמו, שאושר בוועדה בחודש שעבר, ואמר כי "לא לכל דבר צריך תקנות מיוחדות". מנהל אגף אנרגיה מקיימת במשרד האנרגיה והתשתיות, אוריאל בבצ'יק, השיב כי "הצורך בתקנות התעורר בשבועיים האחרונים. בסוף יולי בוטלה רגולציה ישראלית ישנה ומאז ניתן היה לייבא מכשירי חשמל רק לפי רגולציה אירופית".
"קיבלנו פניות מיבואנים בעקבות זאת, ולכן אנחנו מבקשים פטור במקרים חריגים. הפטור נועד לאפשר רציפות תפקודית לצרכי ביטחון ותשתיות לאומיות. זה לא ישפיע על הציבור הרחב", אמר בבצ'יק.
עו"ד ורד קירו זילברמן, מצוות הייעוץ המשפטי לוועדת הכלכלה, ציינה כי "בעקבות הערות הייעוץ המשפטי לוועדה צומצמו ההוראות בתקנות כך שהפטור יוכל להינתן רק אם אותם מזגנים נדרשים לצרכי ביטחון ורציפות תפקודית של תשתית לאומית".
נציגת הלשכה המשפטית של המשרד להגנת הסביבה, עו"ד נטע דרורי, ציינה כי מפאת הדחיפות במשרד לא הספיקו לעבור על הדברים, וביקשה לדעת אם לא נכון יותר להפנות בתקנות לסוגי המזגנים שיהיו פטורים באופן ספציפי.
 



בבצ'יק השיב כי טווח הפטור צומצם מאוד גם כך, וכי לא נכון לצמצם אותו למכשירים ספיציים כדי לא ליצור צורך עתידי להגיד לוועדה ולתקן שוב את התקנות. הוא ביקש להדגיש , כי "תהייה לכך השפעה שולית על המשק, וזה לא ישפיע בכלל על הצרכן. אלה מזגנים תעשייתיים לא לצרכי שימוש בבתים".

תגובות לכתבה(4):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    צרכנים היכונו להרבה הוצאות תיקונים יקרים באינוורטר
    אינוורטר מכת מדינה 08/2024/14
    הגב לתגובה זו
    0 1
    אין כמו מזגן רגיל פשוט וכמעט ללא תקלות באינוורטר אני מרחם על הצרכנים הכל כרטיסים יקרים ובלאגן גדול
    סגור
  • כהן
    אליהו 08/2024/16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לא בדיוק נכו,אינוורטר מזגן אמין והמון תלוי בהתקנה
    סגור
  • לא מדויק...
    אלי 08/2024/15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    באינורטר, רק דייקין ומיצובישי! בשאר במזגנים 'הישאליים'', באמת כרטיסים מתקלקלים כמה שנים אחרי האחריות
    סגור
  • 1.
    טעות לנצל את הפטור
    נעמה 08/2024/14
    הגב לתגובה זו
    2 0
    שלא לומר שבחירה באפשרות זו תעלה יותר כסף בטווח הרחוק. נצילות אנרגטית זה חשוב. בחירה במכשיר עם נצילות אנרגטית נמוכה כי הוא זול יותר במעמד הקניה, כמעט תמיד תהיה החלטה כלכלית מוטעית כי משלמים על כך בחשבונות חשמל גבוהים לאורך שנים
    סגור