כסף וצרכנות

מהפכה בחשבון החשמל בישראל: בקרוב תשלמו פחות כל חודש

המחיר הנמוך ביותר לקוט"ש חשמל בישראל: חברת EDF Renewables נבחרה כזוכה במכרז להקמת תחנת הכוח הפוטו-וולטאית אשלים 3, במחיר חסר תקדים של פחות מ-7 אג' לקוט"ש
מערכת ice |  1
חשבון החשמל-אילוסטרציה (צילום shutterstock)
ועדת המכרזים הבין משרדית לפרויקטי אנרגיה סולארית באגף החשב הכללי הודיעה היום (רביעי) לחברת EDF Renewables על זכייתה במכרז PPP למימון, תכנון, הקמה, הפעלה, ואחזקה של מתקן סולארי לייצור חשמל באשלים (PV3), בטכנולוגיה פוטו-וולטאית בהספק של כ-100 מגה-וואט, לאחר שהציעה את המחיר הנמוך ביותר עבור ייצור חשמל בהיסטוריה של מדינת ישראל – פחות מ-7 אגורות לקוט"ש - מחיר שנמוך ביותר מחצי מהמחיר הממוצע לקוט״ש במשק החשמל. 
המתקן, שישתרע על שטח של כ-1,000 דונם באזור אשלים, עתיד לייצר חשמל באמצעות טכנולוגיה פוטו-וולטאית, מתווסף לשורה של פרויקטי PPP משותפים למגזר הציבורי והפרטי להקמת תחנות כח באנרגיות מתחדשות אשר קודמו על-ידי החשב הכללי בשיתוף הגורמים הרלוונטיים במדינה. הפרויקטים כוללים שתי תחנות כח תרמו-סולאריות ושתי תחנות כוח פוטו-וולטאיות אשר מספקות כבר היום למעלה מ-300 מגה-וואט למשק החשמל.

לאחר השלמת ההקמה של פרויקט זה על-ידי חברת EDF Renewables, צפויים חמשת הפרויקטים באזור אשלים לספק יחדיו מעל ל-400 מגה-וואט של אנרגיות מתחדשות שיוזרמו לרשת החשמל, יסייעו באספקת הייצור במשק החשמל בהתאם לביקושים ויתרמו לעמידה ביעדים הלאומיים לייצור חשמל מאנרגיות מתחדשות.
המכרז להקמת התחנה פורסם בהמשך להחלטת ממשלה מס' 465 מחודש אוקטובר 2020 אשר הגדירה את  הצורך בהקמת הספק ייצור נוסף מאנרגיות מתחדשות, וזאת על-מנת לעמוד ביעדים שהוגדרו על-ידי הממשלה להיקף של 30% ייצור חשמל מאנרגיות מתחדשות מסך צריכת החשמל עד לשנת 2030. הקמת תחנת הכוח הסולארית תסייע בהשגת יעד זה ובהפחתת כמות הפליטות הכוללת של ישראל, בהתאם למגמה העולמית להפחתת פליטות והגדלת סך הייצור מאנרגיות מתחדשות במשק האנרגיה.
המכרז נוהל על ידי ועדת המכרזים הבין משרדית לפרויקטי אנרגיה סולארית המשותפת למשרדי האוצר, האנרגיה והתשתיות, רשות החשמל והחברה הממשלתית ענבל, בראשות מר עמית מרזאי, מנהל יחידת תשתיות ופרויקטי PPP באגף החשב הכללי. 
החשב הכללי, יהלי רוטנברג: "בדומה לשאר מדינות העולם, גם המשק הישראלי מתמודד עם אתגרי הביקוש הגובר לחשמל, לצד החתירה להפחתת פליטות ועמידה ביעדי הממשלה לאנרגיות מתחדשות. ההכרזה על הזוכה במכרז להקמת המתקן הסולארי במחיר החשמל הזול ביותר בישראל מהווה צעד נוסף בדרך להשגת יעדי הממשלה לייצור חשמל באנרגיות מתחדשות, והוא תוצאה של שיתוף פעולה מתמשך בין משרדי הממשלה הרלוונטיים. תוצאות המכרז מוכיחות כי הפחתת פליטות והשגת יעדי ממשלה לאנרגיות מתחדשות הולכים בד בבד עם הוזלת מחירי החשמל, וזוהי בשורה של ממש לאזרחי ישראל. אגף החשב הכללי ימשיך לפעול לקידום פרויקטים לאומיים בשיטת PPP יחד עם שותפינו במשרד האנרגיה ורשות החשמל, ושותפים  נוספים שמסייעים בקידום פרויקטים חשובים אלו, כדי להביא את הערך המרבי לצרכני החשמל ואת הוודאות הנדרשת בהקמת הספק סולארי נוסף בהתאם לצרכי המשק ויעדי הממשלה".
מנכ"ל משרד האנרגיה והתשתיות, יוסי דיין: "אנרגיות מתחדשות הן רכיב משמעותי בהגדלת חוסנו, אמינותו ועצמאותו של משק האנרגיה, באמצעות גיוון מקורות האנרגיה וביזור אתרי יצור החשמל. יתרה מזאת, תוצאת המכרז ההיסטורית מוכיחה שוב כי אנרגיות מתחדשות מאפשרות גם להוריד את עלויות ייצור החשמל ובכך להקל על יוקר המחייה. תחנת הכוח הסולארית הנוספת שתקום באשלים מקרבת אותנו צעד נוסף לעמידה ביעדי הלאומיים לאנרגיה מתחדשת. אנחנו במשרד האנרגיה והתשתיות נמשיך לפעול ללא הפסקה לקידום אנרגיות מתחדשות ולהסרת חסמים כאשר ההתגייסות של משרדי הממשלה הרלוונטיים הכרחית כדי להמשיך את השינוי במשק האנרגיה".
יו״ר רשות החשמל, אמיר שביט: "אני מברך על השגת אבן דרך משמעותית במכרז להקמת המתקן הסולארי PV3 באשלים, ומודה על שיתוף הפעולה הפורה בין הגופים. מדובר בצעד נוסף וחשוב בדרך למימוש היעדים הלאומיים של שילוב האנרגיות המתחדשות. רשות החשמל תמשיך לקדם הקמת מתקני יצור חשמל נקי באופן תחרותי לתועלת הציבור ומשק החשמל בישראל".
משאול גולדשטיין, מנכ"ל חברת נגה שהיא מנהלת מערכת החשמל נמסר: "במסגרת הפרויקטים שקמו בתחמ"ש אשלים, נגה, כמנהל המערכת, שילבה בהצלחה מתקנים ייעודיים ויחידים מסוגם בארץ -  plot a ו- plot b בטכנולוגיה טרמוסולרית לצד מתקן פוטווולטאי. במכרז זה נגה פעלה בשת"פ פורה מול החשכ"ל בנוגע להיתכנות ואישור חיבור המתקן למערכת החשמל ובניית דרישות טכניות ומסחריות לתחנת הכח. בסיום הקמת תחנת הכח, נגה תבצע בדיקות תקינות עד למתן אישור מסחרי להפעלתה במערכת".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    עבודה ב עיניים
    אהרון 07/2024/12
    הגב לתגובה זו
    0 0
    למה כולם חושבים ש ה צרכן טיפש זה לא הנחה ל צרכן על צריכת חשמל ה פוליטיקאיים מסדרים ל חברים מיליונים כ משכורת אילו חברת חשמל היתה רוצה לסדר הנחה ל צרכנים לא היו צריכים להעביר ל אחרים את ה חשמל עבודה ב עיניים לא הנחה ו לא נעליים
    סגור