כסף וצרכנות

הפתרון לגל ההתייקרויות? רשות התחרות תבחן את שוק הפארם בישראל

רשות התחרות הציגה בוועדת הכלכלה הצעה חדשה להגברת תחרות בענף הפארם. בנוסף, תיבדק פתיחת חנויות במרכזים מסחריים גדולים. היו"ר ביטן ביקש לבחון אם יש מקרים חריגים של פגיעה בתחרות שמחייבים התערבות בחוזים קיימים של רשתות מסוימות במרכזי הקניות
מערכת ice | 
סופר פארם, Be (צילום יחצ)
ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ דוד ביטן (הליכוד), המשיכה היום (שני) לקריאה שנייה ושלישית את ההצעה של ח"כ ינון אזולאי (ש"ס), וקבוצת חברי כנסת, לתקן את חוק קידום התחרות בענף המזון. היו"ר ביטן הזכיר כי מדובר בישיבה שלישית בה מכינה הוועדה את ההצעה לקריאה שנייה ושלישית, וכי ביקש התייחסות של רשות התחרות. ברשות התחרות הציגו היום הצעה חדשה, שנועדה לטפל בפתיחת חנויות בקניונים ומרכזים מסחריים גדולים.
לאחר הבדיקה הגיעה רשות התחרות למסקנה שעיקר הקושי הוא במרכזים מסחריים ופחות ברחוב. מנהל תחום בכיר תכנון ומדיניות ברשות התחרות, איל שפירא, אמר שישנם מרכזים מסחריים שבהם יש היתכנות לשני פארמים, כיון שהם מאוד גדולים - מעל 35 אלף מטר, ולכן גם אם ייפתח שם פארם אחד, לא תהיה בעיה לפתוח פארם נוסף. "אנחנו מבקשים הוראת שעה של 4 שנים בהם נבחן פתיחת סניפים במרכזים מסחריים בשטח של בין 3,000 מ"ר ל-35 אלף מ"ר, כשבסביבה שלהם קיימת חנות נוספת של אותה רשת פארם", אמר.
עוד הסביר עו"ד שפירא, כי הכוונה היא שבערים הגדולות בהן יותר מ-200 אלף תושבים (10 הערים הגדולות) רשת פארם שתרצה לפתוח חנות שקרובה ברדיוס של קילומטר לחנות אחרה שלה, או שני ק"מ בערים הקטנות, תצטרך לקבל אישור מראש מרשות התחרות במשך 4 שנים. הוא הוסיף, כי לאחר מכן הכלל ימשך אך הרשות לא תאכוף זאת מראש, אלא תבדוק פתיחת חנויות בדיעבד ואם תהייה פגיעה בתחרות היא תתערב. הוא הוסיף כי כדי שניתן יהיה ליישם את החוק הרשות צריכה 5 תקנים נוספים.
נציגת מרכז המחקר והמידע של הכנסת, הכלכלנית בת חן רוטנברג, אמרה שהמצב כיום הוא שסופר פארם מובילה בנתח השוק בקניונים מרכזיים, וכי הם לא מצאו תרחיש שקבוצת קניונים מנעה מרשת פארם כלשהי להיכנס. ח"כ ינון אזולאי ביקש מרשות התחרות נתונים לגבי מספר החוזים החתומים בשלושת רשתות הפארם, ושפירא השיב כי יש הסכמים שכבר נחתמו והחוק לא בא להתעסק עם חוזים שכבר נחתמו, "השוק הוא דינמי, גם מחר בבוקר יחתמו הסכמים נוספים והחוק צופה פני עתיד", אמר.
 
היועץ הכלכלי החיצוני של שופרסל, שלומי פריזט, התייחס מטעם בי פארם להצעה ואמר: "הסתכלנו על מרכזים מסחריים עתידיים שהולכים להיפתח, לוקח בערך 4 שנים להקים מרכזים כאלה ונמסר לי שהחוזים נחתמים 4-5 שנים לפני שהחנות נפתחת, כלומר ההסכמים כבר חתומים". מנכ"ל סופר פארם, ניצן לביא, הכחיש כי קיים חוזה חתום עם מרכז ביג שאמור להיפתח ב-2024 בדימונה. פריזט טען, כי בדימונה יש כיום שני סניפי פארם, וסופר פראם יכולה לפתוח סניף בביג החדש ולהיות מונופול מושלם בדימונה. "אם בי הייתה פותחת סניף בדימונה לא הייתם נותנים לסופר פארם לקנות את הסניף הזה, זה כמו מיזוג שלא היינו מאשרים", אמר פריזט.
ח"כ ביטן שאל האם הפתרון לגבי דימונה הוא להתערב בהסכם קיים של סופר פארם ולהכניס במקומם את בי, ופריזט השיב כי האינטרס הציבורי בתחרות לטובת הציבור הוא יותר חשוב מהבעיה של להתמודד עם הסכמים קיימים. קצינת ציות בשופרסל, עו"ד לילך דחוח, אמרה שההצעה שלהם היא להחיל את הצעת החוק על הסכמים קיימים, אך הדגישה שהם לא מבקשים לבטל הסכמים קיימים אלא שהחברות יגישו בקשה לאישור ההסכם הקיים ורשות התחרות תבדוק את המרחק והפגיעה בתחרות.
מנגד, נציגת משרד המשפטים עו"ד לירון נעים, טענה כי התערבות בחוזים קיימים מצריך זהירות. "אני לא אומרת שזה לא חוקתי ובלתי אפשרי, אבל כדי לעשות התערבות כזו צריך שתהייה תשתית עובדתית יותר מוצקה ממה שיש בפנינו כרגע ולהראות שיש בעיה יותר חמורה ממה שעולה בפנינו כרגע. ייתכן שהממונה תוכל לבטל חוזה וזו אמירה לא טריוויאלית, אמירה כזו היא כמעט חסרת תקדים בחקיקה", אמרה. "אם יש מצוקת שטחי מסחר כזו שעולה כדי כך שיש צורך להתערב בהסכמים קיימים ייתכן שאפשרי, אבל לא עלתה בפני תשתית ראייתית כזו".
 

ח"כ ביטן תהה בפני נציגי בי מה מפריע להם לשכור מקום ולפתוח חנות, האם חסרים שטחים בדימונה? ומנכ"לית בי פארם, עינת פלד שפירא, השיבה כי חנויות פארם נמצאות באזורים של ריכוז צרכני גבוה וכי בדימונה אין הרבה מרכזים מסחריים עם תנועה צרכנית גבוהה. "אם הייתה לנו את האופציה היינו פותחים שם, שנים אנחנו מנסים להיכנס למרכזי ביג ונענים בסירוב", אמרה. 
ח"כ ביטן ביקש מרשות התחרות ומשרד המשפטים לחשוב על מצב שכן תהייה התערבות בנושאים מאוד קיצוניים תוך כדי בדיקה, כמו בדימונה שם לדבריו באמת יש בעיה. הוא ביקש כי לקראת הישיבה הבאה תעשה בדיקה בנוגע לטענה של בי פארם שאין אפשרות לשכור שם מקום.
נציג סופר פארם, עו"ד ניב זקלר, אמר כי לסופר פארם יש חוזי שכירות קיימים וזו זכות קניינית שלה. "כשהיא חתמה על זה לא היה חוק, לא היה צורך להגיש בקשה וכמובן שכל התערבות בחוזים קיימים היא התערבות בזכות קניינית של סופר פארם", טען. "הציגו פה מודל של ק"מ תחרות אזורית, הוא סותר את המודל שחל על רשתות קמעונאיות. כשקבעו מודל גג ברשתות קמעונאיות מצאו שיש מחסור בנדל"ן להקמת סניפים גדולים, וכאן אין הוכחה שיש מחסור בנדל"ן להקמת סניפי פארם. הביאו מודל שלא קיים כדוגמתו שסותר את המודל של רשתות קמעונאיות". לדבריו, לפי נוסח החוק כיום, שופרסל יכולה לפתוח באותו קילומטר שלושה סניפים ולמכור שם מוצרי פארם.
 
מנכ"ל סופר פארם לביא, אמר כי באותו מרכז מסחרי שופרסל יכולה לפתוח סניף שופרסל עם מחלקת בי כיון שהחוק לא אוסר עליה, אבל סופר פארם צריכה לבקש אישור ולא יכולה לפתוח במרכז הזה חנות. לגבי הדיון בנוגע לדימונה אמר, כי "בדימונה אין בעיה של שטחים מסחריים, כל החוזים העתידיים של סופר פארם בידי הרשות ואין לנו הסכם חתום עם ביג בדימונה והמתחרים שיואילו לפתוח".
ח"כ ביטן סיכם את הדיון בנושא וביקש ממשרד המשפטים ורשות התחרות לבדוק האם יש מקרים קיצוניים שיש צורך להתערב בנושא של חוזים קיימים.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה