קריירה ולימודים

יו"ר ההסתדרות על הגברת השקיפות בארגון: "הבטחתי ואני מקיים"

יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד: "הבית של העובדות והעובדים בישראל עושה יותר, מסתתר פחות, מתקן את מה שצריך, ומתקדם קדימה"
מערכת ice |  11
ארנון בר דוד בכנס הרצליה (צילום גלעד קוולרצ׳יק)
בית נבחרי ההסתדרות צפוי להתכנס מחר (שלישי) לישיבה מיוחדת על מנת לאשר את דוחות הפעילות לשנת הכספים 2022, טרם הגשתם למשרד המשפטים. הדיווח השנתי יועבר לאחר אישורו לרשם העמותות, בהתאם לתקנות השקיפות החדשות לחוק האגודות העותומניות.
הדיווח השנתי מכיל מידע אודות הנתונים הכספיים של ההסתדרות נכון לשנת הדיווח, פירוט התאגידים שבשליטתה, אירועים חריגים, רשימת חמשת מקבלי השכר הגבוה בארגון ומידע נוסף.

כך לדוגמה: מהנתונים שמופיעים בדיווח השנתי עולה כי גובה הכנסות ההסתדרות בשנת 2022 מדמי חבר ומדמי טיפול עמד על כ- 738 מיליון שקל, וסך ההוצאות על פעילות הגיע לכ-756 מיליון שקל. כמו גופים אחרים, גם ההסתדרות ספגה הפסדים בשוק ההון, בעקבות הירידות החדות שנרשמו באג"ח מדינה וסיימה את שנת 2022 בגירעון תקציבי. יצוין כי מאז תחילת השנה הנוכחית, מגמה זו השתנתה תוך קיזוז חלקי של הפסדי שנת 2022.
דיווח ההסתדרות כולל גם פירוט של 67 תאגידים שנשלטים על ידה, בבעלות מלאה או חלקית, לרבות: מועדון ההטבות החברתי "ביחד בשבילך", המכון הבינלאומי למנהיגות (בי"ס לוועדי עובדים), אתר החדשות "דבר העובדים", אפליקציית "עובדים בריא", ו-29 מרחבי ההסתדרות שפועלים ברחבי הארץ. כמו כן, ניתן גילוי מלא על כל העסקאות שנעשו עם גופים קשורים, בהם: חברת העובדים שאחראית לניהול נכסי ההסתדרות ופועלת להנגשתם, פיתוח ושדרוג אולמות מופ"ת בערי הפריפריה כחלק מרשת מועדוני התרבות "פרינדס", קורסים וסמינרים עבור חברי ועדי עובדים במסגרת בית הספר לוועדים הפועל במכון הבינלאומי למנהיגות, וגופים נוספים.
הדיווח השנתי כולל גם התייחסות לאירועים חריגים שאירעו בשנה החולפת ועד למועד אישור הדוח, ביניהם: בחירות לראשות ההסתדרות, הסכם המסגרת לעובדי המגזר הציבורי, סיום כהונת מנכ"ל, הכרזה על יום שביתה כללית במשק ואישור פטור מתשלום דמי חבר לגמלאים עולים חדשים, לתקופת 12 חודשים ראשונים.
הדיווח כולל את רשימת 5 מקבלי השכר הגבוה בארגון, כאשר בראשה ניצב יו"ר ההסתדרות, שמשכורתו מקבילה למשכורת שר. כמו כן, הדיווח מביא גילוי נאות בדבר  העסקת קרובי משפחה בהסתדרות או בגופים שבשליטתה (ששה מקרים). בין הנתונים הכספיים הנבחרים לשנת הדוח, ההסתדרות מפרטת גם את תשלום השכר ל-38 נציגי עובדים (שאינם עובדי ההסתדרות) שמקבלים 1,200 שקל עבור השתתפותם בישיבת הנהגה תקופתית. יצוין כי סכום זה דומה או אף נמוך יותר מגמול ההשתתפות שנהוג לשלם לחברי דירקטוריון בחברות לתועלת הציבור או בחברות ציבוריות בעלות מחזור כספי דומה.
הדיווח, בכפוף להגבלות על מידע שגילויו אסור לפי דין, ייחשף לציבור הרחב באמצעות אתר גיידסטאר אשר מופעל על ידי משרד המשפטים ומרכז מידע אודות עמותות וארגונים ללא כוונות רווח.
נזכיר כי התקנות החדשות משקפות את ההכרה של משרד המשפטים בחשיבות האוטונומיה של ארגוני עובדים. אי לכך, לצד הגשת הדיווח השנתי ופתיחתו לעיון הציבור, עדיין יחול חיסיון על המידע שנוגע לקרן השביתה. זאת על מנת לאזן את האינטרס החברתי ולמנוע את הפגיעה האפשרית בכוח המיקוח של ההסתדרות מול ארגוני המעסיקים והמדינה.  
נזכיר כי זו הפעם השנייה ברצף שבה ההסתדרות היא בין האגודות העותומניות הראשונות שעומדות בחובת הדיווח לרשם העמותות. בנובמבר 2021 - מועד הדיווח הראשון: מתוך כ-3,500 אגודות פעילות, רק 40 עמדו בחובת הדיווח הראשונית כאשר 30 מתוכן היו אגודות של ההסתדרות.
יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד: "ביום שנכנסתי לתפקיד, הבטחתי  שההסתדרות תפעל בשקיפות גבוהה יותר. הבטחתי ואני מקיים. תוך שנים ספורות בלבד ההסתדרות הסירה את הגדרות, קידמה דיגיטציה להליך הבחירות, העבירה לראשונה שידורים חיים מישיבות והצבעות מכריעות, והובילה תרבות ארגונית שמקדמת שקיפות ומינהל תקין. אני רוצה שהציבור בישראל יידע יותר על ההסתדרות, כדי שכולם ייראו באיזו מידה של יושרה ואחריות מתנהלת כאן העשייה. הבית של העובדות והעובדים בישראל עושה יותר, מסתתר פחות, מתקן את מה שצריך, ומתקדם קדימה".
היועץ המשפטי להסתדרות, עו"ד יחיאל (חילי) שמיר: "ההסתדרות שיישמה באופן וולונטרי נהלים מקדמי שקיפות עוד לפני פרסום התקנות, לרבות פרסום רשימת חמשת מקבלי השכר הגבוה, הייתה שותפה פעילה בהליך גיבושן. התפקיד המוביל במשק שממלאת ההסתדרות  בשנים האחרונות, מחייב אותה בתחומים רבים, בהם גם בנושא השקיפות".
סמנכ"ל הכספים בהסתדרות, רו"ח גיל אלמלך: "אחרי שנתיים מורכבות שהוכתבו על ידי מגבלות הקורונה, שנת 2022 הייתה שנה של פעילות אינטנסיבית בכל הגזרות. אנחנו גאים בתנופת העשייה, גאים בפעילות הכלכלית ובאיתנות הפיננסית של הארגון. נמשיך לשמש דוגמה בנושא השקיפות, תוך עמידה בכללי החשבונאות והדיווח".
תגובות לכתבה(11):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 11.
    ההסתדרות חזקה יותר מתמיד, תמשיכו כך (ל"ת)
    ליאון 06/2023/27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 10.
    ארנון מוביל את ההסתדרות בבטחה (ל"ת)
    יפה 06/2023/27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 9.
    ההסתדרות מהווה דוגמא לכל שאר הארגונים (ל"ת)
    מיקי 06/2023/27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 8.
    טוב לראות שההסתדרות משתפרת (ל"ת)
    יובל 06/2023/27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 7.
    ההסתדרות גוף אחראי ביותר (ל"ת)
    רובי 06/2023/27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • טען עוד
  • 6.
    חשוב מאוד! (ל"ת)
    שרית 06/2023/27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 5.
    ההסתדרות צומחת וצומחת תחת ארנון (ל"ת)
    דניאלה 06/2023/27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 4.
    אין על ההסתדרות, עשייה מלאה משמעות (ל"ת)
    גילי 06/2023/27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 3.
    עשייה לתפארת (ל"ת)
    ראובן 06/2023/27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 2.
    ההסתדרות היא הבית של העובדים בישראל (ל"ת)
    לוי 06/2023/27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 1.
    ארנון מנהיג אמיתי, יישר כח (ל"ת)
    יגאל 06/2023/27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור