קריירה ולימודים

בשורת ענק ל-300 אלף ישראלים: אלו ההטבות החדשות שתקבלו

לראשונה בעולם: פורום העצמאים השיק חטיבה עבור כ-300,000 הפרילנסרים בישראל: חטיבת הפרילנסרים הוקמה במסגרת פורום העצמאים מבית ההסתדרות, שהפכה לאיגוד העובדים המקצועי הראשון בעולם שקולט לשורותיו פרילנסרים  שיוכלו לקבל ייעוץ וליווי עסקי ומשפטי, לימודים, השתלמויות מקצועיות, סל הטבות ועוד
מערכת ice |  3
עובדים בבידוד (צילום freepik)
בשורה היסטורית ליותר מ-300 אלף הפרילנסרים בישראל: בהוראת יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד, פורום העצמאים מבית ההסתדרות הקים היום (רביעי) חטיבה לפרילנסרים שיזכו לראשונה לבית שידאג לזכויותיהם. בכך הופכת ההסתדרות לאיגוד העובדים המקצועי הראשון בעולם שיקלוט לשורותיו פרילנסרים.
כיום, אוכלוסיית המועסקים בשוק העבודה מתחלקת לרובה בין שתי קבוצות עיקריות - השכירים והעצמאים. בעקבות חלוקה זו נוצרת בעיה המכונה "התחום האפור", שהיא למעשה תולדה של החלוקה הדיכוטומית בין שכירים ועצמאים בראי השלטונות. החטיבה החדשה תאגד בתוכה את מי שהיום מוגדר כעצמאי, אך אינו מעסיק עובדים נוספים. כאמור, מדובר ביותר מ-300 אלף איש – מספר שקרוב ל-10% מכלל המועסקים בישראל ונמצא במגמת עלייה גדולה הן בארץ והן בעולם. 

הצורך בהקמת בית לפרילנסרים הוא צורך ברור, בעיקר בשל העובדה שהפרילנסרים הם גם שכבת העניים הבאה של ישראל. השכר החודשי הממוצע של פרילנסר עומד היום על 9,563 שקלים לחודש, נמוך ב 25% מהשכר הממוצע במשק.  נוסף על כך, לפרילנסרים – כמו לעצמאים בכלל בישראל -  אין זכויות סוציאליות כגון ימי מחלה וחופשה, דמי אבטלה וחוקי מגן, וחלקם לא מפרישים פנסיה והם פגיעים לכל שינוי בשוק העבודה. נתון מעניין נוסף, העולה ממחקר של מרכז מאקרו לכלכלה מדינית משנת 2021, הפרילנסרים הם אוכלוסיה צעירה כאשר 70% מאוכלוסייתם העולמית מורכבת מצעירים מתחת לגיל 35. 
לכן, בהסתדרות ובפורום העצמאים מקימים כעת את חטיבת הפרילנסרים שתקדם את זכויותיהם, תאגד בתוכה את כל סוגי הפרילנסרים ותהווה עבורם קהילה ובית, תוך מתן מענה הוליסטי לכל קבוצות הפרילנסרים, לצד מענה נקודתי לכל אחד ואחד מהם בנפרד. הפרילנסרים שיצטרפו לחטיבה החדשה ישלמו דמי חבר ויקבלו את מלוא הזכויות, בהן למשל ייעוץ וליווי משפטי, חברות במועדוני ההסתדרות, לימודים, הדרכות והעשרות ייעודיות להם ולקידום העסקים שבבעלותם, סיוע בקבלת החלטות בנוגע לקידום וייעול העסק על מנת להגדיל הכנסות ועוד.  
יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד, מסר כי "ההסתדרות היא בית לכלל העובדות והעובדים בישראל, ומעכשיו היא גם הבית של הפרילנסרים.  "את פורום העצמאים הקמנו בשיא משבר הקורונה, כדי לתת מענה לאוכלוסיית עובדים שנותרה ללא כל ביטחון תעסוקתי. כעת תיפתח בפורום חטיבת הפרילנסרים, שתטפל בהיבטים הייעודיים של עובדים שזכויותיהם נרמסות בקלות רבה מדי וללא הרף. לפרילנסרים יש עכשיו בית".
יו״ר פורום העצמאים מבית ההסתדרות, רמי בז'ה, הוסיף כי "מדובר בבשורה עצומה לציבור ההולך וגדל של הפרילנסרים בישראל ובני משפחותיהם, ואנו מודים להסתדרות ולעומד בראשה ארנון בר-דוד על הרוח הגבית והבית החם שהם מעניקים לעצמאים ולפרינסרים. הגידול הכביר במספר הפרילנסרים בישראל לא תורגם להכרה במעמדם וליצירת מדיניות מותאמת לאופי תעסוקת הפרילנסר. למעשה, הפרילנסרים מצאו עצמם ב'תחום האפור' שבין עצמאים לשכירים, תוך התעלמות ממוסדת מהמצוקות הייחודיות להם ובראשן הניגוד בין עבודה עם מספר מצומצם של מעסיקים הנוטים להתייחס אל הפרילנסר כשכיר, אל מול היעדר התנאים הסוציאליים והתעסוקתיים שהמעסיק אינו מספק לפרילנסר עקב היותו עצמאי".
עוד טען: "אינסטלטור, מתקין מזגנים או שליח שמוציאים חשבונית, נותנים שירות ועובדים מול ספקים קבועים, ייחשבו עובדים לכל דבר ועניין מבחינת זכויות. למשל כוריאוגרפית שעובדת אצלי כמה שנים וההתקשרות איתה הפסיקה, תהיה זכאית לפיצויים מהביטוח הלאומי בדיוק כמו לשכיר, אפילו אם היא מגישה חשבונית. כלומר, מי שידע להוכיח שהוא עבד מול ספק קבוע והגיש חשבוניות קבועות, ייחשב כשכיר לכל דבר".
לסיום הבטיח: "בארה"ב כבר מעל 40% הם לא שכירים, המצב הזה הולך וגדל גם בישראל וצריך להסדיר אותו. חייבים לתכנן את זה כלכלית. הכוונה היא להגן על הפרילנסרים, תחת פורום העצמאים בתוך ההסתדרות. אנחנו נדאג לתנאים ולביטחון שלהם ונהפוך אותם סוף סוף למי שהולכים עם מטריה שמגנה עליהם".
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    הרפורמה הבאה
    יניב 02/2023/09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    צריך לסגור את ההיסתדרות גוף מיותר למשק כיום אין כח לשום ועד בישראל הכל בשיתוף פעולה עם ההנהלות יד לוחצת יד תם עידן העדים
    סגור
  • 2.
    ההסתדרות מודאגת
    ברוך 02/2023/08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אין ממי לקחת דמי חבר. בואו נצרך את העצמאיים.
    סגור
  • 1.
    עבודה בעיינים רק לוקחים כסף של דמי חבר (ל"ת)
    משה 02/2023/08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור