קריירה ולימודים

תוספות שכר והטבות לעובדים חדשים? זה המקצוע המבוקש בישראל

ועדת הכספים דנה במחסור ברוקחים בפריפריה ובדרום הארץ בפרט. קופת חולים מכבי צמצמה משמעותית את שעות פעילות בית המרקחת היחיד שלה באופקים, נוכח המחסור. עוד עלה כי בארץ חסרים בין 700 ל-1,000 רוקחים, כאשר מרבית הרוקחים החדשים בארץ למדו בחו"ל, וכי רבים מהם מעדיפים להשתלב בתעשייה או ברשתות הפארם
מערכת ice |  1
בית מרקחת (צילום freepik)
ועדת הכספים בראשות ח"כ משה גפני, קיימה היום (שלישי) דיון בנושא 'סגירת בתי מרחקת באזור הדרום ככלל עקב המחסור בתקני כח אדם של הרוקחים ובעיר אופקים בפרט', הצעתו של ח״כ אופיר כץ.
ח״כ אופיר כץ: "ההצעה מגיעה בעקבות פנייה של ראש עיריית אופקים, שהגיע אליי בטענה שקיים בית מרקחת אחד בעיר, שפועל לסרוגין או אינו פועל בכלל, מה שמקשה על אוכלוסיית אופקים לצרוך תרופות. בעקבות שיחה עם מנכ"לית קופ״ח כללית, הבנתי שקיים מחסור גדול בכוח אדם של רוקחים בדרום, ובנוסף ישנה מחסום מצד הממונה על השכר בהענקת תמריצי שכר במטרה להעלות את מספר הרוקחים בדרום הארץ".
 
יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני: "גרתי באופקים למעלה מ-20 שנה, המצוקה הולכת ומחריפה, בפריפריה ובמקומות כאלה יש מצוקה שהמדינה לא מתמודדת אתה. אם לא יעלו את השכר לא יהיו רוקחים באופקים, מי מהתושבים שיוכל יעזוב ומי שלא יסבול".
אלי מרום, סגן מנהל אגף הרוקחות, משרד הבריאות: "המטופלים במדינת ישראל מקבלים שירות באמצעות קופות חולים, באמצעות הקופות עצמן ובאמצעות בתי מרקחת שבהסדר. באופקים יש עוד 2 בתי מרקחת, אופקים פארם וסופר פארם ושניהם נותנים שירות למבוטחי הקופות, האם זה מספיק למבוטחי מכבי, אני לא יודע".
דורית אלפר, מנהלת מכבי פארם מכבי שירותי בריאות: "ישנה מצוקה קשה של היעדר רוקחים בארץ באזור הדרום ולא רק באופקים. ישנם 700 רוקחי קהילה חסרים בארץ. בקופ״ח מכבי חסרים כ-50 רוקחים בכלל וכ-20 באזור הדרום. ובעקבות זאת אנו נאלצים לסגור בתי מרקחת בהיעדר רוקחים, באופקים צמצמנו שעות פעילות עקב המחסור. בעקבות המצב, יצרנו הסכמים עם רשתות פארם נוספות שנותנים שירות למבוטחי קופ״ח מכבי".
עוד המשיכה: "כיום רוקחים שמסיימים לימודי רוקחות בחו״ל או בארץ מעדיפים לעבוד בחברות קנאביס או כרוקחים בבתי חולים ובתעשייה על פני רוקחות בקהילה עקב הבדלי השכר והתגמול". אלפר ציינה כי בקופה עושים מאמצים גדולים לגייס רוקחים, וקוראים לאפשר תמריץ מענק לרוקחים שיגיעו לעבוד באזור הדרום, צעד שנענו מצד משרדי הממשלה כי אסור".
נציג 'הסתדרות הרוקחים בישראל', אמיר ניצן הציג כי לעמדתו המחסור בארץ עומד על 1,000 רוקחים, וקרא לפתוח בית ספר נוסף למקצוע הרוקחות, כאשר עלה כי קיימים רק 2 כאלה בארץ, וכי מרבית הרוקחים המשתלבים בארץ למדו בחו"ל או עלו לארץ, ורבים מלומדי התחום מעדיפים תעשיות אחרות עם תגמול גבוה יותר, דוגמת תעשייה ובתי מרקחת של סופר פארם ומרכזים לממכר קנאביס, על פני עבודה בקופות החולים ובתי החולים.
במשרד הבריאות ובקופות החולים הצביעו על צעד שמקדם המשרד ומקובל בעולם, לפיו יקודם מקצוע של "טכנאי רוקחות", אשר יוכשר בתוך 10 חודשים, ויסייע לרוקחים בעבודה האדמיניסטרטיבית וקבלת הקהל, בעוד הרוקחים יוכלו להתמקד בעבודה הקלינית. עוד הציגו בקופות החולים קידום של אפשרות לאסוף תרופות בנקודות איסוף ממוחשבות, בדומה לאיסוף חבילות. עוד הוצג בדיון כי רמת השכר של רוקח מתחיל נעה בסביבות ה-17 אלף שקל, ורוקח בעל וותק יכול להגיע לשכר של 25 אלף שקל בחודש. עוד ציינו במשרד הבריאות כי בתוכניות הגדלת מספר הסטודנטים לרוקחות והקמת בי"ס נוסף בצפון.
שמריה הללי, יו״ר איגוד הרוקחים בהסתדרות הכללית: ״הסכמי השכר אינם מעודכנים. אין הסכם שכר משנת 94 כך הרחוקים שיש, הולכים לשוק הפרטי וקופות החולים סוגרות מקומות בפריפריה. במקום לפתוח הסכם קיבוצי לרוקחים, יש עוד דיבור לפתוח הסכם מסגרת. נותנים תמריצים על תמריצים אבל יש פה שוק. אני מבקש שהממונה על השכר ישב אתנו להסכם קיבוצי פרטני לרוקחים״.
יו"ר הוועדה סיכם את הדיון: "אני מבקש לדעת מה משרד הבריאות מתכנן לעשות עכשיו כדי שיהיו רוקחים בפריפריה, לא בתוכניות עתידיות שיבשילו עוד שנים, אלא כעת. הממונה על השכר – אני מבקש לדעת האם מתכוונים להותיר את שכר הרוקחים על כנו, כי אם זה יישאר כך לא יהיו יותר רוקחים. האם יש תוכנית להעלות את שכר הרוקחים, לפחות בפריפריה, זה מקצוע נדרש.  אפשר לשבת רגל על רגל במשרד האוצר והבריאות, אבל אני מבקש תשובה בתוך שבוע. מה מש' הבריאות מתכנן לעשות ומה הממונה על השכר מתכנן. ממכבי אני מבקש שלא יהיה לריק שישבנו על העניין, שבית המרקחת היחיד של הקופה בעיר, יפעל במתכונת הקודמת. מכבי קופח גדולה, היא יכולה להחזיק מעמד בעניין הזה".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    צריך לעשות מרשם פתוח ולקבל הנחת קופת חולים בכל בית מרקח
    דעה 03/2023/10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לא צריך לסגור בתי מרקחת צריך לקופת החולים שתנו אישורי תקשורת עם בתי מרלקת פרטיים יש הרבה בתי מקחת בלי אישורי התקשרות עם קופות החולים יפתור כל הבעיה הגלל קופות החולים ואי מתן אישורי תקשורת איתם כדי שכולם יקבלו תרופות עם הנחה בכל הבתי מרקחת
    סגור