קריירה ולימודים

הסוף למענקים שכולם חיכו להם: מעכשיו לא תוכלו לבקש יותר

הקרן שהקימו הבנקים הציעה מענקים בסכומים שבין 7,000 ל-50,000 שקל לעסקים שחוו ירידה של לפחות 20% במחזור העסקי בתקופת המלחמה, ושבעליהם שירתו 60 ימי מילואים ומעלה, אך אחרי 4,300 בקשות תוך ימים בודדים, כעת היא נסגרה לבקשות חדשות
מערכת ice | 
מענקים (צילום shutterstock, freepik)
ארבעה ימים בלבד הספיקו, כדי שקרן המענקים שהוקמה על ידי הבנקים והסוכנות היהודית לסיוע לאנשי מילואים בעלי עסקים קטנים, תתרוקן לחלוטין. הקרן, שהוקמה בתחילת אוגוסט עם תקציב של 100 מיליון שקל, קיבלה 4,300 בקשות למענקים בפרק זמן קצר ביותר, מה שהוביל לסגירתה המיידית לבקשות חדשות.
הביקוש העצום לקרן "עצמאימניקים" חושף את עומק המצוקה הכלכלית בקרב אנשי המילואים העצמאים, שעסקיהם נפגעו קשות בעקבות שירות ממושך במהלך המלחמה. הקרן הציעה מענקים בסכומים שבין 7,000 ל-50,000 שקל לעסקים שחוו ירידה של לפחות 20% במחזור העסקי בתקופת המלחמה, ושבעליהם שירתו 60 ימי מילואים ומעלה.

על רקע הביקוש הגבוה, חברי כנסת מוועדת הכספים פנו לבנקים בבקשה להגדיל את הקרן ב-100 מיליון שקל נוספים. אולם, הבנקים מסרבים להרחיב את התקציב, בטענה כי סך ההטבות שהעניקו לנפגעי המלחמה מגיע כבר ל-1.3 מיליארד שקל, ועם היטל המלחמה מגיע הסכום ל-5.1 מיליארד שקל.
איגוד הבנקים טוען כי האחריות לסיוע נוסף מוטלת על המדינה, ומציע כי כל הרחבה של הסיוע תיעשה בשיתוף כלל המגזר העסקי ולא רק המערכת הבנקאית. זאת, למרות שרווחי הבנקים במחצית הראשונה של 2024 עמדו על מעל 15 מיליארד שקל, בעיקר בזכות הריבית הגבוהה במשק.
המצב מעלה שאלות קשות לגבי אחריות המדינה כלפי אנשי המילואים העצמאים. בעוד שהממשלה מתמודדת עם גירעון גבוה וקושי בגיבוש התקציב, נראה כי אוכלוסייה זו נותרת ללא מענה מספק. ההערכה היא כי רבים נוספים עונים לקריטריונים של הקרן אך לא הספיקו לקבל מענקים בשל שיטת "כל הקודם זוכה".
סיפור זה מדגיש את הצורך הדחוף בפתרון ארוך טווח ומקיף לסיוע לאנשי מילואים עצמאים, שנושאים בנטל כפול של הגנה על המדינה ושמירה על פרנסתם. ללא התערבות ממשלתית משמעותית או שיתוף פעולה נרחב יותר מצד המגזר העסקי, נראה כי אוכלוסייה זו תמשיך להתמודד עם קשיים כלכליים משמעותיים בעקבות שירותם הצבאי.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה