קריירה ולימודים

שכר העובדים הזרים נחשף: "מתחיל לעבוד בשכר כפול מהפקח"

דיון סוער התקיים היום בכנסת בנוגע למדיניות כלפי עובדים זרים בישראל. נושא השכר של מפקחי רשות האוכלוסין וההגירה עלה ויו"ר הוועדה התרעם כאשר שמע את הסכום ואמר כי שכרם של העובדים הזרים מחיל בסכום כפול מכך
מערכת ice |  4
גיוס עובדים זרים בחקלאות (צילום shutterstock)
בוועדה המיוחדת לעובדים הזרים של הכנסת, בראשותו של ח"כ אליהו רביבו ממפלגת הליכוד, התקיים היום (דיון) בנוגע למדיניות מינהל אכיפה וזרים ברשות האוכלוסין וההגירה.
יו"ר הוועדה ח"כ אליהו רביבו אמר כי "האכיפה במדינת ישראל הייתה לא מספקת, בלשון המעטה בשנים האחרונות. עובדים זרים עוברים בין ענפים באין מפריע, נוטשים מטופלים סיעודיים, עובדים בעבודות מזדמנות בתל אביב ומקשים מאוד על המעסיקים. 
בנוסף על כך, יש לשבח את רשות האוכלוסין על תכנית היציאה מרצון של האריתראים אבל מהצד השני לדרוש לגרש בכוח את תומכי המשטר. עוד התקבע בישראל מנהג של הגשת בקשת מקלט, ואז בקשה הומניטרית ואז בקשה לנישואים כך שסיאוב מערכת המשפט, גורם לאותו מסתנן להישאר פה שנים ולהביא ילדים. אני רוצה לדעת כיצד הרשויות מתמודדות עם המנהג הזה".
מנהל מינהל אכיפה ברשות האוכלוסין איציק  עמרני אמר: "המטרה שלנו לצמצם את מספר השוהים הבלתי חוקיים בישראל באמצעות אכיפה על הזרים, ועל מעסיקי עובדים זרים שלא כחוק. כתוצאה מהמלחמה, חלק מפעילות האגף נדחתה, אולם חזרנו לפעילות מלאה. העדר טיסות מונע מאתנו הוצאת זרים, הן ברצון והן בהרחקה. במסגרת יציאה מרצון, לאחרונה הוצאנו מטוס מלא ב-260 עובדים זרים. יש כמה מאות עובדים זרים שמעוניינים לצאת מרצון, אולם חוסר בטיסות גורם להם להישאר בארץ. בנוסף למחירי הטיסות שעלו מאוד בחודשים האחרונים, מה שמשפיע על התקציב". 
לשאלת ח"כ רביבו השיב עמרני כי התקינה ברשות עומדת על 330 עובדים, אולם בפועל מאוישים רק 268 תקנים. "תהליך קליטת כ"א ארוך ומייגע מאוד. זה בנוסף לתהליך שחיקה. עובד שעובד באגף עשור, אינו העובד האולטימטיבי לצאת לאכיפה בשטח. אנחנו בתהליך קליטת עובדים חדשים. לדבריו, השכר הממוצע ההתחלתי לפקח הוא 6,459 שקל לחודש". אמר.
יו"ר הוועדה, חה"כ רביבו, הגיב לדברים ואמר כי "העובד הזר מתחיל לעבוד בשכר כפול מהפקח. עם סכום כזה ,מצפים שעובד יעבוד בתנאים ובמקומות לא נעימים בלילות כשהוא חסר סמכויות. ואז אנחנו שואלים את עצמנו למה הפכנו למדינת כל אזרחיה".
ח"כ רביבו הציע להטיס אותם מעקבה שבירדן, ומשם לארצות מוצאם. לחלופין, לשכור מטוס, למלא אותו בזרים לא חוקיים ולהחזיר את המטוס בעובדים חדשים חוקיים
עוד אמר עמרני: "השנה הוצאנו מעל 1,900 אריתראים וסודנים. בשנת 2023 יצאו מעל 2,600 איש. יש רצון לצאת גם עקב המלחמה, ויש שמבקשים לנסות את מזלם במדינות אחרות. בארץ שוהים כ-11,000 עובדים מסרילנקה, 1,400 מתוכם הגישו בקשת מקלט. בשנת 2024 הוגשו 99 בקשות של עובדים מסרילנקה למקלט. מרביתם מיוצגים ע"י עו"ד".
ח"כ רביבו אמר: "תדרשו ממבקש המקלט להגיע בעצמו לקבל את התשובה, במקרה והתשובה לבקשתו תהיה שלילית, יהיה ניתן לעצור אותו ולגרש אותו מהארץ. במקביל, לדרוש מהמבקש להפקיד ערובה, ומכסף זה יחלטו הוצאות משפט". 
רום בר-אב מאגף התקציבית במשרד האוצר אמר: "קצב הביצוע של תקציב היציאה מרצון, גבוה מאוד. והשנה גבוה משנה שעברה. עלות הטיסות ושער הדולר משפיעים על התקציב". 
עו"ד יונתן יעקובוביץ מהמרכז למדיניות הגירה אמר: "אף מערכת אכיפת חוק לא יעילה, כאשר מי שייתפס, יקבל כרטיס טיסה על חשבוננו. ובמקרה הטוב יקבל מעמד חוקי להמשיך לעבוד בארץ. המערכת ייצרה תמריץ להסתנן ארצה להגיש בקשות מקלט באמצעות האינטרנט ולהישאר בארץ. חייבים לשנות חשיבה. עפ"י החוק, מסתנן שמסתנן ארצה פעם שלישית, ניתן לגזור עליו עד 19 שנות מאסר, בפועל, בכלל לא מגשים כתבי אישום".
תגובות לכתבה(4):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 4.
    בושה
    פטריוט 08/2024/16
    הגב לתגובה זו
    1 0
    מדינת חלם. לא מעניין את אף אחד. כל אנשי השררה המושחתים עושים לביתם כל עוד הם יכולים וחריהם שתישרף המדינה
    סגור
  • 3.
    עובדים זרים עושקים אותנו והמדינה מגינה עליהם יותר מאיתנ (ל"ת)
    ירושלמית 08/2024/16
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 2.
    עובדים זרים
    דידי 08/2024/16
    הגב לתגובה זו
    1 0
    האם אתם עובדים 5 שעות ביום ומרוויחים מעל 8,000שח בחודש? זה מה שהעובד הזר של בעלי מרוויח
    סגור
  • 1.
    ש"ס
    יוספה 08/2024/13
    הגב לתגובה זו
    1 0
    הגעתי למסקנה , רק שר פנים מטעם ש"ס ישמור על ביטחון המדינה ויגרש את הפליטים.
    סגור